رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

خیابان سی تیر تهران یکی از معروفترین و محبوب ترین خیابان ها در میان گردشگران ایرانی و خارجی‌ست و جاذبه ها و دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است. هر چند این خیابان امروزه بیشتر برای غذاهای خیابانی‌اش معروف شده؛ اما از قدیم تعدادی از مهم ترین موزه های ایران نیز در این خیابان جای داشته اند. یکی از این موزه های بسیار محبوب و مشهور «موزه آبگینه و سفالینه های ایران» است که بسیاری آن را با نام مختصرش، موزه آبگینه می شناسند؛ مکانی که محل نمایش شیشه ها و سفال های باارزشی‌ست که از قدیم تا امروز کشف شده و مورد استفاده بودند. این موزه در ساختمانی زیبا و تاریخی متعلق به دوران ابتدای حکومت پهلوی در میان باغی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع برپا شده است؛ خانه ای باشکوه و هشت ضلعی که به دستور احمد قوام، یکی از سیاستمداران و نخست وزیرهای ایران ساخته شد و چندی به عنوان سفارت کشورهای مصر و افغانستان مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۵۴ خانه قوام که خود به مانند موزه ای جذاب از معماری و هنر است به دفتر فرح پهلوی فروخته و به موزه تبدیل شد. چهار سال بعد موزه به طور رسمی افتتاح و خانه و باغ آن در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۱۴ در فهرست آثار میراث ملی ایران قرار گرفت. امروزه موزه آبگینه و سفالینه ایران تحت نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کند و مدیریت آن در حال حاضر بر عهده خانم فرزانه قائینی‌ست. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۷ ، ۰۹:۴۰
فرهنگ و هنر

در سال ۵۱۸ پیش از میلاد، تعدادی از با تجربه‌ترین مهندسان، معماران و هنرمندان، از چهارگوشه عالم فراخوانده شده تا با مشارکت و هم اندیشی، اولین بنایی را برپا سازند که بتواند هزاران سال، نمادی از وحدت جهانی، صلح و برابری باشد.تخت جمشید، پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزار ستون و یا چهل منار، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده و حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آئینی و جشن‌ها به ویژه نوروز بود.

تخت جمشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۷ ، ۰۹:۳۶
فرهنگ و هنر
سردار حسین رحیمی با اشاره به امنیت محله محور در تهران گفت: تلاش ما این است که در برنامه های امنیت محله محوری که به طور دائم داریم، محله ها را از از لوث وجود انواع و اقسام مجرمین و تخلفات پاکسازی کنیم.
او افزود: ما هر روزه بحث عملیات پاکسازی مناطق آلوده، امتیت محله محور توسط کلانتری ها و پلیس های تخصصی و مقابله با حضور اراذل و اوباش در پاتوق ها و ایجاد مزاحمت توسط آن ها را داریم.
رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به این سوال که سه موضوع جرم خیزی در تهران بر اساس بسامد کدام هستند، گفت: قطعا سرقت اولویت اول و دغدغه مردم و بیشترین آمار جرم در تهران است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۷ ، ۱۰:۲۰
فرهنگ و هنر