رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

پیرغار مکانی تفریحی و تاریخی است که در روستای ده چشمه واقع شده که این روستا از توابع شهرستان فارسان است و اهمیت آن به دلیل این است که کتیبه‌ای تاریخی از دوران مشروطیت در این منطقه وجود دارد که برای اهالی بسیار ارزشمند است.

غار پیرغار در ۳ کیلومتری شهر فارسان و در حاشیه روستای ده چشمه واقع شده است، این غار سرچشمه رودخانه ده چشمه به حساب می‌آید و از نوع غار‌های آهکی است.

در پیرغار اهالی روستا و بعضی اوقات، گردشگرانی که به تفریحگاه پیرغار می‌روند، در غاری که در این منطقه وجود دارد شمع روشن می‌کنند، روشن کردن شمع به‌ویژه در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز بیشتر است، اهالی روستا قبل از تحویل سال شمع روشن کرده و سبزه‌های خود را نیز برای تبرک در غار قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد اهالی روستا با این عمل، از طریق متبرک کردن سبزه‌های خود، داشتن سالی نیک و سلامت آرزو می‌کنند.

از آثار صخره‌ای وسنگی منطقه فارسان در دوران اسلامی می‌توان به کتیبه‌های مشروطیت پیرغار اشاره کرد. این کتیبه‌ها در دامنه کوهی مشرف به روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان و در فاصله ۵ کیلومتری شهر فارسان و۳۷ کیلومتری شهرکرد در تفرجگاه پیر غار واقع شده‌اند که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه، شرح داده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۰۵
فرهنگ و هنر

سه ماه از سال ۱۴۰۲ گذشته، ولی در همین مدت، صعود شتابان قیمت‌ها، داده‌های اقتصادی را دچار یک دگردیسی جدی کرده است. در روز‌های اخیر، ارقام جدیدی در مورد شاخص‌هایی مانند «رقم خط فقر» و «نرخ خط فقر» منتشر شده که نشان می‌دهد اعدادِ مبنا در مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ تناسبی با واقعیت‌ها نداشته است.

آمار‌های نهاد‌های رسمی:

۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دچار فقر مطلق/ خط فقر تهران ۳۰ میلیون تومان

اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش نرخ خط فقر اعلام کرده است که این نرخ طی یک دهه از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، در واقع بیش از ۳۰ درصدِ جمعیت زیر خط فقر هستند و براساس معیار‌های بسیار حداقلی، «فقیر» به حساب می‌آیند؛ در عین حال، بیست و پنجم خردادماه، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورا، میزان خط فقر در تهران را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۲۹
فرهنگ و هنر

هر دانشگاهی شهرت و موفقیت‌های آکادمیک خود را دارد، اما آیا دانشگاهی وجود دارد که صاحبان کسب و کار بیشتری نسبت به سایرین به جامعه ارائه دهد؟

محققان دریافتند که اکثر بنیان‌گذاران کسب و کار از دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیش از ۱۱ درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، یک شرکت راه‌اندازی کرده‌اند با این حال، یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای بنیان‌گذاران آینده‌نگر کسب و کار، دانشگاه آکسفورد است.

براساس گزارش اپن، برای بررسی این موضوع، کارشناسان وام‌های کسب و کار بریتانیا (money.co.uk)، صفحات فارغ‌التحصیلان را در لینکدین برای هر دانشگاه تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند چه تعداد فارغ‌التحصیل به‌عنوان بنیان‌گذاران شرکت فهرست شده‌اند تا مشخص کنند کدام دانشگاه بیشترین صاحبان کسب و کار را ارائه کرده است همچنین اشاره کردند که چگونه حضور در یک دانشگاه خاص می‌تواند آینده شغلی را تطبیق دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۰۳
فرهنگ و هنر

دریاچه «الندان» یا به گفتۀ مردم بومی منطقه، محل «آب‌بندان پله ازنی» در منطقۀ جنگلی پله ازنی، در توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری، قدمتی حدود دو نیم میلیون سال دارد. آب این دریاچه از بارش برف و باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در شکل‌گیری آن دخیل نبوده است.

نوع خاک و نحوه قرارگیری آن منجر شده حتی بر اثر بارندگی کم تمام آب‌های برف و باران به طرف آن جریان پیدا کند و نفوذ ناپذیری خاک آن باعث شده ماندگاری آب در این آب بندان زیاد باشد. همچنین وسعت دریاچه «الندان» ۱۷ هکتار است که در زمان بارندگی‌های زیاد حتی به ۳۰ هکتار هم می‌رسد. این دریاچه در فصل زمستان محل سکونت و زندگی اردک‌های وحشی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۰۲
فرهنگ و هنر

موزه بزرگ زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان، یکی از دیدنی‌های تاریخی زاهدان است که تاریخ سرگذشت و فراز و نشیب‌های منطقه جنوب شرق ایران را بازگو می‌کند.

موزه بزرگ زاهدان منزلگاه آثار باستانی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان است و یکی از غنی‌ترین موزه‌های زاهدان به شمار می‌رود. نام دیگر موزه بزرگ زاهدان، موزه منطقه‌ای جنوب شرق است و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود. موزه بزرگ زاهدان در ۵ طبقه و با مساحتی حدود بیش از ۱۰ هزار مترمربع، متشکل از بخش‌های مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، بوم‌شناسی، کتابخانه و تالار‌هایی برای نمایش لباس‌های محلی زاهدان، گونه‌های جانوری مثل تاکسیدرمی پرندگان و آکواریوم‌های آب شور استان سیستان و بلوچستان، و غذا‌های محلی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۳۸
فرهنگ و هنر