رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

هرمز، یاقوتی گران‌بها بر سینه خلیج فارس است؛ جزیره‌ای فرازمینی که در آن آبی دریا و سرخی خاک در هم می‌آمیزند و تصاویری ماورایی می‌آفرینند. دریای آرام و سواحل دلفریبش، کوه‌های رنگی و دره‌های چموشش، شب‌های پرستاره و غروب‌های اصیلش، همه و همه از هرمز جزیره‌ای باورنکردنی ساخته‌اند. جزیره‌ای که آنقدر جاذبه های زمینی شگفت دارد که آن را بهشت زمین‌شناسان لقب داده‌اند. از روی نقشه که به هرمز نگاه می‌کنید، شکل یک صدف است و جالب آن‌که به تنها جزیره خوراکی ایران هم مشهور است. 

سرزمین خاکهای رنگارنگ

خود جزیره هرمز یک جاذبه گردشگری است و لازم نیست برای پیدا کردن جاهای دیدنی‌اش به خودتان زحمت دهید. در همان مسیر قشم به سمت هرمز، کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز خودنمایی می‌کند و هرچه به جزیره نزدیک‌تر می‌شوید، دامنه تنوع این رنگ‌ها گسترده‌تر می‌شود؛ تا جایی که اوج این تنوع رنگ را در دره رنگین کمان به چشم خواهید دید. جایی که با برداشتن مشتی خاک می‌توانید تنوعی بالغ بر ۲۵ تا ۱۰۰ رنگ مختلف را در میان دستان‌تان حس کنید. از صورتی و بنفش و قرمز گرفته تا قهوه‌ای و کرم و گلبهی.

جزیره هرمز

جزیره هرمز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۹ ، ۱۳:۲۴
فرهنگ و هنر

سماورسازی یکی از صنعت‌های بومی آذربایجان به شمار می‌رود که اکنون نیز گرایش مردم برای خرید سماور‌های زغالی رو به افزایش بوده و باعث رونق این صنعت و هنر شده است. تبریز یکی از قطب‌های سماورسازی کشور به شمار می‌رود که انواع سماور‌ها را تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند.

سماور یک عبارت روسی به معنی «خود جوش» است. وسیله‌ای معمولاً فلزی است که برای آماده کردن چای به منظور نوشیدن بکار می‌رود. این ظرف دارای یک مخزن آب است که برای آماده کردن چای و موارد دیگر همواره در حال جوشیدن نگهداشته می‌شود.

این وسیله مفید نخستین بار در دوره صفویه از روسیه وارد ایران شد. نقل است که بعدها امیرکبیر صنعتگران ایرانی را به ساخت سماور تشویق کرد و در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار که نوشیدن چای عمومی شده بود صنعت سماورسازی در شهرها و روستاها و در میان عشایر رونق گرفت.

در تبریز که بدلیل اهمیت اقتصادی در دوران قاجار و البته نزدیکی به روسیه در طول سالها از روس‌ها سماورسازی آموخته بودند، این صنعت رونق فراوانی داشته و تا به امروز سماورسازی در تبریز زنده مانده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۹ ، ۱۲:۵۴
فرهنگ و هنر

روستای پلکانی اولی در ۱۲ کیلومتری جاده مرزی جلفا خداآفرین درمسیر جاده‌ای روستای مردانقم در آذربایجان شرقی قراردارد

 

در مسیر جاده‌ای روستای مردانقم، روستایی قرار دارد که در کتاب درنزهه القلوب حمدالله مستوفی نیز از آن بنام "اولیق" که جزو روستا‌های درجه یک منطقه، دارای آب و هوایی بی نظیر و در دل جنگل‌های بکر ارسباران جای دارد، یاد شده است.

روستای پلکانی اولی با بافت کاملا سنتی آنگونه که باید برای گردشگران معرفی نشده است و قابلیت بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۹ ، ۱۲:۴۹
فرهنگ و هنر

ماهیت ذهن و ارتباط آن با بدن (مغز)، یکی از ژرف‌ترین مسائل فلسفه‌ی جدید و معاصر است. درآمدی کوتاه بر فلسفه‌ی ذهن با زبانی ساده و با ذکر مثال‌های گویا، شما را با مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی در این باره آشنا می‌کند. نویسنده در این کتاب با اشاره به ابعاد سه‌گانه‌ی مسئله‌ی ذهن‌ـ‌بدن، یعنی ابعاد هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و معناشناختی، توجه خود را عمدتاً به مسئله‌ی هستی‌شناختی معطوف می‌کند. فصل نخست به بررسی نقادانه‌ی دوگانه‌گرایی اختصاص دارد، اما در بیشتر فصل‌های بعدی روایت‌های مختلف از فیزیکالیسم بررسی و نقد می‌شوند. هدف این کتاب رسیدن به نتیجه‌ای له یا علیه نظریه‌ای خاص در باب ذهن نیست، بلکه تلاش بر این است که نقاط قوت و ضعف هریک از دیدگاه‌ها بیان شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۹ ، ۱۵:۱۵
فرهنگ و هنر
 

 

همزمان با هفته ملی خوش‌نویسی، آیین مجازی رونمایی و نقد و بررسی کتاب سطر مستور؛ تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی، بدون حضور مخاطب با مشارکت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، سخنرانان این برنامه مجازی، مرتضی کریمی‌نیا، قرآن‌پژوه و عضو هیئت‌علمی دانشنامه جهان اسلام؛ حمیدرضا قلیچ‌خانی، نسخه‌پژوه و پژوهشگر خوش‌نویسی؛ مهدی مکی‌نژاد، عضو گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر؛ و مهدی صحراگرد، مؤلف کتاب و پژوهشگر خوش‌نویسی؛ بودند.

 

در ابتدای این نشست، مهدی مکی‌نژاد با خیر مَقدم به مخاطبان فرهنگستان هنر در فضای مجازی، هفته ملی خوش‌نویسی را گرامی داشت و ضمن تبریک به هنرمندان این عرصه، آغاز سخن کرد و گفت: خوش‌نویسی یکی از ارکان هنر جهان اسلام است و کتابت و خوش‌نویسی قرآن کریم، یکی از مسائل اساسی بوده که هنرمندان خوش‌نویس بدان پرداخته‌اند. کتاب سطر مستور آقای صحراگرد از همه لحاظ قابل اعتناست. این کتاب، کتابی جامع، بانظم و مرجع است. از طرفی هم سبک‌شناسی برای ما پدیده‌ای جدید است که در تاریخ پژوهشی ما در این حوزه، به‌صورت جدی با آن برخورد نشده است.

او در همین زمینه ادامه داد: خوش‌نویسی هنری چندوجهی است و زمانی که در قرآن کریم استفاده می‌شود، این خصوصیت شکلی ویژه به خود می‌گیرد. تجزیه و تحلیل، کتابت، قرآن‌نگاره‌ها و مصحف‌کاری، بسیار سخت است و از این جهت هم آقای صحراگرد، کاری بسیار ارزشمند انجام داده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۹ ، ۱۵:۱۰
فرهنگ و هنر

با یک جست وجوی ساده در فضای مجازی، در کمترین زمان شماره چند مرکز سقط جنین زیرپله ای را می یابم. «سقط جنین زیرپله ای» البته عنوانی است که ما برایشان انتخاب می کنیم و الا آن ها خودشان را مشاوران بارداری می نامند و شان و شخصیتی برای خود قائلند.

با یک جست وجوی ساده در فضای مجازی، در کمترین زمان شماره چند مرکز سقط جنین زیرپله ای را می یابم. «سقط جنین زیرپله ای» البته عنوانی است که ما برایشان انتخاب می کنیم و الا آن ها خودشان را مشاوران بارداری می نامند و شان و شخصیتی برای خود قائلند.

وقتی با آنان همکلام می شوی به گونه ای صحبت می کنند که انگار چند تخصص پزشکی را با هم دارند. اما اگر در غیاب ما و غفلت مسئولان، این «مشاوران بارداری!» مشغول جولان هستند، قطعا از خدا پنهان نمی ماند که آن ها قاتلانی با چراغ روشن و خاموش هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۹ ، ۱۲:۴۲
فرهنگ و هنر

در جشن‌های ایران باستان همیشه شادی و تفریح با ستایش اهورا مزدا و آفرین و نیایش همراه بوده و برخلاف فرهنگ سامی، فرهنگ آریایی بیگانه با مویه وزاری و آمیخته با سرور و شادی بود.

(واژه جشن فارسی گرفته شده از yasna یسنه اوستایی است، به معنی ستایش و پرستش. هدف از برگزاری جشن‌ها و گردهمایی‌ها نزدیکی افراد جامعه و موانست آنان و تمرکز نیرو و اتحادو اتفاق بوده است. «۱»)

در جشن‌های ایران باستان همیشه شادی و تفریح با ستایش اهورا مزدا و آفرین و نیایش همراه بوده و برخلاف فرهنگ سامی، فرهنگ آریایی بیگانه با مویه وزاری و آمیخته با سرور و شادی بود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۹ ، ۱۲:۳۷
فرهنگ و هنر