رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۶ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

حصیربافی یکی از صنایع‌دستی اصیل سیستانیان است که متعلق به حاشیه‌نشین‌هایی دریاچه هامون درگذشته بوده است که علاوه بر کاربرد‌های مختلف نقش تعیین‌کننده در معیشت خانواده‌ها داشته است.

حصیر بافی یکی از هنرهای اصیل منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان است؛ اما طی دو دهه خشکسالی تالاب بین‌المللی هامون این هنر به‌طوری کمرنگ شده است. از محصول نهایی برای تزیین در و پنجره ورودی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۰ ، ۱۴:۲۸
فرهنگ و هنر

سرپرست فرمانداری ویژه ملایر از ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان این شهرستان خبر داد و گفت: احیای صنایع دستی و هنر‌های سنتی از جمله برنامه‌های محوری در حوزه میراث فرهنگی است.

"حسین فارسی" اظهار داشت: براساس اعلام معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، داویجان در رشته مرواربافی به‌عنوان روستای ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: بیشترین حجم تولید مروار در دهستان موزاران و روستاهای داویجان، رضوانکده و گوراب شهرستان ملایر است که روستای داویجان در زمینه تولید این هنرسنتی قابلیت لازم برای ثبت به عنوان روستای ملی صنایع دستی را داشت.

وی با اشاره به پیگیری و اقدامات موثر انجام شده برای تهیه پرونده ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان، گفا: افزود: مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اوایل ماه گذشته در سفر به شهرستان ملایر از کارگاه‌های مرواربافی روستای داویجان و روستاهای همجوار بازدید و روند ثبت پرونده این هنر سنتی را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۰ ، ۰۹:۳۹
فرهنگ و هنر

چند ماه پس از بازگشایی کنیسه یهودیان در بحرین، این کشور روز پنجشنبه از افتتاح بزرگترین کلیسای کاتولیک در این کشور و در کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.

این کلیسا در منطقه العوالی در جنوب منامه ساخته شده و نام «بانوی عرب» روی آن گذاشته شده است.

به گزارش تارنمای شبکه "روسیا الیوم"، قرار است کلیسای بانوی عرب که ظرفیت آن به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسد، پذیرای اقلیت کاتولیک در این کشور دارای اکثریت مسلمان باشد.

خبرگزاری بحرین در این باره گزارش داد: عبدالله بن حمد آل خلیفه معاون سیاسی وزارت امورخارجه بحرین به نمایندگی از حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه این کشور در مراسم افتتاح این کلیسا حضور داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۰۰ ، ۱۰:۲۱
فرهنگ و هنر

کاروانسرای میرزا کاظم همدان از دوره قاجاریه در شرق خیابان اکباتان واقع شده و در تاریخ ۳ اسفند ۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. در این کاروانسرا فعالیت‌هایی مثل خرید و فروش فرش، رفوگری فرش‌های دست باف انجام می‌شود. این بنا پلان مربع شکل ۴ ایوانی است که حیاطی در مرکز دارد. کاروانسرای میرزا کاظم در گذشته دو طبقه بوده و حجره‌هایی دور تا دور آن هستند که نمای آجری، دالان‌های تو در تو و حجره‌های کوچک به زیبایی و شکوه این بنا افزوده است.

شهر همدان همانند سایر شهر‌های قدیمی ایران دارای کاروانسرا‌های باشکوه، با سرا‌های متعدد است، که امروزه نیز به مکانی برای معاملات اجناس متنوع تبدیل شده است. از زیباترین و سالم‌ترین کاروانسرا‌های همدان می‌توان به کاروانسرای حاج میرزا کاظم اشاره کرد. کاروانسرایی که در ضلع شرقی خیابان اکباتان واقع شده است. کاروانسرای میرزا کاظم ، در بخش شمالی خود دارای سرای گمرک و همچنین روبه‌روی این کاروانسرا نیز، سرای گلشن به چشم می‌خورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۰۰ ، ۱۰:۱۶
فرهنگ و هنر

سازمان جهانی گردشگری در خلال مجمع عمومی خود که در اسپانیا برگزار شد، فهرست بهترین روستاهای گردشگری را که شامل ۴۴ روستا از کشورهای مختلف می‌شود، اعلام کرد.

در مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در مادرید، بهترین روستاهایی که گردشگری را برای ایجاد فرصت و پیشبرد توسعه پایدار پذیرفته‌اند، معرفی شدند.

ابتکار بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO برای پیشبرد نقش گردشگری در حفاظت از روستاها، همراه با مناظر طبیعی، تنوع زیستی و فرهنگی و ارزش‌ها و فعالیت‌های محلی آن‌ها، از جمله خوراک‌شناسی محلی، راه‌اندازی شد.

در سال ۲۰۲۱، در مجموع ۴۴ روستا از ۳۲ کشور در سراسر پنج قاره جهان به رسمیت شناخته شدند. معیار انتخاب این روستاها حفظ منابع طبیعی و فرهنگی خود و همچنین اقدامات مبتکرانه و متحول‌کننده و تعهد به توسعه گردشگری در راستای توسعه گردشگری روستایی بوده است که از اهداف توسعه پایدار (SDGs) به شمار می‌رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۰۰ ، ۱۶:۴۳
فرهنگ و هنر

اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین شهر‌های ایران است تا جایی که یونسکو این شهر را از نظر کمی به دلیل تعداد قابل توجه آثار تاریخی به عنوان "شهر میراث بشری" طبقه‌بندی کرده است.

براساس گزارش یونسکو ایران یکی از غنی‌ترین کشور‌های جهان از نظر تاریخی و باستان‌شناسی است. اصفهان شهری در ایران است که از نظر تعداد اماکن تاریخی باستانی در جایگاه ده شهر برتر کشور قرار دارد. اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین شهر‌های ایران است تا جایی که یونسکو این شهر را از نظر کمی به دلیل تعداد قابل توجه آثار تاریخی به عنوان "شهر میراث بشری" طبقه‌بندی کرده است.

بخش عربی شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌نویسد: در اصفهان چهره گذشته و حال با یکدیگر ادغام می‌شوند؛ جایی که تاریخ باستانی ایران در بنا‌های معماری و مراکز هنری آن به وضوح قابل مشاهده است و صدای عصر مدرن نیز شنیده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۰۰ ، ۱۰:۱۴
فرهنگ و هنر