رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۹ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

هر‌های جنوبی ایران از نگاه سازمان گردشگری جزو محبوب‌ترین شهر‌های توریستی ایران در زمستان بوده که می‌توانید با رزرو هتل در‌های هتل، زمستان دلچسبی را در آن تجربه کنید.

لیست شهر‌های توریستی ایران در زمستان از نگاه سازمان گردشگری

از آنجایی که ایران کشوری وسیع با جغرافیای متنوع است، در زمستان هم می‌توان شهر‌هایی را پیدا کرد که دارای آب و هوای متعادل باشند و اوقات سفر را خاطره‌انگیز کنند. این شهر‌ها که اغلب در جنوب کشورمان قرار دارد با داشتن آب و هوایی گرم و شرجی، می‌توانند در زمستان مقصد خوبی باشند. البته باید دقت کنید که هزینه سفر و اقامت در آن‌ها در پاییز و زمستان، نسبت به فصول گرم سال بیشتر است، با این حال ارزش این را دارد که ضمن تماشای طبیعت زیبای کشورمان، خاطراتی خوش را برای شما ثبت کنند. در ادامه لیست شهر‌های توریستی ایران در زمستان از نگاه سازمان گردشگری را بررسی خواهیم کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۲ ، ۱۴:۰۹
فرهنگ و هنر

جزیره آشوراده یکی از مناطق گردشگری است که در سفر نخست رئیس جمهور به گلستان با هدف توسعه گردشگری مورد تاکید قرار گرفت و اجرای این طرح یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به گلستان بوده است.

تصاویر| منطقه گردشگری آشوراده

طرح گردشگری جزیره آشوراده پس از ۲۵ سال تعیین تکلیف شدو در سفر دوم رئیس‌جمهوری به گلستان عملیات اجرایی طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده به‌صورت رسمی آغاز خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۲ ، ۱۴:۰۶
فرهنگ و هنر

اسامی ۱۰ انسان تاثیرگذارِ جهان علم در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.

تصاویر| ۱۰ انسان تاثیرگذارِ جهان علم در سال ۲۰۲۳

فرد پیشگام در عرصه هوش مصنوعی، طراح ماموریت فضایی هند به ماه و اولین نگهبان گرمایش جهانی، تنها سه نفر از ۱۰ انسان تاثیرگذاری هستند که گام‌های مهم علمی سال ۲۰۲۳ را برداشته‌اند و جهان را به سوی پیشرفت و بهبود هدایت کرده‌اند.

فهرست ۱۰ فرد برتر نیچر به بررسی تحولات کلیدی علم در سال میلادی اخیر و برخی از افراد مهمی می‌پردازد که به اکتشافات شگفت‌انگیز و قابل توجه دست یافته‌اند و به حل مسائلی مهمی کمک کرده‌اند. این یک جایزه یا یک رتبه‌بندی نیست، بلکه منتخبی است که توسط ویراستاران نیچر برای نشان دادن داستان‌های علمی جذاب سالی‌که گذشت، گردآوری شده است.

نیچر از زمان آغاز به کار خود بیش از یک دهه قبل فهرست ۱۰ فرد تاثیرگذار در دنیای علم را منتشر کرده است.

این مهندس و مدیر، نقش مهمی در تضمین فرود پیروزمندانه ماموریت چاندرایان-۳ هند Chandrayaan-۳ بر روی ماه داشت. ماموریتی که هند را به چهارمین کشوری تبدیل کرد که به این فرود موفقیت‌آمیز دست می‌یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۲ ، ۱۱:۱۳
فرهنگ و هنر

کره جنوبی شاهد کاهش بیشتر نرخ باروری در جهان است.

کدام کشور کمترین نرخ باروری جهان را دارد؟

 کره جنوبی احتمال می‌دهد که نرخ باروری پایین بی‌سابقه این کشور برای چند سال دیگر چالش‌های جمعیتی آن را بدتر کند.

به نقل از بلومبرگ، اداره آمار این کشور در آخرین پیش‌بینی جمعیت خود گفت که در سال جاری تعداد نوزادان مورد انتظار برای هر زن احتمالا به ۰.۷۲ کاهش یافته است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به ۰.۶۵ برسد. کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ با رقم ۰.۷۸، کمترین نرخ باروری در جهان را ثبت کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۰۲ ، ۱۳:۰۴
فرهنگ و هنر

در سال ۲۰۲۲، بالاترین رشد اقتصادی منطقه به عربستان سعودی با رشد ۸.۷ درصدی اختصاص پیدا کرده و پس از آن، کشور‌های عراق و کویت با رشد ۷.۹ درصدی و مصر و امارات متحده عربی با رشد ۶.۶ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بهترین اقتصاد خاورمیانه متعلق به چه کشوری است؟ / جای خالی ایران در فهرست برترین‌ها

 

آمار‌ها نشان می‌دهد که میانگین رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه ۵.۸ درصد بود که در این میان کشور‌های عضو شورای خلیج فارس توانسته‌اند رشد ۷.۳ درصدی داشته باشند و در میان کشور‌های در حال توسعه نیز رشد ۴.۹ درصدی به ثبت رسیده است. البته با توجه به پیش بینی کاهش جدی رشد اقتصادی در سال جاری میلادی، کشور‌های منطقه نیز از این موضوع آسیب خواهند دید.

به گزارش اقتصاد ۲۴، در سال ۲۰۲۲، بالاترین رشد اقتصادی منطقه به عربستان سعودی با رشد ۸.۷ درصدی اختصاص پیدا کرده و پس از آن، کشور‌های عراق و کویت با رشد ۷.۹ درصدی و مصر و امارات متحده عربی با رشد ۶.۶ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در سال جاری میلادی، اما رشد اقتصادی کشور‌های منطقه کاهش خواهد یافت و فقط عمان و جیبوتی با رشد ۴ درصدی، عددی بالاتر از سال قبل را تجربه می‌کنند. رشد اقتصادی ایرانی نیز در سال ۱۴۰۱، ۲.۷ درصد تخمین زده شده و پیش بینی میشود با توجه به افت جهانی، رشد ایران در ۱۴۰۲ نیز به دو درصد کاهش پیدا کند که پایین‌تر از میانگین منطقه است.

در میان کشور‌های منطقه، عربستان سعودی فعلا بالاترین حجم و اندازه اقتصادی را دارد. این کشور تولید ناخالص داخلی خود را به ۱۰۱۹ میلیارد دلار رسانده است. پس از آن امارات متحده عربی با ۴۸۶ میلیارد دلار و مصر با ۴۷۷ میلیارد دلار قرار گرفتهاند و اقتصاد ایران نیز با تولید ناخالص ۴۰۷ میلیارد دلار در رده بعدی قرار گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۰۲ ، ۱۱:۳۱
فرهنگ و هنر

کاروان‌سرای سعدالسلطنه به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه در قزوین ساخته شد.

تصاویر| کاروان‌سرای سعدالسلطنه؛ قزوین

ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد.

این کاروان‌سرا با مساحت ۲۶ هزار متر مربع در گذشته به‌عنوان یک سرای بازرگانی مورد استفاده بود و امروزه بزرگ‌ترین کاروان‌سرای داخل شهری ایران و بزرگ‌ترین کاروانسرای قزوین به شمار می‌رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۲ ، ۱۳:۲۶
فرهنگ و هنر

یکی از جاذبه های بندر انزلی «گورستان لهستانی » هاست.

تصاویر| «گورستان لهستانی» در گیلان

 

تعدادی از مهاجران لهستانی که در جریان یورش نازی ها در سال ۱۹۴۱ از طریق بندر انزلی به ایران گریخته بودند، بعد از مرگ در این گورستان دفن شدند.

در این گورستان ۶۳۹ قبر به نمایندگی از مهاجران لهستانی وجود دارد.

گورستان لهستانی ها دومین گورستان بزرگ لهستانی ها در ایران است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۲ ، ۰۹:۵۵
فرهنگ و هنر