رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۲۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پذیرش بورسیه‌ها با روال گذشته، در بین دانشجویان دلسردی ایجاد می‌کند ابراز امیدواری کرد که مسئولان وزارت علوم برای اصلاح این وضعیت حداکثر تلاششان را انجام دهند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۶
فرهنگ و هنر

جامعه شناسی در مقایسه با سایر رشته های علوم اجتماعی (روانشناسی، مدیریت، آموزش، اقتصاد و...) رشته دانشگاهی نوپایی است و از استقلال آکادمیک آن بیش از دو سه قرن نمی گذرد. اگست کنت فرانسوی، برای اولین بار کلمه"جامعه شناسی" را مورد استفاده قرار داد و معتقد بود که ما با شناخت قوانین اجتماعی می توانیم جامعه ای انسانی تر بسازیم. دورکیم نیز در کتاب "قواعد روش جامعه شناسی" به طور جانانه ای از استقلال جامعه شناسی در مقابل فلسفه دفاع کرد. استدلال او این بود که موضوع علم جامعه واقعیت اجتماعی و روش آن آزمایش بعد از وقوع است و بنابر این شایسته استقلال و متشکل شدن در غالب رشته جدیدی به نام جامعه شناسی است. سالها گذشت تا اینکه جامعه شناسان بعدی تونستند این رشته را نهادینه کنند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکثر جامعه شناسان اولیه، یهودی بوده اند! ؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۳ ، ۱۵:۴۹
فرهنگ و هنر
کارل مارکس در سال 1818 در شهر ترابر از شهرهای پروس، کنار رودخانه راین، در خانواده‌های مرفه، تحصیلکرده، ولی نه انقلابی‌ به دنیا آمد، پدرش یک قاضی یهودی بود که در 1824 به مذهب پروتستان گروید. مارکس تا پایان دوره دبیرستان در ترابر به سر برد سپس به ترتیب به دانشگاه‌های بن و برلین رفت و به مطالعه در علوم حقوقی و عمدتاً تاریخ و فلسفه پرداخت. در 23 سالگی دکترای فلسفه گرفت. در آن زمان در برلین یک ایده آلیست هگلی بود جزء انجمن "هگلی‌های چپ" به پرچمداری برونو بوئر که فعالیت آنها متمرکز بود بر: "استنتاج‌های انقلابی ‌و آته آلیستی از فسلفه هگل".

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۸
فرهنگ و هنر
دورکیم درهجده سالگی به دانشسرای عالی پاریس راه یافت و در آنجا تاریخ و فلسفه خواند. وی در سال ۱۸۸۵ یک سال مرخصی گرفت و در آلمان با همکاری و زیر نظر ویلهم وونت به مطالعه علوم اجتماعی پرداخت، همچنین آثار مارکس را به زبان اصلی خواند. در بازگشت از آلمان سه مقاله درباره مطالعات خود در آلمان در مجله فلسفه به چاپ رساند. این سه مقاله عبارت بودند از: مطالعات اخیر علوم اجتماعی، علم اثباتی در آلمان، و فلسفه در دانشگاه‌های آلمان.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۲
فرهنگ و هنر

مکتب فرانکفورت از مهمترین مکتب های چپ گرای نئو مارکسیستی قرن اخیر است که نقش مهمی را در اصلاح و تکمیل برخی اندیشه های مارکس به عهده داشت.

تئودور آدورنو و ماکس هورکهایمر، دو فیلسوف-جامعه شناس نئومارکسیست آلمانى، در سال ۱۹۳۰ مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادى دیالکتیکى را که فلسفه اجتماعى انتقادى نیز نام گرفته است، با فعالیت هاى خود در مؤسسه تحقیقات اجتماعى شهر فرانکفورت و انجام پژوهش ها و نگارش آثار انتقادى خویش بنیان گذاشتند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۱
فرهنگ و هنر

رییس مرکز منطقه ‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به مزیت های رتبه بندی لایدن در میان سایر نظامهای رتبه بندی معتبر از حضور 15 دانشگاه ایرانی در تازه ترین فهرست این نظام رتبه بندی خبر داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۰۲
فرهنگ و هنر

مؤسسه اقتصاد و صلح (IEP) از سال 2007 هر ساله شاخص صلح جهانی را منتشر کرده و میزان آرامش مناطق و ملت‌ها را مبنی بر اقدامات داخلی و خارجی بیان می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۳ ، ۰۸:۵۸
فرهنگ و هنر