رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۲۱ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

بر اساس آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران 54.4 درصد جمعیت 15 تا 64 سال مازندران دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این استان را در ردیف نخست رتبه بندی استان های مبتلا به چاقی قرار داده است.
در آمار دیگری که از جمعیت 2 میلیون و 641 هزار نفری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران استخراج شده، بیش از یکصد هزار بیمار دیابتی شناسایی شده اند.
مسوولان و کارشناسان علوم پزشکی، چاقی و اضافه وزن را اصلی ترین عامل بروز بیماری دیابت یا همان مرگ خاموش در مازندران می دانند زیرا این استان علاوه بر رتبه داری چاقی، استان پرخطر و قرمز کشور در زمینه شیوع و ابتلا به دیابت نیز هست.
جمعی از مسوولان و کارشناسان علوم پزشکی مازندران با هشدار به مردم از آنان خواسته اند تا تغذیه سنتی را به سر سفره های خود فرا بخوانند تا عمری بدون رنج بیماری مهلک دیابت را سپری کنند. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۴:۴۹
فرهنگ و هنر
مرگ مرتضی پاشایی خواننده پاپ کشورمان بر اثر ابتلا به سرطان آن هم در سن 30 سالگی، هشداری است برای اینکه متوجه افزایش مرگهای سرطانی در سنین پایین و جوانی باشیم. زیرا، هزینه درمان سرطانها به قدری سنگین است که اگر نخواهیم پیشگیری را سرلوحه برنامه های خودمان قرار دهیم، شاید روزی مجبور شویم تمام بودجه ها و اعتبارات حوزه سلامت را صرف درمان سرطانها کنیم.
روند رو به رشد سرطانها در کشورمان، واقعیت تلخی است که وزیر بهداشت نیز به آن اذعان داشته و گفته است باید تدابیری اتخاذ کنیم که سرعت روند رو به رشد آن را کنترل کنیم. این در حالی است که برخی متخصصان سرطان و دست اندرکاران حوزه سلامت، بر این عقیده اند که کشور دچار " سونامی سرطان" شده است اما مسئولان ارشد وزارت بهداشت معتقدند که چنین اتفاقی رخ نداده و آنچه از وضعیت بیماریهای سرطانی در کشور مشاهده می شود، تنها یک روند رو به افزایش است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۰:۴۹
فرهنگ و هنر

در کتابی که یک نویسنده انگلیسی به نگارش درآورده، کشور تایلند به عنوان خطرناک‌ترین مقصد گردشگری جهان معرفی شده است.
به گزارش ایسنا، در حالی که نظام حاکم بر تایلند انتشار کتاب «اندرو مک‌گرگور مارشال» را ممنوع اعلام کرده، اثر دیگری به نام «تایلند: مقصد مرگبار» به نگارش درآمده که این کشور را به عنوان خطرناک‌ترین مکان گردشگری جهان در وضعیت کنونی نامیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۰۸:۲۲
فرهنگ و هنر

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان از نظر سرانه مطالعه در کشور رتبه ۲۹ را دارد که پایین‌ترین جایگاه در کشور است.
به گزارش مهر، عقیل ناصری ظهر امروز در مراسم گرامیداشت مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه مفید که در تالار اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زاهدان برگزار شد اظهار داشت: تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیازمند عزمی همه جانبه و مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی و فرهنگی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۰۸:۱۸
فرهنگ و هنر
به گزارش ایرنا، محمد بخارایی شامگاه پنجشنبه در همایش ایمنی و ارتقا راههای لرستان افزود: سال گذشته چهارهزارو 200 نفر از کشته شدگان حوادث رانندگی معادل حدود 25 درصد کشته شدگان را زنان با میانگین سنی 28 سال تشکیل دادند که این آمارها یک فاجعه به شمار می آیند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۰۸:۴۴
فرهنگ و هنر

نشست سیاست‌گذاری شبکه‌های اجتماعی در ایران، دیروز عصر؛ بیستم آبان ماه؛ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور مسعود کوثری، مجید حسینی و نعمت الله فاضلی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست؛ مسعود کوثری با اشاره به اینکه یک دهه است که روی شبکه‌های مجازی بحث می‌شود؛ گفت: شبکه‌های اجتماعی متوقف شدنی نیستند. شبکه‌ها روز به روز قوی‌تر و هوشمند‌تر می‌شوند و طرفدارانشان روز به روز افزایش می‌یابند و این فکر که ما باید شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذاریم؛ فکر غلطی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۳ ، ۱۳:۲۰
فرهنگ و هنر

بررسی خانوارها از نظر نوع مصالح عمده بکار رفته در ساختمان محل سکونت آنان نشان می دهد در سال 92 حدود 17.4 درصد خانوارها در ساختمان های بتون آرمه، 25.5 درصد در بناهای اسکلت فلزی، 2.8 درصد در ساختمان های بلوک سیمانی،6.0 درصد در بناهای آجری با تیرچه بلوک، 42.4 درصد در ساختمان های آجری با تیرآهن، 3.4 درصد در بناهای آجری با تیرچوبی و 2.5 درصد در ساختمان های خشتی، گلی و چوبی و یا سایر مصالح سکونت داشته اند.
به گزارش ایرنا، طبق نتایج این بررسی 3.9 درصد از خانوارها در محل سکونت خود از یک اتاق، 30.8 درصد از دو اتاق، 46.3 درصد از سه اتاق، 14.7 درصد از چهار اتاق، 2.8 درصد از پنج اتاق و 1.5 درصد از شش اتاق و بیشتر استفاده نموده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۳ ، ۱۳:۱۳
فرهنگ و هنر