رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

به نقل از وردنیوز، تعدادی از کشورها که توسط صندوق بین‌المللی پول به عنوان کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته می‌شوند، نسبت به جمعیت خود به درجه بالایی از صنعتی‌سازی نرسیده‌اند و جمعیت آن به‌طور متوسط دارای استاندارد زندگی متوسط یا پایین هستند و جمعیت قابل توجهی دارند. به‌عنوان‌مثال، نیجریه (بیش از ۱۹۰ میلیون نفر)، بنگلادش (تقریبا ۱۶۵ میلیون نفر) و مکزیک (حدود ۱۲۹ میلیون نفر) کشورهای در حال‌توسعه محسوب می‌شوند.

قابل توجه است که تعدادی از بزرگترین اقتصادهای جهان با جمعیت کمتر در اروپا هستند. کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا در میان ۱۰ اقتصاد بزرگ هستند و جمعیت آنها زیر ۱۰۰ میلیون نفر است. آمار این کشورها از ۸۲ میلیون نفر (آلمان) تا کمی کمتر از ۶۰ میلیون نفر (ایتالیا) است.

پرجمعیت‌ترین کشورها و شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۰۰ ، ۱۴:۰۲
فرهنگ و هنر

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه، همه ازدواج‌ها برای همیشه دوام ندارند و طلاق در ملت‌های سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

 محققان در این گزارش، بالاترین و پایین‌ترین میزان نرخ آمار طلاق بر اساس کشورها را بررسی کردند.

به نقل از وردنیوز، معمولا تعیین نرخ طلاق با استفاده از داده‌های سرشماری انجام می‌شود و در این بررسی نرخ خام طلاق در کشورهای مختلف جهان ارائه شده است.

در این بررسی آمده است که کشور روسیه بالاترین آمار طلاق را دارد؛ بر اساس داده‌های سازمان ملل از سال ۲۰۱۱، میزان طلاق در روسیه ۴.۸ طلاق در هر ۱۰۰۰ نفر است و بلاروس با ۴.۱ طلاق در هر ۱۰۰۰ نفر، اندکی عقب‌تر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۱۸
فرهنگ و هنر

شهر شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته‌شده جهان است و احتمالاً در سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد پایه‌گذاری شده است.

آفتاب‌‌نیوز :

طبق اسناد شهر باستانی شوش از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده‌ و فعالیت‌های باستان‌شناسی در آن ادامه دارد.

این شهر باستانی به همراه آرامگاه دانیال نبی و تحت نام بقعه دانیال نبی شهرشوش و تپه‌های مجاور در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. پرونده محوطه تاریخی شوش در ژوئیه ۲۰۱۵ در شهر بن آلمان به ثبت جهانی رسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۰ ، ۱۰:۱۸
فرهنگ و هنر

عنوان «جهر» معرف وضع طبیعی آن‌ها است که یعنی در گودی قرار گرفته و دور از حاشیه کویر لوت قرار دارند.

این کوه‌های زیبا از نوع رسوبی هستند که به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه‌ها و چاک‌های مکرر در آمده‌اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیر عادیشان از آن‌ها با عنوان کوه‌های "مریخی" نیز یاد می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۵۶
فرهنگ و هنر

مسجد شیخ لطف الله اصفهان تنها مسجد بدون مناره ایران به شمار می رود .این مسجد در دوران طلایی معماری صفویه ساخته شده و معماری این مسجد در نوع خود بی نظیر در تمام دنیاست و هنر دست محمدرضا اصفهانی است.

وی پسر حسین بنا اصفهانی از معماران مشهور آن زمان است و از آن به عنوان شاهکار معماری یاد می شود.  برای ساخت این مسجد بیش از 17 سال زمان صرف شده و امروزه در میدان نقش جهان اصفهان، میزبان گردشگران است.

خطاطی‌هایی که در کتیبه‌های مسجد به کار رفته است، اثر هنرمند مشهور و خطاط، "علیرضا عباسی " و"باقر بنا" است. محراب مسجد شیخ لطف بی‌شک از شاهکارهای بی‌نظر معماریست که از کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس به شکل ظریفی ساخته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۵۳
فرهنگ و هنر