رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

قلعه‌ی سریزد، در مجاورت جاده‌ی یزد ـ کرمان قرار داشته و یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین قلعه‌های دفاعی در کویر مرکزی ایران است. قلعه در روستای سریزد از توابع شهرستان مهریز استان یزد واقع شده و قدمت آن مربوط به دوره‌ی ساسانیان است.

نکته‌ی جالب در مورد این قلعه آن است که چندان کاربری نظامی نداشته و بیشتر در حکم گاوصندوقی برای اموال مردم در برابر هجوم دشمنان و به عنوان ذخیره‌سازی غلات و مواد غذایی استفاده می‌شده؛ همین ویژگی است که باعث شده لقب کهن‌ترین صندوق امانات جهان را به آن بدهند. گرداگرد این بنا، خندقی به عرض تقریبی ۶ متر و عمق تقریبی ۳ تا ۴ متر وجود دارد که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می‌شده؛ علاوه بر آن، این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودرتو با برج و باروهایی بلند است که توسط خندق محصور شده‌است.

همچنین قلعه دارای دو در بوده که یکی به عنوان در اصلی و دیگری به عنوان در پشتیبان که در اصلی متحرک بوده و به وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته می‌شده، تا اگر زمانی در اصلی توسط دشمن شکسته شد و دشمن به درون قلعه راه یافت، در دوم قلعه بسته شود. در داخل قلعه اتاق‌های فراوانی وجود داشت که هر کدام دارای در و کلید مجزا بود و مردم از آن برای نگهداری و ذخیره‌سازی اشیاء گرانبهایشان مانند طلا، پول، جواهرات و حتی غلات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۰۱ ، ۱۴:۲۱
فرهنگ و هنر

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه پرستاران هنوز ریالی بابت تعرفه گذاری خدمات پرستاری دریافت نکرده‌اند، گفت: این موضوع سبب گلایه‌مندی پرستاران می‌شود و این درحالی است که پرستاران ما حتی بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند که این موضوع سبب فرسودگی آن‌ها می‌شود.

حمیدرضا عزیزی در گفتگو با ایسنا، درباره آخرین اخبار پیرامون اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفت: علی‌رغم اینکه مسئولین وزارتی از جمله وزیر محترم بهداشت در شهریور ماه قول داده بودند که پرداختی بر اساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تا آخر همان ماه به حساب پرستاران واریز کنند، اما تا این لحظه هنوز ریالی بابت تعرفه گذاری خدمات به پرستاران پرداخت نشده است و ما شدیدا از این موضوع گله‌مند هستیم؛ این امر باید در وزارت بهداشت و بدنه دولت رفع شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۰۱ ، ۰۹:۲۸
فرهنگ و هنر