رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در زمینه سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۷۴ درصد جمعیت کشور در نقاط شهری و ۲۶ درصد در نقاط روستایی ساکن هستند.
به گزارش ایسنا، اطلاعات مرکز آمار ایران درباره سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد جمعیت کل کشور معادل ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر بوده است که از این میزان ۵۹ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۴۷ نفر ساکن شهرها و ۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۲۵ نفر ساکن در نقاط روستایی بوده‌اند.
این اطلاعات نشان‌دهنده این است که از کل جمعیت ایران ۲۵.۹ درصد روستانشین هستند که در ۶۲ هزار و ۲۸۴ آبادی توزیع شده‌اند.
از بین آبادی‌های دارای سکنه ۱۹ هزار و ۹۶۴ آبادی (۳۲.۱ درصد) کمتر از ۵۰ نفر، ۸۴۶۳ آبادی (۱۳.۶ درصد) ۵۰ تا ۹۹ نفر ۲۲ هزار و ۹۵۶ آبادی، ۳۶.۹ درصد، ۱۰۰ تا ۴۹۹ نفر، ۶هزار و ۹۹ آبادی (۹.۸ درصد) به ۵۰۰ تا ۹۹۹ نفر، ۳۷۵۷ آبادی ۶ درصد جمعیت هزار تا ۲۴۹۹ نفر، در ۸۵۷ آبادی (۱.۴ درصد) ۲۵۰۰ تا ۴۹۹۹ نفر و در ۱۸۸ آبادی (۰.۳ درصد) ۵ هزار و بیشتر جمعیت داشته‌اند. از نظر تعداد خانوار از بین آبادی‌های دارای سکنه در ۲۲ هزار و ۸۱۹ آبادی ۳۶.۶ درصد کمتر از ۲۰ خانوار، در ۵ هزار و ۹۵۰ آبادی (۹.۶ درصد) ۲۰ تا ۳۰ خانوار در ۱۲ هزار و ۹۷۱ آبادی (۲۰.۸ درصد) ۳۱ تا ۷۰ خانوار، در ۴۹۶۷ آبادی (۸ درصد) ۷۱ تا ۱۰۰ خانوار و در ۱۵ هزار و ۵۷۷ آبادی (۲۵ درصد) ۱۰۱ خانوار و بیشتر ساکن بوده‌اند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۶ ، ۱۵:۴۱
فرهنگ و هنر
براساس این گزارش که طبق آمار و ارقام حد فاصل بین ماه‌های ژانویه تا آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده، گردشگری بین‌المللی علاوه‌بر رشد ۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، به بالاترین سطح از اطمینان کسب و کار در یک دهه اخیر و همچنین رشد پایدار در مقاصد مهم گردشگری همراه بوده است.
به گزارش ایسنا،طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷ در مجموع ۳۶۹ میلیون گردشگر بین‌المللی (گردشگرانی که حداقل یک شب را در مقصدی سپری کرده‌اند) در سراسر جهان سفر کرده‌اند که ۲۱ میلیون بیشتر از آمارهای سال گذشته است.
آمار و ارقام ژانویه تا آوریل هرسال معمولا ۲۸ درصد از آمارهای کل سال را به خود اختصاص می‌دهد.
کشورها و مناطقی که در سال گذشته عملکرد خوبی داشتند، همچنان به روند مثبت خود در سال جدید میلادی ادامه می‌دهند، این در حالی است که مقاصد رو به‌ رکود سال ۲۰۱۶، امسال دوباره احیا شدند و روند صعودی در پیش گرفته‌اند.
بیشترین رشد گردشگری بین‌الملل در چهار ماه نخست سال جاری با ۱۰ درصد مربوط به خاورمیانه است و پس از آن آفریقا با رشد ۸ درصدی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه هر کدام با ۶ درصد رشد و آمریکا با ۴ درصد رشد روند مثبت خود را حفظ کرده‌اند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۱:۲۴
فرهنگ و هنر

به گزارش ایسنا، اخیرا آمارهایی از مهاجرت مغزها از ایران در برخی از سایت‌های خبری منتشر شده است که در این راستا، معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری با ارسال گزارشی در این زمینه پاسخ داده است که به این شرح است:
در خصوص آمارهای ارائه شده نسبت به مهاجرت مغزها، بعضا در محافل رسانه‌ای تحلیل‌هایی در خصوص شرایط بحرانی کشور در حوزه‌هایی مانند مهاجرت نخبگان، فرار مغزها، کاهش ضریب هوشی و نظایر آن ارائه می‎شود که موجب شکل‌گیری مباحثی جدی و چالش برانگیز در محافل سیاستی و تخصصی شده است.
این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌های ارائه شده در رسانه‌ها مبتنی بر برداشت‌های شخصی و تجربیات محدود افراد است که ممکن است تطابق کافی با واقعیات نداشته و یا از دقت کافی برخوردار نباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۳:۰۰
فرهنگ و هنر

به گزارش ایسنا، فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۱ مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. درخشان‌ترین سال برای ثبت آثار ارزشمند ایرانی در یونسکو به سال ۱۹۷۹ بازمی‌گردد که سه اثر چغازنبیل، میدان امام اصفهان و تخت جمشید ازسوی یونسکو مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

در ذیل نگاهی به ۲۱ اثر ارزشمند ایران که پیشتر در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌اند می‌اندازیم:

چغازنبیل
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۲:۲۱
فرهنگ و هنر

به گزارش ایسنا، پس از گذشت ۹ سال از قرار گرفتن پرونده‌ی این شهر تاریخی در فهرست میراث موقت جهانی، امروز یکشنبه (۱۸ تیر) «شهر تاریخی یزد» به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.


هرچند پیش از آغاز این اجلاس محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نگرانی‌هایی درباره ایراداتی داشت که یونسکو نسبت به برخی ساخت‌وسازها در بافت تاریخی یزد گرفته بود.
احتمالاتی که یونسکو برای رد شدن این پرونده مطرح کرد، به سال‌های گذشته و ساخت‌وسازهای غیراصولی برمی‌گشت که به معضلی جدی برای ثبت جهانی یزد تبدیل شده بودند و این شهر تاریخی را نیازمند مدیریت یکپارچه، برنامه‌ریزی گسترده شهری، رعایت اصول معماری و تجدیدنظر در ضوابط نظام مهندسی و ساخت و ساز می‌کرد.
چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از یکشنبه گذشته (۱۱ تیر) به میزبانی شهر کراکوف لهستان آغاز شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۱
فرهنگ و هنر

به گزارش تسنیم، فرید براتی‌سده امشب در مراسم افتتاح مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی ویژه بانوان در شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: بانوان یکی از ارکان اصلی خانواده هستند و اگر بانویی معتاد شود خانواده به هم خواهد خورد.
رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور افزود: سیاست اصلی کشور و سازمان بهزیستی توجه به بانوان مصرف‌کننده موادمخدر است و از سال‎های پیش ایجاد مراکز درمانی محصوص بانوان در دستور کار قرار گرفته و امروز بیش از 8 هزار مرکز و کلینیک روزانه ترک اعتیاد بانوان در کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: همچنین 40 مرکز در کشور ویژه زنان برای کاهش آسیب‎های اجتماعی، معتادان مصرف‌کننده هروئینی و تزریقی و شیلته یا سرپناه زنان وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۰
فرهنگ و هنر

شهلا کاظمی پور ، در خصوص نرخ باروری و همچنین مقایسه آن با نرخ سقط‌ جنین‌های عمد و غیرعمدی در کشور گفت: در حال حاضر نرخ باروری در ایران حدودا 1.9 کودک بوده و این رقم میانگین باروری در کل کشور است.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد:حداقل نرخ باروری کشور متعلق به استان‌های گیلان و مازندران با 1.4 و تهران با 1.5 و حداکثر آن نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با رقم 3.5 و پس از آن استان هرمزگان با 2.5 کودک است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۶ ، ۱۱:۴۵
فرهنگ و هنر