رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۲۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

یک تحقیق کشوری برای ارزیابی میزان شادی مردم ایران که به سرپرستی دکتر علی منتظری انجام شده، شادترین و غمگین‌ترین استان های ایران را معرفی کرده است. روسای واحدهای استانی جهاد دانشگاهی و معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی با همکاری افکارسنجی دانشجویان ایران این مطالعه را انجام داده اند.  
در این مطالعه 27 هزار و 813 نفر از افراد دارای سن 18 تا 65 سال در سطح کشور ایران از نظر "میزان شادکامی" مورد مطالعه قرار گرفته اند.
اکثر افراد مورد مطالعه در گروه سنی 18-25 سال بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه میانگین تحصیلات خود را 11 سال گزارش کردند. بیشتر افراد شادکامی خود را "نه زیاد/ نه کم" (39.3 درصد) و "کم/ بسیار کم" (35.4 درصد) ارزیابی کردند و میزان شادکامی در سطح "بسیار زیاد" تنها 3.0 درصد گزارش شد. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۱۴
فرهنگ و هنر
مرکز تجارت بین‌المللی (ITC) در گزارشی که با همکاری سازمان گردشگری جهانی تحت عنوان «گردشگری و تجارت» منتشر کرده، پیش‌بینی کرده است رشد گردشگری جهانی تعداد مسافران بین‌المللی تا سال 2030 به یک میلیارد و 800 میلیون نفر در سراسر جهان می‌رسد.
به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، در این گزارش آمده است: صنعت گردشگری طی دهه‌های اخیر رشدی سریع و گسترش جغرافیایی فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده و به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی جهان تبدیل شده است. اکنون نزدیک به 10 درصد تولید ناخالص ملی کشورهای سراسر جهان از طریق گردشگری تأمین می‌شود.
در سال 2014 یک میلیارد و 100 میلیون مسافر به کشورهای مختلف سفر کردند و درآمدی بالغ بر یک هزار و 245 میلیارد دلار نصیب صنعت گردشگری بین‌المللی شد.
براساس آمار ارائه شده، گردشگری در سال 2013 پس از تجارت سوخت، مواد شیمیایی و غذا، چهارمین صنعت پرسود جهان لقب گرفت.
در این گزارش همچنین به نقش کشورهای در حال توسعه به رشد این صنعت اشاره شد. سهم کشورهایی چون فیلیپین به گردشگری بین‌المللی 45 درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 57 درصد ارتقا یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۵۵
فرهنگ و هنر

«رشید قربانی» امروز(29 شهریور) در نشست شورای سوادآموزی استان اظهار کرد: استان کردستان به‌علت شرایط خاص جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی یکی از استان‌های دارای آمار بالای بی‌سوادی در کشور است.
وی افزود: تاکنون تلاش‌های زیادی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در این استان شده است اما متأسفانه هنوز بی‌سوادان این استان آمار بالایی دارند و این استان هنوز یکی از استان‌های رده‌ی پائین کشور از نظر باسوادی است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان این‌که این موضوع دارای اهمیت زیادی بوده و همواره مورد تأکید رهبری و دولت نیز قرار گرفته است، گفت: ریشه‌کنی بی‌سوادی بدون کمک و یاری مردم و دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسان میسر نمی‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۳۳
فرهنگ و هنر

پریسا طاهری در نشست خبری روز جهانی سالمند با بیان اینکه بحث سالمندی جدید نیست و سال‌هاست که دنیا با آن مواجه است، گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سال 2015 حدود 900 میلیون سالمند در جهان وجود خواهد داشت و پیش بینی می‌شود تعداد آنها در سال 2050 به دو میلیارد نفر یعنی دو برابر میزان فعلی برسد. در سال 2015، 11 درصد جمعیت دنیا سالمند بودند و پیش بینی می‌شود که این تعداد در 2050 به 22 درصد افزایش یابد و تعداد افراد 80 سال به بالا به میزان چهار برابر افزایش یابد.
به گزارش ایسنا، وی به آماری تکان دهنده از سوی سازمان بهداشت جهانی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر تعداد افراد سالمند بالای 80 سال از تعداد کودکان زیر چهار سال پیشی گرفته و پیش بینی می‌شود تا سال 2050 تعداد سالمندان از افراد زیر 14 سال نیز بیشتر شود.
طاهری با بیان اینکه 60 درصد جمعیت سالمند جهان در کشورهای کم درآمد و در حال توسعه هستند، گفت: پیش بینی می‌شود در سال 2050، 80 درصد جمعیت سالمندان در کشورهای کم درآمد و در حال توسعه باشند.
وی همچنین به آماری در زمینه تعداد سالمندان در منطقه مدیترانه شرقی اشاره کرد و گفت:‌ در سال 2000 تعداد سالمندان در این منطقه 5.8 درصد بوده و پیش بینی می‌شود این میزان در سال 2050 به 15 درصد افزایش یابد. در ایران نیز پیش بینی می‌شود که در سال 2025 بیش از 10 درصد جمعیت ما سالمند شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۵۹
فرهنگ و هنر

جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی شورای جهانی گردشگری و سفر حاکی از آن است که جزایز مالدیو با کسب 42 درصد از تولید ناخالص ملی خود از محل گردشگری، وابسته‌ترین کشور جهان به صنعت توریسم است.
از جمله دیگر مناطق جهان که باید همواره از حضور گردشگران در سرزمین‌شان خشنود باشند، می‌توان به منطقه ماکائو در چین اشاره کرد که در آنجا صنعت گردشگری 43.9 درصد از کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد و سال گذشته از این طریق 26.6 میلیارد دلار درآمد حاصل شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۲۵
فرهنگ و هنر

دکتر نیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت امر آموزش در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: آموزش همچنان مهم‌ترین رکن دانشگاه است. درست است که اکنون بحث دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین مطرح است اما مقوله کارآفرینی از مسیر آموزش گذر می‌کند و مهم‌ترین مدرکی که توسط دانشگاه‌ها صادر می‌شود گواهی فارغ‌التحصیلی است.
وی با بیان اینکه در دانشگاه تهران کیفیت باید حرف اول را بزند، ادامه داد: مشکلی که در سال‌های گذشته وجود داشت افزایش بی‌رویه دانشجو، رشته‌ها و گرایش‌های متعدد تحصیلی بوده که عملا نسبت استاد به دانشجو را تغییر داده و باعث کاهش کیفیت پایان‌نامه‌های تحصیلی شده بود. البته افزایش دانشجو در دانشگاه تهران مانند دیگر دانشگاه‌ها نبوده و بخشی از اضافه پذیرش، در پردیس‌های خودگردان شکل گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۴
فرهنگ و هنر

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور و درمانگر اعتیاد گفت: پارسال 2 هزار و 986 نفر در ایران بر اثر سوء مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان ها جان خود را از دست دادند.
محمدرضا قدیرزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان نسبت به سال 92 حدود یک درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: درصد افزایش میزان مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها در کشور بین زنان نسبت به مردها بیشتر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۴۴
فرهنگ و هنر