رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

سماورسازی یکی از صنعت‌های بومی آذربایجان به شمار می‌رود که اکنون نیز گرایش مردم برای خرید سماور‌های زغالی رو به افزایش بوده و باعث رونق این صنعت و هنر شده است. تبریز یکی از قطب‌های سماورسازی کشور به شمار می‌رود که انواع سماور‌ها را تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند.

سماور یک عبارت روسی به معنی «خود جوش» است. وسیله‌ای معمولاً فلزی است که برای آماده کردن چای به منظور نوشیدن بکار می‌رود. این ظرف دارای یک مخزن آب است که برای آماده کردن چای و موارد دیگر همواره در حال جوشیدن نگهداشته می‌شود.

این وسیله مفید نخستین بار در دوره صفویه از روسیه وارد ایران شد. نقل است که بعدها امیرکبیر صنعتگران ایرانی را به ساخت سماور تشویق کرد و در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار که نوشیدن چای عمومی شده بود صنعت سماورسازی در شهرها و روستاها و در میان عشایر رونق گرفت.

در تبریز که بدلیل اهمیت اقتصادی در دوران قاجار و البته نزدیکی به روسیه در طول سالها از روس‌ها سماورسازی آموخته بودند، این صنعت رونق فراوانی داشته و تا به امروز سماورسازی در تبریز زنده مانده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۷
فرهنگ و هنر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی