رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

بانک مرکزی اروپا در گزارشی اعلام کرد خانوارهای دانمارکی بیش از هر کشور دیگری در سطح اتحادیه اروپا ثروتمند هستند.

بانک مرکزی اروپا در گزارشی اعلام کرد خانوارهای دانمارکی بیش از هر کشور دیگری در سطح اتحادیه اروپا ثروتمند هستند. به طور متوسط و تا پایان سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰، میزان دارایی خانوارهای دانمارکی ۱.۸۸ میلیون کرون دانمارک ( ۳۰۰ هزار دلار) بوده است. دانمارکی ها همچنین بیشترین متوسط بدهی را در سطح اتحادیه اروپا پس از لوکزامبورگی ها دارند تا جایی که متوسط بدهی آن ها طی همین مدت ۵۶۰ هزار کرون بوده است. متوسط بدهی خانوارهای لوکزامبورگی ۶۶۰ هزار کرون بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۰۰ ، ۱۲:۲۳
فرهنگ و هنر

چند سالی است که حاکمیت حوزه آموزش عالی درحال خروج از کشورهای غربی و آمریکاست و نمونه بارز آن را شاید بتوان در جلو زدن چین از آمریکا در تولید علم عنوان کرد.

کشورهای آسیایی و به‌ویژه چینی‌ها سال‌هاست روی توسعه علم و دانش در کشور برنامه‌ریزی‌های درازمدت کرده‌اند. کشورهای پرجمعیت آسیایی فرصت‌هایی طلایی برای رشد و توسعه آموزش عالی و پیشرفت در زمینه‌های علمی هستند اما بزرگ‌ترین مشکلی که کشورهای این منطقه با آن دست‌به‌گریبان هستند، بیشتر مشکلات بودجه‌ای، کیفیت پایین و همکاری منطقه‌ای است که امید می‌رود بتوان از آن عبور کرد.

وقتی صحبت از رشد در زمینه تعداد دانشجویان در سال‌های اخیر به میان می‌آید، به‌طور طبیعی تمرکز روی دو کشور بزرگ آسیایی یعنی هند و چین افزایش می‌یابد. این دو کشور، با جمعیت چند میلیاردی که دارند، یکی از منابع اصلی جذب دانشجویان بین‌المللی در دنیا به‌شمار می‌روند و از این طریق می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های مالی خود برای مواجهه با دنیای پساکرونا از دانشگاه‌های غربی پیشی گیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۰۰ ، ۱۲:۲۶
فرهنگ و هنر

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۱۵ درصد از زوجین ایرانی دارای ناباروری مطلق در طول زندگی خود هستند و بیش از ۲ میلیون زوج نابارور در کشور داریم.

حامد برکاتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس نتایج پژوهش جدیدی که در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شده است ۱۲.۴ درصد از زوجین ایرانی دارای ناباروری اولیه هستند یعنی به هیچ عنوان امکان باروری با روش‌های معمول برای آنها وجود ندارد و ۱۶ درصد هم ناباروری ثانویه دارند.

وی با بیان اینکه این پژوهش در ۳۱ مرکز استان و سه شهرستان از هر استان بر روی جمعیت حدود ۳۱ هزار نفر انجام شده است، اظهار داشت: بُروز ناباروری بین زوجین ایرانی سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار مورد است که در بدترین حالت به یکصد هزار هم می‌رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۰۰ ، ۱۲:۲۵
فرهنگ و هنر

نشریه فوربس در گزارشی بوشت که با وجود تشدید تحریم های آمریکا و شیوع گسترده کرونا، تعداد میلیونرها (کسانی که یک میلیون دلار و بیشتر ثروت دارند) به طرز قابل توجهی بیشتر شده است. تعداد ایرانیان ثروتمند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱ درصد نسبت به سال قبل آن بیشتر شده؛ در حالی که متوسط جهانی ۶.۳ درصد بوده است. ثروت این افراد نیز طی همین سال بر حسب دلار ۲۴.۳ درصد افزایش داشته است.

از جمله دلایل اصلی افزایش ثروت برخی افراد، رشد بی سابقه ۶۲۵ درصدی شاخص بورس تهران در سال ۲۰۲۰ بود. (در مقام مقایسه، رشد شاخص اس اند پی ۵۰۰ بورس نیویورک تنها ۱۶ درصد بود.) دولت ایران حمایت زیادی از رشد بورس کرد و یک درصد از ذخایر صندوق ثروت ملی را به این بازار تزریق کرد.

اکنون حدود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران وجود دارد. بخش دیگری از این میلیونرها ثروت خود را مانند دیگر نقاط جهان از ارزهای دیجیتالی به دست آورده اند. به نوشته این نشریه، دولت ایران تسهیلاتی برای استخراج ارزهای دیجیتالی فراهم کرده که این فعالیت را برای بسیاری سودآور کرده است.

اکنون ایران چهاردهمین کشور ثروتمند جهان است و تعداد میلیونرها در آن حتی از عربستان نیز بیشتر است؛ کشوری که با حدود ۲۱۰ هزار میلیونر در رده هفدهم جهان قرار دارد. به ادعای این نشریه، با این حال توزیع درآمد در ایران چندان عادلانه نیست و بین ثروت دهک های بالا و پایین جامعه تضاد آشکاری وجود دارد. حدود ۶۰ درصد جمعیت ایران طبق اعلام شورای کار ایران به نوعی با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

این نشریه در ادامه ادعاهایش نوشت: از زمان خروج دولت ترامپ از برجام، اقتصاد ایران با مشکلات بیشتری مواجه شده و نرخ تورم عموما رو به افزایش بوده است. نرخ تورم در ایران به محدوده ۵۰ درصد رسیده است.

فوربس در ادامه به نقل از یک کارشناس می نویسد: این اختلاف طبقاتی باعث شده است تا برخی از شهروندان ایرانی احساس تبعیض در توزیع امکانات رفاهی و اقتصادی داشته باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۰۰ ، ۱۲:۲۲
فرهنگ و هنر

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودک آزاری و همسر آزاری در صدر علل تماس مردم با اورژانس اجتماعی است.

 

                                                   کودک‌آزاری، رتبه اول تماس با اورژانس اجتماعی

به گزارش ایسنا، آمنه سماوات در این باره گفت: دلیل کودک آزاری تنها ناشی از آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه گاه به دلیل عدم آگاهی یا نبود مهارت در فرزند پروری رخ می‌دهد.

وی با اشاره به خط تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، گفت: بیشترین تماس مردم با اورژانس اجتماعی در رتبه اول به دلیل کودک آزادی و در رتبه دوم به علت همسر آزاری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۰۰ ، ۱۴:۱۰
فرهنگ و هنر