رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

برنامه دیشب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو درباره مزاحمتهای خیابانی بود. 
به گزارش آفتاب، در ابتدای گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گزارشی مردمی پخش شد که در آن مردم به بیان دلایل مزاحمتهای خیابانی پرداختند.
بابامرادی کارشناس فرهنگی به صورت حضوری و سعید منتظر المهدی سخنگوی ناجا و حسین ذبحی معاون دادستان کل کشور به صورت تلفنی در این برنامه شرکت داشتند.
در ادامه مشروح این میزگرد را می خوانید:
چند روز پیش از سوی قوه قضاییه اعلام شد مزاحمتهای خیابانی ۹۸ درصد افزایش یافته است. شما این آمار تایید می کنید؟
منتظرالمهدی: همکاران من در قوه قضاییه بر اساس یافته ها این آمار را داده اند ولی برای محاسبه و برآورد آمار از چندین شاخص استفاده می شود که با تغییر آنها و جامعه آماری و بازه زمانی و روش استدلال، آمارها دستخوش تغییر می شود. تفاوت در آمارها ناشی از تعداد مولفه هاست. آمارهای ما چنین افزایشی را نشان می دهد. ما به این آمارها نرسیدیم. شاید مولفه های آنها و جرایمی که مد نظرشان است فرق دارد. همه اینها می تواند آمارها را متفاوت کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۹:۵۴
فرهنگ و هنر

عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی با بیان اینکه سالانه 20 درصد به شمار بیماران حاد کلیوی افزوده می‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که تعداد و توزیع متخصصان نفرولوژی در کشور مناسب نیست به گونه‌ای که برخی استان‌ها از داشتن یک پزشک متخصص محروم هستند.
داریوش آرمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا با بیان اینکه سالانه 15 تا 20 درصد به شمار بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیوی افزوده می‌شود، گفت: زمینه اصلی افزایش این آمار بی‌توجهی به میزان کنترل قند و فشار خون است.
عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی، افزود: متاسفانه برخی از مردم از اینکه به بیماری دیابت و فشار خون مبتلا هستند، اطلاعی ندارند که این، مساله‌ای جدی را در نظام سلامت کشور ایجاد می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۹:۵۲
فرهنگ و هنر
محمد حسین نجاتی: رییس سازمان ثبت احوال کشور صبح امروز از کاهش یک درصدی ازدواج در کشور طی های هفت ماه ابتدایی سال جاری خبر داد. این اتفاق در شرایطی است که برخی تحلیل گران رشد طلاق در کشور را با رشد طلاق توافقی تحلیل می کنند و همین مسئله زمینه ساز ایجاد نگرانی هایی را کرده است. در مهم ترین این نگرانی ها در تیر ماه امسال مقام معظم رهبری با تأکید بر تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان به برخی مشکلات دادگاه‌های خانواده از جمله «طلاق توافقی» اشاره کردند و گفتند: قضات محترم با کمک بزرگان خانواده ها، اینگونه مسائل را تقلیل دهند.
این اشاره دقیق از سوی رهبر انقلاب در شرایطی است بررسی های نشان می دهد، برخی از موارد طلاق توافقی در دادگاه های کشور بعضا در ۱۵ دقیقه صادر می شود و بسیار روند سهل و آسانی دارد. براساس این روش از طلاق، «زوجین می‌توانند با توافق درمورد حق‌وحقوق خود یا گذشتن از حقوق خود از قبیل؛ مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و... به‌راحتی به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی به‌صورت توافقی از هم جدا شوند.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۱۳:۳۵
فرهنگ و هنر

سردار محمدرضا مقیمی  با اشاره به وضعیت سرقت در کشور در شش ماهه نخست امسال، با اعلام کاهش 7 درصدی وقوع اظهار داشت: در حال حاضر 48 درصد وقوع سرقت‌ها در کشور سرقت‌های اصلی از جمله سرقت منزل، خودرو و ... است و 52 سرقت‌ها، سرقت‌های خرد شامل لوازم اتومبیل، کیف قاپی و ... است که با توجه به تلاش قرارگاه سرقت و همکاران ما در معاونت مبارزه با سرقت استان‌ها، موفق به کاهش 7 درصدی سرقت، در نیمه نخست امسال شدیم.
رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با تاکید بر برخورد سریع و قاطع پلیس با سرقت‌های مسلحانه، گفت: ما در مواجهه با پرونده‌های سرقت مسلحانه در سراسر کشور، به صورت ویژه این پرونده‌ها را مورد رصد و رسیدگی قرار می‌دهیم و این بدان معنا است که کارآگاهان این پرونده‌ها به صورت 24 ساعته این سرقت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و تا کشف پرونده، این رسیدگی 24 ساعته ادامه خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۱۱:۱۴
فرهنگ و هنر

براساس رتبه بندی جدید تایمز، سهم کشور آمریکا در این رتبه بندی 31 دانشگاه است و به واقع، این کشور با 3 دانشگاه کمتر از پارسال در این رتبه بندی حضور دارد .
این گزارش حاکی است کشور کانادا همچون سال گذشته با 3 دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارد و در بین 10 دانشگاه برتر جهان نیز آمریکا با شش دانشگاه ، انگلیس با دو دانشگاه و سوئیس با یک دانشگاه برترین کشور های حوزه فنی و مهندسی جهان هستند.
رتبه بندی در بین دانشگاه های قاره اروپا نیز نشان می دهد که انگلیس با 9 دانشگاه ، آلمان هفت دانشگاه، هلند و سوئد با سه دانشگاه، سوئیس و فرانسه هرکدام با 2 دانشگاه، ایتالیا، بلژیک، روسیه، اتریش و دانمارک هرکدام با یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۱۱:۰۲
فرهنگ و هنر
محسن ولئیی روز جمعه در آخرین روز از برگزاری مراسم بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری در بازدید از غرفه ایرنا افزود: پدیده آسیب های اجتماعی جزو مشکلاتی است که جامعه را با بحران های اجتماعی مواجه می کند و کارتن خوابی یکی از معضلات مطرح در این بحث است.
وی با اشاره به تشکیل ستاد ساماندهی کارتن خواب ها با مسئولیت شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی اظهار کرد: این ستاد مسئول سازماندهی نیروها و امکانات برای پیشگیری و جلوگیری از روند رو به رشد کارتن خوابی در سطح شهر تهران است.
ولئیی گفت: بر اساس آمار منتشره، حدود 15 هزار نفر در شهرستان تهران کارتن خواب وجود دارد که در برخی موارد بیش از این نیز اعلام شده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۱۱:۰۱
فرهنگ و هنر

شاخص رفاه لگاتوم، رتبه‌بندی سالانه و جهانی موسسه مطالعاتی لگاتوم در لندن است که درباره سطح رفاه در 142 کشور مختلف منتشر می‌شود.
بنابر گزارش شبکه تلویزیونی «نیوز اِیشیا»، در این رتبه‌بندی، نروژ بار دیگر در صدر کشورهای جهان قرار گرفت و سنگاپور نیز به عنوان مرفه‌ترین کشور آسیا برگزیده شد و همچنین رتبه 17 جهانی را به دست آورد.
این شاخص هر سال کشورهای جهان را بر اساس فاکتورهایی چون شادی،‌ ثروت و میزان درآمد، سلامتی و همچنین امنیت اجتماعی رتبه‌بندی می‌کند. این موسسه به مقایسه 89 متغیر برای ارائه این فهرست پرداخته است. این متغیرها شامل شاخص‌های قدیمی همچون سرانه تولید ناخالص داخلی، تعداد افراد شاغل در مشاغل تمام وقت و همچنین شاخص‌های جدیدتر نظیر تعداد سرورهای امن اینترنتی در هر کشور و احساس آسودگی افراد جامعه در طول روز می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۴ ، ۱۴:۲۰
فرهنگ و هنر