رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

این روزنامه می نویسد:«زیر پل عابر پیاده لابلای درختان و چمباتمه زدن های معتادان این ها تصاویر آشنایی برای شهروندان ایرانی هستند. بغرنج تر آن که حتی پزشکان و پرستاران نیز مصرف کننده هستند. مشکل مواد مخدر در ایران به یک بیماری همه گیر ملی تبدیل شده است. مقام های وزارت بهداشت و پزشکان محلی می گویند که فقرا به علاوه ثروتمندان، سکولارها و هم چنین برخی  از افراد مومن هم اسیر مواد مخدر هستند از جمله شیشه و مواد توهم زای مصنوعی تا مواد مخدر سنتی از جمله هروئین و تریاک. دکتر «حسن رضوی» رییس مرکز توانبخشی کوچکی در غرب تهران می گوید:«هیچ کس در جامعه مصون نیست. حتی فرزندان برخی از روحانیون نیز به کلینیک های ما مراجعه می کنند». 
این روزنامه امریکایی اشاره می کند که دفتر سازمان ملل متحد می گوید که ایران از نظر جرایم مرتبط با مواد مخدر یکی از بزرگترین کشورهای دارای بحران اعتیاد در دنیا است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۴:۱۳
فرهنگ و هنر

به گزارش ایسنا، دکتر امین صالحی خوجین، دانشیار مهندسی مکانیک و صنعتی دانشگاه ایلی‌نوی شیکاگو امسال برای بهره‌برداری از قدرت گل‌ها در بخش نوآوران فهرست 100 متفکر جهانی برگزیده شده است.

منابع تجدیدپذیر برای جایگزین شدن سوخت‌های فسیلی، باید در بازار انرژی به رقابت بپردازند. دکتر صالحی خوجین به دنبال توسعه انرژی خورشیدی برای دستیابی به این هدف، باتری‌های دست‌وپاگیر را کنار گذاشته است.

این دانشمند ایرانی در ماه ژوئیه به همراه تیمش در دانشگاه ایلی‌نوی از طراحی یک سلول خورشیدی خبر داد که به تقلید از فرآیند فتوسنتز گیاهان می‌پردازد. این برگ مصنوعی به جذب دی‌اکسیدکربن از جو پرداخته و با استفاده از انرژی خورشیدی، این گاز گلخانه‌ای را با هزینه مشابه تولید بنزین به سوخت ترکیبی تبدیل می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۵ ، ۱۵:۱۵
فرهنگ و هنر

معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران» به این خبر اشاره می‌کند و می‌گوید: «تعداد قابل توجهی از دانش‌آموختگان وارد شغل‌های مرتبط با رشته خود نمی‌شوند، اگرچه آموزش عالی متولی و مسئول ایجاد شغل نیست ولی در بازار شغل بی‌تأثیر نیست و به اندازه تأثیرگذاری که دارد در حال بازنگری سیاست‌های خود است.»
شریعتی نیاسری به موضوع اشباع برخی از رشته‌ها و نحوه برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اشاره می‌کند و می‌گوید: «طرحی را در دست تدوین داریم که براساس آن رشته‌هایی که بازار کار آنها اشباع شده از اولویت خارج می‌شوند. درحال حاضر این فهرست درحال تدوین است اما هنوز به تأیید نهایی نرسیده است. علاوه بر آن برخی از دانشگاه‌ها که در سطح پایین‌تری قرار دارند، اگر بخواهند رشته‌های اشباع شده را درخواست کنند به آنها مجوز نمی‌دهیم. البته حساب دانشگاه‌های بالاتر به علت اینکه مأموریت دانش‌افزایی بیشتر را برعهده دارند، جداست.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۵ ، ۱۵:۱۴
فرهنگ و هنر
کیوان بصیری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ در حاشیه کنگره بیماری‌های میوپاتی و عصب عضله در بیمارستان شریعتی اظهار داشت: در این کنگره تازه های درمان و چالش های بیماری بررسی شد که خوشبختانه در بحث روش‌های تشخیصی کلینیکی بیماری "میاستنی گراویس" مشکلی در کشور عزیزمان به چشم نمی‌خورد.
وی ادامه داد: بیماری‌های میوپاتی با ضعف عضلانی نظیر ناتوانی در بالا رفتن از پله ها، بالا بردن دست ها، شانه کردن موها به همراه حرکت ظریف انگشتان دست همراه است.
وی از میوپاتی ارثی غیر قابل درمان و همچنین میوپاتی غیر ارثی درمان‌پذیر در کشور و نیز هزینه‌های بالای آزمایش‌ها و تحقیقات بیماری‌های میوپاتی و میاستنی ارثی در کشور خبر داد.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۸:۰۴
فرهنگ و هنر
سهم شبکه های اجتماعی بومی در جذب مخاطبان ایرانی ناچیز است و بر مبنای آمارهایی که از سوی دست اندرکاران فضای مجازی کشور اعلام می شود بیش از ۴۰ میلیون گوشی موبایل هوشمند در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد و شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای موبایلی خارجی، ابزار استفاده بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی هستند. این در حالی است که مطابق با اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی، یکی از ملزومات عمل به ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی، استفاده از ابزارهای بومی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است و در این زمینه پیام رسانها و شبکه های اجتماعی می توانند نقش پررنگی ایفا کنند.
به گزارش مهر، موضوع توسعه فعالیت شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای موبایلی در جهت افزایش محتوای بومی در فضای مجازی، آنچنان از اهمیت برخوردار است که شورای عالی فضای مجازی که سران ۳ قوه در آن حضور دارند، در جلسات متعددی به حمایت از این شبکه های بومی و ساماندهی استفاده از شبکه های خارجی برای ایجاد بازار متناسب شبکه های بومی، پرداخته است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۰:۱۶
فرهنگ و هنر

کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با استناد به گزارش شورای جهانی رقابت‌پذیری‌ سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد: با وجود آن‌که ایران از نظر تعداد سایت‌های جهانی در رتبه نهم جهان و جایگاه دهم از نظر جاذبه‌های میراث فرهنگی و آثار ناملموس است، اما فقط یک‌هزارم درآمد گردشگری جهان را دارد.
به گزارش ایسنا، «یعقوب امین‌زاده» در ادامه این گزارش اظهار کرد: طبق اعلام WTCC با مقایسه وضعیت گردشگری در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این صنعت به لحاظ کسب درآمد با رقم ۱۲۶۰ میلیارد دلار، ۵ درصد رشد داشته که سهم ایران از آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که یک‌هزارم درآمد گردشگری جهان می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۵ ، ۰۹:۰۳
فرهنگ و هنر

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی روز سه شنبه در «همایش آموزشی ازدواج سالم و نیازسنجی سلامت جامعه» با حضور مدیران گروه و کارشناسان مسئول آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد افزود: شمار جوانان مجرد باید با آگاهسازی و فرهنگ سازی آنها در امر ازدواج کاهش یابد و این قشر به سمت ازدواج سالم و پایدار هدایت شوند.
وی ادامه داد: پرهیز از ازدواج افت شاخص‌های سلامت را در جامعه رقم می زند لذا باید در این زمینه اطلاع رسانی لازم اجتماعی صورت گیرد.
معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: اگر 12.5 میلیون جوان مجرد در کشور بدانند که ازدواج آنان باعث بهبود شاخص سلامتشان می شود قطعا ازدواج می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۵ ، ۰۹:۰۰
فرهنگ و هنر