رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۶ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند؛ گفت: یعنی در این سال پنجره جمعیتی کشور بسته می‌شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن سن باروری، کمتر از هشت سال دیگر برای حل این بحران فرصت داریم.

دکتر سیدمحمد طباطبایی با اشاره به اینکه طبق آخرین پیمایش ملی که در سال ۱۳۹۸ انجام شد در کشور ما تقریباً سه و نیم میلیون زوج نابارور وجود دارد، گفت: سالانه نیز حدود ۸۸ هزار زوج به این آمار اضافه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دو نوع ناباروری اولیه و ثانویه وجود دارد، بیان کرد: وقتی زوجی که تا به حال بچه‌دار یا باردار نشده‌اند دچار ناباروی می‌شوند، به آن ناباروری اولیه می‌گوییم. دلیل این نوع از ناباروری می‌تواند مشکلات مادرزادی یا مشکلات اکتسابی باشد. ناباروری ثانویه نیز یعنی زوجین بعد از یک بار تجربه بارداری که ممکن است موفق یا ناموفق بوده باشد، برای بار دوم قادر به بارداری نیستند که این نوع از ناباروری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان ناباروری بویژه در صورت نیاز به IVF و یا سایر روش‌های تهاجمی بسیار زیاد است، تصریح کرد: زوجین نابارور علاوه بر نگرانی‌هایی که در مورد روند و نتیجه درمان داشتند، برای تامین هزینه‌های درمان هم فشار زیادی را متحمل می‌شدند، اما خوشبختانه بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت تمام اقدامات تشخیصی و درمانی ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۰۲ ، ۱۵:۱۲
فرهنگ و هنر

«انقلاب اقتصادی» هوش مصنوعی‌ آینده، شوک بزرگی برای جهان خواهد بود. این احتمال به صورت جدی وجود دارد که در دهه‌ آینده، شاهد تغییرات اجتماعی و اقتصادی بزرگی، مشابه تحولات مربوط به انقلاب صنعتی و ظهور اینترنت باشیم. این انقلاب اقتصادی همچنین تأثیر شگرفی روی مشاغل مختلف و روند انجام کارها خواهد داشت. به‌باور بسیاری از کارشناسان، با توسعه‌ بیشتر هوش مصنوعی در دهه‌ آینده، مشاغل مختلفی مانند نویسندگان، کارشناسان منابع انسانی، وکلا، نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و حتی کدنویسان می‌توانند با هوش مصنوعی جایگزین شوند.

کارشناسان معتقدند به‌صورت کلی، مشاغلی که از آن‌ها با عنوان «کارگران کلاس لپ‌تاپ» یاد می‌شود، پتانسیل بالایی دارند که با هوش مصنوعی جایگزین شوند. در عین حال کارگران یقه آبی؛ کارگرانی که کارهای یدی انجام می‌دهند و مشاغل فنی دارند، در دهه‌ی آینده از امنیت شغلی بهتری برخوردار خواهند بود زیرا خدمات آن‌ها را نمی‌توان با فناوری جایگزین کرد.

این وضعیت، درست نقطه‌ مقابل انقلاب صنعتی اروپاست. طی انقلاب صنعتی و با مکانیزه شدن خطوط تولید در کارخانه‌ها، بسیاری از مشاغلی که در آن کارگران به‌صورت یدی کارها را انجام می‌دادند از رونق افتاد و ماشین‌آلات صنعتی جای کارگران ساده را گرفت و با توسعه‌ی اتوماسیون، بسیاری از آن‌ها از کار بیکار شدند.

زلزله‌ اقتصادی آینده، چیزی شبیه به یک انقلاب صنعتی معکوس است. حرفه‌هایی که به دانش عملی نیاز دارند، امنیت شغلی بسیار بیشتری نسبت به شغل‌هایی دارند که در حوزه‌ «اقتصاد دانش» هستند و به‌راحتی می‌شود آن‌ها را با الگوریتم‌ها جایگزین کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۰۲ ، ۱۴:۱۹
فرهنگ و هنر

گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد از شاخص شکاف جنسیتی که نشان می‏دهد نمره ایران در دستیابی به برابری جنسیتی، از پارسال هم کمتر است.

ایران در قعر جدول شاخص شکاف جنسیتی؛ بعد از پاکستان و قبل از الجزایر. از بین ۱۴۶ کشوری که این شاخص در آن‌ها بررسی شده است، ایران از آخر، چهارم شد و در جایگاه ۱۴۳ مانند پارسال باقی ماند. مجمع جهانی اقتصاد، هرسال تلاش کشور‌ها برای رسیدن به دستمزد برابر، ایجاد فرصت آموزشی یکسان برای تمام جنسیت‏ها و توانمندسازی سیاسی برای زنان را در قالب گزارش جهانی شکاف جنسیت می‏سنجد. نتایج این گزارش که در ماه جاری میلادی منتشر شده است، نشان می‏دهد که نمره ایران در دستیابی به برابری جنسیتی، ۵۷۵ هزارم شده و دو هزارم از نمره پارسالش کمتر است. علت درجا زدن ایران چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۰۲ ، ۱۴:۱۱
فرهنگ و هنر

بر اساس رتبه بندی اخیر موسسه "تایمز هایر اجوکیشن" که دانشگاه‌های جهان را بر اساس میزان تاثیرگذاری بررسی می‌کند، دانشگاه غربی سیدنی به عنوان تاثیرگذارترین دانشگاه دنیا معرفی شد.

رتبه‌بندی تأثیر دانشگاه‌ها از سال  ۲۰۱۹ میلادی از سوی موسسه آموزش عالی تایمز انجام می‌شود. این رتبه‌بندی بر اهداف ۱۷ گانه توسعه سازمان ملل استوار است. در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌ها بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی می‌شوند و هر دانشگاه می‌تواند در ۱۷ حوزه برای رتبه بندی مشارکت کند.

این ۱۷ حوزه عبارتند از: ۱ -پایان دادن به فقر. ۲ -پایان دادن به گرسنگی. ۳ -زندگی سالم وارتقاء رفاه. ۴ -آموزش با کیفیت. ۵ -برابری جنسیتی. ۶ -دردسترس بودن آب سالم و سیستم فاضلاب. ۷ -دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه ۸ -رشد اقتصادی پایدار وکارشایسته. ۹ -ارتقاء زیر ساخت های تاب آور و صنعتی فراگیر. ۱۰ -کاهش نابرابری. ۱۱ -شهرها وجوامع پایدار وتاب آور. ۱۲ -الگوی تولید ومصرف پایدار. ۱۳ -اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم. ۱۴ -استفاده پایدار ازاقیانوس و دریاها. ۱۵ -ارتقای اکوسیستم وجلوگیری از بین رفتن تنوع زیستی. ۱۶ -جامعه پایدار و صلح آمیز. ۱۷ -احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۰۲ ، ۱۱:۳۰
فرهنگ و هنر

دستکند زیرزمینی در تفرش پس از دو فصل کاوش باستان‌شناسی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

فائزه فراهانی، مالک بنای تاریخی و ثبتی فراهانی در شهر تفرش در این باره گفت: این دستکند زیرزمینی محوطه‌ای تاریخی در شهر تفرش واقع در استان مرکزی است. وجود این سازه زیرزمینی در شهر تفرش از دیرباز مطرح بوده و سینه به سینه بین نسل‌ها منتقل شده بود تا بالاخره با پیگیری دوستداران میراث فرهنگی، کاوش علمی این مجموعه از سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

او اضافه کرد: تاکنون دو فصل کاوش در این مجموعه صورت گرفته است. کاوش فصل اول از خانه تاریخی و ثبتی «میرشکرایی» در تابستان سال ۱۳۹۸ و کاوش فصل دوم از خانه تاریخی و ثبتی «فراهانی» در پاییز سال ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ انجام شده است. با این وجود، کاوش‌های این محوطه تاریخی هنوز به طور کامل به پایان نرسیده و ابهامات زیادی باقی مانده است و مشخص نیست که در کاوش‌های بعدی چه یافته‌هایی به دست آید. هنوز مشخص نیست که این میراث گذشتگان به چه علتی و با چه کاربری‌ای ایجاد شده و چه اتفاقاتی در آن رخ داده است. تا این مرحله از کاوش‌ها به استناد داده‌های به دست آمده، قدمت این محوطه (احتمالا) مربوط به دوره سلجوقیان تخمین زده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۰۲ ، ۱۱:۳۰
فرهنگ و هنر

تازه‌ترین گزارش بانک جهانی درباره امنیت غذایی می‌گوید بسیاری از کشور‌های جهان تورمی دو رقمی را تجربه می‌کنند و کشور‌های فقیر در معرض آسیب‌های بیشتری هستند. ایران در رده پنجم جدول تورم قیمت مواد غذایی در جهان قرار دارد.

بانک جهانی در گزارشی که درباره امنیت غذایی جهان منتشر کرده با استناد به آخرین داده‌ها در فاصله فوریه و مه ۲۰۲۳ می‌گوید تورم قیمت مواد غذایی در سراسر جهان بالا است و وضع کشور‌های فقیر و متوسط وخیم‌تر است. کشور‌هایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند در آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیای جنوبی، اروپا و آسیای مرکزی هستند. تورم قیمت مواد غذایی از تورم کلی ۸۴،۵ درصدی از ۱۶۱ کشوری که داده‌های آن‌ها در دسترس است، بیشتر شده است.

بانک جهانی در توییتی جدول ۱۰کشور جهان با بالاترین میزان تورم را منتشر کرده است. ونزوئلا با نرخ تورم ۴۷۱ درصد در رده اول و ایران با ۷۸ در رتبه پنجم جدول رده‌بندی تورم قیمت مواد غذایی در جهان قرار دارند. 

لبنان با ۳۵۰ درصد، زیمبابوه ۱۱۷ درصد، آرژانتین ۱۱۵ درصد، سورینام ۶۸ درصد، مصر ۶۰ درصد، لائوس ۵۳ درصد و سیرالئون با ۵۲ درصد دیگر کشور‌های این جدول هستند.

بانک جهانی در آوریل سال گذشته در واکنش به بحران امنیت غذایی اعلام کرد تا ۳۰ میلیارد دلار را در یک دوره ۱۵ ماهه به پروژه‌هایی برای راه حل‌هایی کوتاه و بلندمدت تخصیص می‌دهد. این پروژ‌ها از جمله برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر و سرمایه گذاری در امنیت غذایی و تغذیه پایدار تعیین شده‌اند.

بخش بزرگی از این حمایت صرف کشور‌های آفریقایی می‌شود. یک وام مضاعف ۳۱۵ میلیون دلاری برای حمایت از چاد، غنا و سیرالئون برای افزایش آمادگی آن‌ها در برابر ناامنی غذایی و بهبود انعطاف پذیری سیستم‌های غذایی در نظر گرفته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۰۲ ، ۱۱:۲۷
فرهنگ و هنر