رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

اعتیاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور، بیشترین ظهور و بروز را در مناطق حاشیه‌ای، محلات ناکارآمد شهری، مناطق ویژه و سکونتگاه‌های غیررسمی داشته است. به عبارتی این مناطق به جولانگاه قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر تبدیل شده است؛ مناطقی که به واسطه فقر، عدم خدمات‌دهی مناسب به ساکنان آ‌نها، تراکم جمعیتی بالا، تنوع قومیتی و فرهنگی، نظارت ضعیف و ... به محلی برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و در صدر آنها اعتیاد تبدیل شده است. بر اساس آمار رسمی ۳۴ پاتوق مواد مخدر در شهر تهران وجود دارد که به عنوان پاتوق‌هایی برای توزیع، خرده‌ فروشی و مصرف مواد مخدر تبدیل شده است.

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت و گو با «آرمان» وظایف نهاد‌های شهری در برابر آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد را بررسی می‌کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۵۷
فرهنگ و هنر
آمارهای رسمی سال های اخیر می گوید طلاق به شدت در جامعه ایرانی رو به افزایش است. معضلی که خود آسیب های اجتماعی دیگر را در پی دارد. براساس گزارشی که سال گذشته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور در اولین جلسه شورای اجتماعی تشریح کرد نسبت طلاق به ازدواج روند صعودی پیدا کرده است. او درباره نسبت طلاق به ازدواج در کشور گفت: «نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲ طلاق ثبت می‌شود. البته این آمار میانگین است. ما در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در برخی شهرستان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌شود و متاسفانه در برخی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق داریم.» او این را هم اضافه کرد که هم کمیت طلاق بسیار بالاست و هم مسیر آن به سویی است که در حال افزایش است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۵۵
فرهنگ و هنر

در این گزارش که هر دو سال یک‌بار توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، شاخص رقابت‌پذیری در عرصه گرشگری و سفر بر اساس مجموعه‌ای از فاکتورها و سیاست‌هایی تعیین می‌شود که به رشد پایدار صنعت گردشگری و سفر کمک می‌کند.
به گزارش ایسنا، در گزارش سال ۲۰۱۷، پس از اسپانیا که برای دومین‌بار پیاپی در صدر رتبه‌بندی شاخص رقابت‌پذیری گردشگری و سفر قرار دارد، کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، ایتالیا، کانادا و سوئیس در رتبه‌های دوم تا دهم جای گرفته‌اند.
در میان کشورهای آسیایی، ژاپن که در رتبه چهارم قرار گرفته، بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرده و پس از آن کشورهای هنگ‌کنگ (۱۱)، سنگاپور (۱۳) و چین (۱۵) به ترتیب بهترین رتبه‌ها را از حیث شاخص جهانی رقابت‌پذیری گردشگری در آسیا دارند و ایران نیز در در رتبه‌بندی جهانی جایگاه ۹۳ را دارد.
نیجریه، مالی، سیرالئون، موریتانی، کنگو، چاد و یمن از جمله کشورهایی هستند که نازل‌ترین رتبه‌ها را در میان ۱۳۶ کشور جهان به خود اختصاص داده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۱۷
فرهنگ و هنر

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای آرامش خیال مراجعه کنندگان، کلینیک های سلامت خانواده در پلی کلینیک‌های تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی شده  و انواع مشاوره‌ها و خدمات مربوط به سلامت از جمله سلامت جنسی  در این کلینیک‌ها ارائه می شود چراکه بر اساس گزارش‌های منتشر شده یکی از دلایل اصلی طلاق‌ها، نارضایتی جنسی است. 
وی با بیان اینکه تا ارائه خدمات مطلوب، ممکن است فاصله داشته باشیم، تصریح کرد: این برنامه، به عنوان پروژه ای ملی، نیازمند هماهنگی ها و آموزش های اجرایی لازم برای نمایندگان معرفی شده از استان های مختلف بوده که خوشبختانه همکاران ما در وزارت بهداشت، به خوبی مراحل یاد شده را  مدیریت و دنبال کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۱۱:۴۷
فرهنگ و هنر
اما در دو دهه اخیر با توجه به افزایش میزان طلاق و کاهش سن بیوه گی و همچنین دشواری های موجود برای ازدواج دائمی از سوی برخی از جوانان،در جامعه ازدواج سفید در حال افزایش است.
سن بیوگی در کشور به حدود کمتر از 17 سال و افزایش آمار بیوه های جوان و از آنجا که زندگی مجدد برای این افراد به لحاظ محدودیت های موجود فرهنگی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد،ازدواج سفید در بین این گونه از جوانان افزایش پیدا کرده است. به طور کلی زندگی هر مرد و زن بدون هرگونه تعهد و ثبت در شناسنامه را ازدواج سفید نامیده می شود.
متاسفانه برخی از کارشناسان اقدام به نفی چنین همزیستی را نموده اند.با توجه به تاکید ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری و همچنین هشدار ایشان نسبت به موضوع ازدواج سفید،نفی آن از سوی برخی از کارشناسان نشان گر انکار یکی از آسیب های اجتماعی جامعه می شود.متاسفانه همین انکارها باعث افزایش آمارآسیب های اجتماعی شده است.چراکه امروز با وجود شبکه های اجتماعی موبایلی آسیب های اجتماعی را انکار نمود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۰۰
فرهنگ و هنر
سلمان خدادادی با تاکید بر اینکه همچنان پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم، گفت: با وجود تصویب قانون مذکور در سال 84 اما بعد از گذشت 12 سال همچنان بلاتکلیف مانده و دولت تنها از این قانون به اجرای چند ماده در حوزه وام ازدواج اکتفا کرده این در حالی است که بانک ها به گونه ای در پرداخت وام ازدواج به زوجین تعلل می کنند که زوجین از اخذ آن پشیمان می شوند.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری پیگیری مکرر کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با علت عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت در سال گذشته، افزود: از آنجایی که پیگیری این قانون در مجالس گذشته و دولت ها مغفول مانده بود بنابراین به دلیل اهمیت موضوع ازدواج جوانان در کشور برآن شدیم علت عدم اجرای قانون مذکور را از دولت جویا شویم که در این راستا در سال گذشته نامه نگاری هایی را با رئیس جمهور و همچنین جلساتی را با حضور مسئولان بانک ها و دولت برگزار کردیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۰۵
فرهنگ و هنر

به گزارش پرس‌تی‌،این تحقیق که بر اساس اطلاعات مربوط به استعمال دخانیات در 195 کشور و منطقه از سال 1990 تا 2015 میلادی صورت گرفت نشان داد در سال 2015 میلادی جمعیت سیگاری‌ها در جهان تقریباً یک میلیارد نفر بود یعنی از هر 4 مرد یک نفر و از هر 20 زن نیز یک نفر سیگاری بودند.
دانشمندان همچنین دریافتند به‌رغم آگاهی از مضرات سیگار برای سلامتی، سرطان‌زا بودن آن و کمپین‌های جهانی مقابله با سیگار، تعداد سیگاری‌ها حیرت‌آور است.
این تحقیق نشان داد شیوع مصرف سیگار در 13 کشور ازجمله امریکا، استرالیا، برزیل در سال‌های 1995 تا 2005 و 2005 تا 2015 میلادی کاهش چشمگیری داشت و 18 کشور نیز در این بازه‌های زمانی با کاهش تعداد افرادی که هر روز سیگار می‌کشیدند، مواجه شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۶ ، ۱۰:۱۲
فرهنگ و هنر