رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۵ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

معاون سازمان بهزیستی گفته است که از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور، ۵۱ هزار کودک پدر یا مادر خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

حبیب‌الله مسعودی فرید گفته است: در دنیا یک میلیون و۲۰۰هزار کودک به واسطه شیوع کرونا یتیم شدند، به طوری که پدر یا مادرشان را از دست دادند. عده ای از کودکان نیز با کسانی غیر از پدر و مادر مثلا با پدربزرگ ها و مادربزرگ هایشان زندگی می کردند که گفته می شود عدد مذکور با احتساب این دسته از کودکان به حدود یک و نیم میلیون می رسد. اکنون نیز گفته می شود به ازای هر دو بزرگسالی که فوت می کنند یک کودک یکی از مراقبان خود را از دست می دهد. همچنین گفته می شود در دنیا تعداد بچه هایی که پدر خودشان را از دست می دهند دو تا پنج برابر کودکانی است که مادر خودشان را از دست می دهند، این درحالی است که در دنیا هر ۱۲ ثانیه نیز یک کودک به علت کرونا یتیم می شود. همه اینها یعنی فشار، استرس و اضطراب.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۰۰ ، ۱۳:۲۴
فرهنگ و هنر

اپل کماکان بزرگ ترین شرکت امریکا و جهان است.

در حالی که بسیاری از شرکت های بزرگ جهان به ارزش بازار نیم تریلیون دلاری دست یافته اند، اکنون شرکت های بیشتری در حال حرکت به سمت هدف یک تریلیون دلاری شدن هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۰۵
فرهنگ و هنر

موزه صنایع دستی گرگان به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان به دلیل تنوع اقوام، موقعیت جغرافیایی و طبیعی به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی کشور از دوران کهن قلمداد می‌شود.

از این رو موزه صنایع دستی با هدف حفظ، نگهداری و معرفی این هنرها راه اندازی شده است. این موزه در خانه تاریخی امیر لطیفی واقع شده است. خانه امیر لطیفی (ساختمان موزه) به مساحت ۹۵۶ متر مربع در بافت قدیم گرگان در محله نعلبندان و مابین محلات پاسرو، نعلبندان، چهارشنبه ای و سرچشمه فرار دارد. این بنا در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم مهدی خان، ملک منزل مسکونی ساخته شده بود که بعدها در اختیار آقا سید ابوالقاسم امیر لطیفی، داماد خانواده و فرزند حجت الاسلام سید محمد علی امیرلطیفی(سبط الشیخ) قرار گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۰۰ ، ۱۶:۱۲
فرهنگ و هنر

استان همدان از جاذبه‌های گردشگری و چشم‌انداز‌های طبیعی خاصی برخوردار بوده و مرکز آن شهر باستانی همدان است.

بزرگترین و زیباترین غار آبی ایران به نام غار علیصدر در این استان واقع شده که یکی از معدود غار‌های آبی جهان به شمار می‌رود. این غار شگفت‌انگیز در روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ استان همدان قرار گرفته و دلیل انتخاب نام علیصدر برای این غار هم از وجود همین روستا نشات گرفته است. غار علیصدر در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است

غار‌ها جزو اسرارآمیزترین و جذاب‌ترین نعمت‌های الهی هستند.در کشورمان ایران نیز غار‌های زیادی وجود دارد که هرکدامشان زیبایی منحصر بفردی دارند.ارتفاع غار علیصدر از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است و شامل دالان ها، دهلیز‌ها و تالار‌های پیچ در پیچی است که توسط دریاچه بزرگی بخش‌های مختلف غار به یکدیگر متصل شده اند.غار علیصدر یکی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های آفرینش است و از جا‌های دیدنی همدان محسوب می‌شود.

این غار تنها غار تالابی ایران و از معدود غار‌های آبی قابل قایقرانی جهان است که طولانی‌ترین مسیر قایقرانی را دارد. علیصدر همچنین یکی از بزر‌گ‌ترین غار‌های آبی جهان نیز به شمار می‌رود و قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یا ژوارسیک (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) بر‌می‌گردد.عمق این دریاچه در قسمت‌های مختلف بین نیم تا ۱۴ متر است و عمق برخی از حفره‌های زیرزمینی آن تا ۴۰ متر هم خواهد رسید. آب دریاچه غار علیصدر بسیار خنک و زلال بوده و هیچ رنگ یا بوی خاصی ندارد. شما در هر گوشه از غار علیصدر معجزه‌ای از طبیعت و یکی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های آفرینش است را مشاهده میکنید و بیش از پیش عظمت خداوند را درک خواهید کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۰۲
فرهنگ و هنر

۳۷ درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی، در بازه زمانی ۸۰ تا ۹۱ مهاجرت کرده‌اند. ۲۵ درصد از مشمولان بنیاد نخبگان و ۱۵ درصد از رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری هم مقیم کشورهای دیگر هستند. آنها از بهتر شدن وضعیت کشور ناامید بودند. چمدان‌هایشان را بستند و مهاجرت از کشور را انتخاب کردند.

خروج سرمایه‌های انسانی از کشور با همین چند آمار قابل توجه می‌شود. بر اساس جدیدترین آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران از تعداد ۲ هزار و ۷۶۵ نفر دارندگان مدال المپیاد دانش‌آموزی در بازه زمانی ۸۰ تا ۹۱ بیش از هزار نفر مقیم خارج هستند. همچنین حدود هزار نفر از آنها نیز سابقه خروج دارند. تنها ۱۲۲ نفر از مهاجران بازگشتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۰۵
فرهنگ و هنر