رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

غار ده‌شیخ که به غار علیصدر (۲) معروف است در استان کهگیلویه وبویراحمد (یاسوج-پاتاوه) قرار دارد.

تصاویر| ایران زیبا؛ غار ده‌شیخ

برای رسیدن به این غار بعد از گذر از پل تاریخی پاتاوه باید در مسیری سنگ فرش شده و سربالایی پیاده‌روی کنیم.

این غار که در دامن دنا و در میان انبوه درختان و جنگل‌های بلوط قرار گرفته، در طی قرن‌ها ناشناخته مانده بود تا اینکه در سال ۸۷ توسط یک چوپان در حالی که به دنبال گله‌اش بود به طور اتفاقی کشف شد واین‌گونه شد که پس از هزاران سال، بشر قدم به دنیای رمزآلود غار ده‌شیخ گذاشت.

شکل گیری غار ده‌شیخ بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی و میراث فرهنگی استان، مربوط به دوران دوم زمین شناسی (دوره کرتاسه) با سنی حدود ۱۳۵ میلیون سال پیش است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۰۲ ، ۱۱:۱۰
فرهنگ و هنر

هواپیمای مافوق صوتی طراحی شده است که می‌تواند ۳۰۰ مسافر را با سرعت ۱۸۵۰ کیومتر در ساعت جابه‌جا کند.

عکس| هواپیمای مسافربری عظیم‌الجثه دیوار صوتی را می‌شکند!

این هواپیمای فوق مدرن دارای بال‌های جمع شونده و سقفی شفاف و طراحیش بسیار شبیه به فضاپیماهای جنگ ستارگان است و اسکار وینالز از بارسلونا آن را طراحی کرده است. این هواپیمای مافوق صوت، در هر پرواز فوق لوکس خود می‌تواند ۳۰۰ مسافر را جابه‌جا کند.

این هواپیما که اسکای اووی (Sky OV) نام دارد می‌تواند به حداکثر سرعت ۱.۵ ماخ (حدود ۱۸۵۰ کیومتر در ساعت) برسد. همچنین با برق کار می‌کند و آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند.

اسکار وینالز، طراح این هواپیما می‌گوید: «طراحی این هواپیما بر پایه ترکیبی از پروژه‌های تجاری و نظامی آینده انجام شده است و فرم‌های جدید بدنه‌های هواپیما، موتورها و مصالح جدید ساخت در این طراحی در نظر گرفته شده است.

این طراح اسپانیایی که کارش طراحی هواپیماهای آینده‌نگر است، می‌گوید که قصدش از طراحی این جت، اضافه کردن سلیقه شخصیش به طراحی مفهومی هواپیماها و فضاپیماها است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۰۲ ، ۱۲:۵۹
فرهنگ و هنر

برنامه جهانی غذا (WFP) روز گذشته (دوشنبه) هشدار داد که انتظار می رود بیش از ۱.۶ میلیون کودکِ جهان در سال آینده میلادی (۲۰۲۴) از سوء تغذیه رنج ببرند و کودکان در سودان جنوبی بدترین آسیب را خواهند دید.

بیش از ۱.۶ میلیون کودک در جهان در ۲۰۲۴ از سوء تغذیه رنج خواهند برد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۰۲ ، ۱۲:۵۷
فرهنگ و هنر