رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۰ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

این افزایش شکاف طبقاتی و نابرابری در حالی با آمار رسمی هم تأیید می‌شود که پیش‌تر پژوهش‌هایی از افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت در سال‌های افزایش ضریب جینی حکایت داشت و در یکی، دو سال گذشته هم بار دیگر این آسیب‌ها به‌شدت افزایش یافته است.

این‌روزها در تحلیل‌های کارشناسان سیاسی و جامعه‌شناسان یک عامل به‌طور مداوم تکرار می‌شد و آن افزایش نابرابری و شدت‌گرفتن شکاف اجتماعی در ایران است. در حالی تحلیلگران سیاسی و اجتماعی از این اصطلاح برای توصیف شرایط کنونی و ریشه‌یابی برخی مسائل کمک می‌گیرند که پیش‌تر بعضی کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت از کاهش شکاف طبقاتی در دولت‌های یازدهم و دوازهم سخن می‌گفتند و حتی از این موضوع در بخش دستاوردهای دوران کاری خود هم استفاده می‌کردند؛ حالا البته آمار تازه مرکز آمار ایران این افزایش شکاف طبقاتی را دست‌کم در سال‌های پایانی دولت تأیید می‌کند. فارغ از آثار این افزایش نابرابری بر سیاست و مسائل اجتماعی یک جامعه، شکاف طبقاتی چگونه بررسی و سنجیده می‌شود و آمار و اعداد رسمی در این زمینه چه می‌گوید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۲:۳۹
فرهنگ و هنر

غار کتله خور زیباترین غار دنیا و دومین غار وسیع جهان است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان زنجان بشمار می‌رود و تقریبا حدود ۳۰ میلیون سال قدمت دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده غار کتله خور به غار علیصدر در همدان متصل می‌شود و این دو غار به لحاظ قدمت تقریبا همسن هستند

کتله خور نام غاری باشکوه و شگفت انگیز در دل کوه‌های منطقه خدابنده است، این غار آبی-خشکی که در دوران سوم زمین شناسی به وجود آمده و تقریبا حدود ۳۰ میلیون سال قدمت دارد. این جاذبه منحصر بفرد با قندیل‌های بی‌نظیر و تماشایی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

غار کتله خور در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب واقع شده است. این غار که محل سکونت انسان‌های اولیه نیز بوده دارای هفت طبقه میباشد که سه طبقه آن شناسایی شده و در طبقات آن آبشار‌هایی هم وجود دارد.

قندیل‌های این غار اشکال زیبایی بخود گرفته اند که بعضی از آن‌ها به اشکال مشابه نام گذاری شده اند. از معروف‌ترین تندیس‌های طبیعی غار میتوان به تندسی‌های عروس و داماد، سفره عقد، شیر خوابیده، سگ شکاری، پنجه شیر و پای فیل اشاره کرد. این غار به غار علیصدر نیز متصل میشود.

در زبان ترکی کتله به معنی پستی و بلندی و خور به معنی آسان است و منظور از نامگذاری غار به این نام این است که پستی و بلندی‌های این غار راحت و دنج است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۰:۴۸
فرهنگ و هنر

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه در شرایط عادی سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر مرگ و میر داریم، گفت: زاد و ولد با سرعت زیاد در حال کاهش است و تخمین زده می شود با کاهش ۲۰ درصدی زاد و ولد، تنها طی سه سال گذشته مواجه شده باشیم که بسیار کاهش چشمگیری است.

 

اعظم کریمی اظهار کرد: شیوع کرونا به عنوان چالشی جدید در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است و فرزندآوری را کاهش می‌دهد. استمرار شیوع بحران کرونا از دو سوی ماجرا یعنی زاد و ولد و مرگ و میر بر رشد جمعیت اثر منفی خواهد گذاشت و به نظر می رسد پس از کرونا فرآیند کاهش زاد و ولد شدیدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی امسال نیز ممکن است به دلایل گوناگون نظیر ترس از حضور در بیمارستان ها انگیزه فرزندآوری کمتر شود که به احتمال فراوان آثارش را در سالهای پس از ۱۴۰۰ نشان خواهد داد؛ قبل از شیوع کرونا بحث کاهش شدید نرخ رشد جمعیت در کشور مطرح بود، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرده است.

به گفته کریمی و مطابق با تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی، پاندمی کووید ۱۹ منجر به کاهش فرزندآوری شده و پیش بینی می‌شود این کاهش موالید تا سالهای پس از کرونا نیز همچنان ادامه داشته باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۵۲
فرهنگ و هنر

نخستین قطار سریع‌السیر "مگلو" کشور چین با سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت روز سه‌شنبه از خط مونتاژ خارج می‌شود. این قطار طوری طراحی شده است که حداکثر سرعت آن ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد و در حال حاضر سریع‌ترین وسیله نقلیه موجود در سطح زمین است.

نخستین قطار سریع‌السیر "مگلو" کشور چین با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت، روز سه‌شنبه از خط مونتاژ خارج می‌شود. این قطار طوری طراحی شده است که حداکثر سرعت آن 600 کیلومتر بر ساعت باشد و در حال حاضر سریع‌ترین وسیله نقلیه موجود در سطح زمین است.

سیستم حمل و نقل جدید مگلو نخستین حضور خود را در شهر ساحلی چینگدائو، استان شاندونگ در شرق چین انجام داده است. طبق گفته شرکت راه‌آهن چین، این قطار به صورت کامل در کشور چین ساخته شده است و آخرین دستاورد علم و فناوری و تکنولوژی این کشور در زمینه حمل و نقل ریلی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۵۰
فرهنگ و هنر

روز سه‌شنبه در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین، پرونده هورامان بررسی و منظر فرهنگی آن به ثبت جهانی رسید.

شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، نوع سبک زندگی روستانشینان و جاذبه‌های متنوع دیگر منطقه هورامان، باعث شده تا از سال ۱۳۹۵ بحث جهانی شدن منظر فرهنگی این منطقه مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شود و امروز در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که این روزها در شهر فوجوی چین در حال برگزاری است پرونده هورامان بررسی و با ثبت جهانی منظر فرهنگی آن موافقت شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۸
فرهنگ و هنر

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار ۱۴۰۰نشان می‌دهد که از میان ۳۱ استان کشور کدام استانها بالاترین و کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

مطابق آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار, از نیروی کار در بهار ۱۴۰۰, کمترین نرخ بیکاری در استان ها به ترتیب برای همدان با ۵.۶ درصد, تهران ۶.۳درصد و زنجان ۶.۷درصد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۶
فرهنگ و هنر

حبیب لاجوردی، بنیانگذار پروژه تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، بامداد یکشنبه سوم مرداد در شهر واشنگتن درگذشت.

لاجوردی بعد از اتمام تحصیلات و اخذ درجه دکترای اقتصاد از دانشگاه آکسفورد در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و به عنوان یکی از مدیران گروه صنعتی بهشهر، که پیشه خانوادگی او بود، مشغول به کار شد.

حبیب لاجوردی در سال ۱۳۴۸ با مشارکت هیئت علمی دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد، مرکز ایرانی مطالعات مدیریت در تهران را تأسیس کرد و در همان مرکز به تدریس مشغول بود.

حبیب لاجوردی بعد از بازگشت به آمریکا، پروژه تاریخ شفاهی ایران را در دانشگاه هاروارد بنیان گذاشت که در آن با ۱۳۴ نفر از بازیگران و ناظران سیاست ایران از آغاز قرن چهاردهم تا انقلاب اسلامی مصاحبه شد.

پروژه تاریخ شفاهی ایران، در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، یکی از منابع مهم تاریخ معاصر ایران است.

حبیب لاجوردی هنگام مرگ ۸۶ سال داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۰۰ ، ۱۱:۰۶
فرهنگ و هنر