رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

گروهی از محققان انگلیسی در مطالعه‌ای اظهار داشتند: نرخ امید به زندگی در برخی کشورها پس از کاهش شدید آمارها در سال ۲۰۲۰ بهبود پیدا کرده اما ایالات متحده و چند کشور دیگر شاهد افت بیشتر نرخ امید به زندگی هستند.

همه گیری کووید-۱۹ باعث افزایش بی سابقه میزان مرگ و میر در سراسر جهان شده که کاهش نرخ امید به زندگی را به همراه داشته است.

محققان دانشگاه آکسفورد اظهار داشتند: در تحقیقات سال گذشته، متوجه شدیم که سال ۲۰۲۰ نرخ امید به زندگی کاهش چشمگیری داشته که این رقم در ایالات متحده بیش از دو سال و در انگلیس و ولز یک سال بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۱ ، ۱۲:۵۰
فرهنگ و هنر
جشن مهرگان

 

در تقویم ایران باستان، شانزدهمین روز هر ماه مهر نام دارد و به همین سبب جشن مهرگان در ماه مهر و روز مهر برگزار می‌ شد. همچنین زمانِ سال به دو فصل تقسیم می‌ شد و به دلیل این که جشن نوروز آغاز تابستان و جشن مهرگان آغاز زمستان بود و هر دو نوید بخش آغاز فصل ‌های سال به شمار می‌ رفتند، جشن مهرگان پس از نوروز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار بود. مهرگان یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگ‌ ترین جشن ‌های ایران باستان و بازمانده ی دین مهر است که در ستایش و نیایش «مهر» یا «میترا»، «مهر ایزد»، ایزد روشنایی، پیمان، درستی و محبت، ایزد بزرگ و کهن ایرانیان و همه ی مردمانِ سرزمین ‌هایی از هند تا اروپا بود. این جشن به هزاره ی دوم پیش از میلاد باز می ‌گردد که در روزهای آغازین فصل پاییز آغاز می ‌شود و شش روز پس از آن ادامه می‌ یابد و در رام‌ روز به پایان می ‌رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۰۱ ، ۱۲:۰۸
فرهنگ و هنر