رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

استاد شهریار در ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ در سن ۸۲ سالگی درگذشت. این روز در تقویم کشور بنام روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

۲۷ شهریور سالمرگ شاعر نامی معاصر “محمد حسین بهجت تبریزی” است. خانه‌ی این شاعر پرآوازه که پس از مرگش به موزه تبدیل شده، در محله‌ی مقصودیه تبریز در خیابان ارتش واقع شده است. بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و لوازم شخصی استاد شهریار مانند دفترها و کتب، کیف، عصا، آثار چاپ شده، اوراق دست‌نویس، نسخه قرآنی که توسط ایشان با خط نسخ نوشته شده، لوازم تحریر، وسایل شخصی و لوازم زندگی، آلبوم‌های عکس و … در این موزه در معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۴۲
فرهنگ و هنر

هفتادونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز درحالی امشب به کار خود پایان داد که شیر طلایی این رویداد به یک مستند رسید و سینمای ایران نیز موفق به دریافت سه جایزه شد.

مراسم اختتامیه هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز، شب گذشته به پایان رسید و شیر طلایی این رویداد به مستند آن همه زیبایی و خونریزی ساخته لورا پویترس رسید.

فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) بخش افق‌های ونیز و جعفر پناهی نیز برای فیلم خرس نیست، جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه اصلی را از آن خود کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۰۶
فرهنگ و هنر

به گفته دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران، نرخ جهانی خودکشی در محیط‌های دانشگاهی ۷.۵ در ۱۰۰ هزار نفر است.

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مریم معصومی در وبیناری که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی و با تلاش انجمن علمی روانپزشکان ایران همزمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی برگزار شد، درباره خودکشی در محیط‌های دانشگاهی اظهار کرد: نرخ جهانی خودکشی در محیط‌های دانشگاهی ۷.۵ در ۱۰۰ هزار نفر است و بعد از تصادفات، دومین علت مرگ دانشجویان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه افسردگی شناخته نشده و یا درمان نشده، اصلی ترین فاکتور در امر خودکشی در محیط‌های دانشگاهی محسوب می‌شود، درباره ریز فاکتورهای این نوع خودکشی نیز تصریح کرد: از جمله این ریز فاکتورها دانشجویان مهاجر هستند که در شهر یا کشوری تنها هستند. این دانشجویان آسیب‌پذیرترند. از سوی دیگر دانشجویانی که طول دوره تحصیلی آنها از هم دوره‌ای های خود طولانی تر شده نیز آسیب پذیرتر از سایر دانشجویان در امر خودکشی هستند.

این روانپزشک با یادآوری اینکه اغلب افراد به دانشجویانی که دچار افت تحصیلی، گوشه‌گیری و کم حرفی شده‌اند کمتر توجه کرده و خطر خودکشی را متوجه دانشجویانی می‌دانند که درباره این امر صحبت می‌کنند، تاکید کرد که حواسمان باید به این دانشجویان گوشه‌گیر که دچار افت تحصیلی شده‌اند، باشد.

معصومی در بخش دیگر سخنان خود این را هم گفت که پیشگیری از خودکشی بسیار مهم است و بخشی از این پیشگری معطوف به آماده بودن و آمادگی داشتن برای مقابله با این بحران می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۰۶
فرهنگ و هنر

اندیشکده نظرسنجی گالوپ در یک تحقیق تازه میزان غمگین بودن شهروندان کشورهای گوناگون را در سال ۲۰۲۱ ارزیابی کرده که در نتیجه آن شهروندان افغانستان، غمگین‌ترین مردم جهان شناخته شده اند.

در گزارش تحقیقاتی گالوپ آمده است دلیل افزایش نارضایتی در سراسر جهان در سال گذشته این است که جهان به مکانی غمگین و پراضطراب تبدیل شده است.

براساس گزارش گالوپ در نظرسنجی سال ۲۰۲۱ این موسسه، افغانستان و سایر کشورهایی که در شاخص تجربه منفی این نظرسنجی امتیاز بالایی داشتند، با بی ثباتی اقتصادی و سیاسی مواجه بودند که سلامت روانی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

افغانستان با ۵۹ امتیاز در صدر این شاخص قرار گرفته و سپس لبنان با ۵۸ امتیاز کشور دوم با بیشترین شهروندان غمگین شناخته شده است.

شاخص تجربه منفی موسسه تحقیقاتی گالوپ، تجربه‌های افراد را از میزان افسردگی، اضطراب، عصبانیت و دردهای فیزیکی در زندگی روزمره آنها اندازه گیری می کند. بدین ترتیب امتیاز بالا در این شاخص به این معنی است که اکثریت جمعیت این احساسات را تجربه کرده اند.

براساس این نظرسنجی ۸۹ درصد افغان‌ها نگران، ۷۳ درصد آنها تحت فشار و ۶۱ درصد دیگر آنها غمگین اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۰۳
فرهنگ و هنر

رئیس کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران، با بیان اینکه آمار خودکشی به صورت تعداد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش می‌شود، گفت: در حال حاضر برنامه ملی پیشگیری از خودکشی در کشور ما وجود دارد و طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران جزو یکی از ۳۲ کشوری است که برنامه ملی برای خودکشی دارد.

امیر حسین جلالی ندوشن درباره نرخ خودکشی در ایران اظهار کرد: در چند سال گذشته حدودا ۴۲۰۰ مرگ سالانه بر اثر خودکشی به ازای جمعیت کشور داشته‌ایم که عدد متوسط آن ۶.۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود.

وی همچنین به تاثیر پاندمی کووید ۱۹ بر نرخ خودکشی در جهان و ایران اشاره و تصریح کرد: در ابتدای پاندمی کووید ۱۹ در ایران و در بسیاری از کشورهای جهان میزان خودکشی برای چند ماه کاهش یافت و البته قابل انتظار نیز بود چراکه در آغاز بحران‌های بزرگ با افزایش همبستگی اجتماعی مواردی مثل خودکشی کاهش می‌یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۰۱ ، ۱۱:۳۴
فرهنگ و هنر

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: در برنامه ششم توسعه قرار بود که میزان طلاق ۲۰ درصد کاهش یابد اما متاسفانه طبق یک تحلیل آماری ۴ درصد و در یک تحلیل مقایسه‌ای با ازدواج، ۸ درصد میزان طلاق افزایش یافته است.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در سومین نشست شورای عالی صبر با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ صلح و سازش و بخشش و رضایت اظهار داشت: بخش عمده‌ای از افزایش آمار طلاق مربوط به نبود گذشت و بخشش است.

وی با اشاره به اجرای طرح مشاوره در ۵ استان که بیشترین آمار طلاق را دارد افزود: امیدواریم با این اقدام آمار طلاق کاهش یابد.

خزعلی خاطرنشان کرد: اگر رفتارهای زوجین، والدین و فرزندان در خانواده اصلاح شود، قطعا خانواده محل آرامش و سکون خواهد شد و از تنش‌ها و فشارهای اجتماعی کاسته می‌شود و خانواده پیشگیری کننده آسیب اجتماعی خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۵۷
فرهنگ و هنر

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، با عنوان این مطلب که ۶۰ درصد معتادان شاغلین هستند، گفت: اینکه می‌گویند بیکاری عامل اعتیاد است، درست نیست.

محمد عباسی، صبح دوشنبه در نشست تخصصی مسئولان مبارزه با مواد مخدر کشور با عنوان پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی، اشتغال بهبودیافتگان، اظهار داشت: نگرش و رویکرد دولت سیزدهم به شکل جدی به پاک کردن جامعه از آلودگی‌های بزرگ مانند اعتیاد است. برخی اختلاف‌های رویکردی باعث شده بود تا اقدامات لازم و کافی در امر اعتیاد نداشته باشیم.

عباسی ادامه داد: در کنار سایر آسیب‌ها جریان اعتیاد پاکی جامعه را نشانه گرفته است، در سیاست‌هایی که رهبر انقلاب در آذر ۸۵ ابلاغ کردند، فرمودند که باید در امر موادمخدر مبارزه قاطع و فراگیری داشته باشیم.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه اعتیاد جرم و گناه بسیار بزرگی است، تصریح کرد: باید بدانیم اعتیاد و معتاد شدن جرم است و بیماری نیست، این فعل آلودگی بسیار بدی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۵۱
فرهنگ و هنر