رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

«بنیاد نیکوکاری» نهادی مدنی است که از سال 1974 در انگلستان فعالیت دارد و خدمات مختلفی را در سطح بین‌المللی برای بهبود وضعیت فعالیت‌های نهادهای خیریه ارائه می‌کند. این نهاد طی 10 سال اخیر هرساله گزارشی از وضعیت فعالیت‌های نیکوکارانه در جهان ارائه می‌کند. این بنیاد براساس سه شاخص 1. کمک‌های مالی به نهادهای خیریه، 2. زمان صرف‌شده برای فعالیت‌های داوطلبانۀ سازمانی، و 3. کمک (نقدی و غیرنقدی) به افراد غریبه وضعیت کشورها و قاره‌های مختلف را ارزیابی می‌کند. برای گردآوری اطلاعات از افراد نمونه پرسیده می‌شود «طی یک ماه اخیر کدام فعالیت نیکوکارانه را انجام داده‌اند؟»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۱۲:۵۲
فرهنگ و هنر
علی اسدی درخصوص وضعیت سلامت روان در کشور گفت: درحال حاضر 23 درصد از جمعیت 15 تا 64 سال کشور از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند، یعنی از هر چهار نفر در این گروه سنی یک نفر دچار یکی از اختلالات روانپزشکی است، اما این به معنای آن نیست که نسبت به کشورهای دیگر در وضعیت نامناسبی قرار داریم، بلکه درحال حاضر همین آمار در آمریکا 26 درصد است و در برخی کشورها بیشتر است.
او با بیان اینکه ممکن است افراد به دلیل عدم آگاهی از نوع بیماری یا اختلالی که دارند، برای پیگیری اختلال خود به پزشک مراجعه نکنند، عنوان کرد: در بسیاری مواقع نیز مردم به دلیل انگ بیماری روانی مشکلات خود را پنهان کرده و به روانپزشک مراجعه نمی‌کنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۳۸
فرهنگ و هنر
دکتر ایرج حریرچی، در مراسم افتتاحیه کلینیک تخصصی دندانپزشکی حسینیه خویی ها با اشاره به اینکه، کل هزینه های سلامت در تمام دنیا در چند دهه گذشته رو به افزایش بوده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون 10.3 درصد از کل درآمد ناخالص ملی کشورهای جهان صرف هزینه های سلامت می شود،یعنی از هر 10 دلاری که مجموع دولتها و ملتها هزینه می کنند، یک دلار صرف بهبود یا حفظ سلامت مردم می شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۳۸
فرهنگ و هنر
معاون گردشگری می‌گوید از ۹ میلیون سفرهای خارجی سالانه ایرانی‌ها، ۴.۵ میلیون آن به سفرهای زیارتی اختصاص دارد.
محمد محب‌خدایی با اشاره به تعداد گردشگران خروجی از کشور، گفت: تعداد گردشگر خروجی و ورودی هر کشور نسبت مشخصی با ظرفیت گردشگری آن کشور دارد؛ کشور ما با 80 میلیون جمعیت 9 میلیون گردشگر خروجی دارد در حالیکه آلمان با 81 میلیون جمعیت سالانه 83 میلیون گردشگر خروجی دارد به این معنا که برخی افراد در سال چندین بار با هدف گردشگری از این کشور خارج می‌شوند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۳۵
فرهنگ و هنر
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اعلام کرد: طبق نظرسنجی نوروزی – ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی، ۵۹ درصد مردم ایران از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند و در صورتی که تلگرام فیلتر شود، تنها ۳۷.۹ درصد کسانی که از آن استفاده می‌کنند، حاضر به جایگزینی این شبکه اجتماعی مجازی به پیام‌رسان‌های داخلی هستند. ۴۵.۴ درصد نیز از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نخواهند کرد.
عیسی علیزاده با توجه به این‌که یکی از موضوعات مهم این روزها در جامعه، موضوع فضای مجازی و فیلترینگ تلگرام است، گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بر اساس رسالت اصلی خود، سالیانه در چندین طرح به رصد و سنجش افکار عمومی در خصوص موضوعات مختلف روز جامعه و جهان از نگاه مردم ایران می‌پردازد. طبق نتایج نظرسنجی نوروزی – ملی ایسپا، ۵۹ درصد مردم ایران از شبکه‌ اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند و در این میان ۵۶.۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، گفته‌اند، در صورتی که تلگرام فیلتر شود، برای استفاده از آن از فیلترشکن استفاده خواهند کرد و تنها ۳۸.۲ درصد گفته‌اند، از فیلترشکن استفاده نخواهند کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۷ ، ۱۳:۰۱
فرهنگ و هنر
سخنگوی سازمان ثبت احوال، از ثبت ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ مورد ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۵۹۷ واقعه طلاق در سال گذشته خبر داد.
سیف الله ابوترابی به آمار وقایع حیاتی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای ثبت شده در پایگاه جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ مورد ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
به گفته وی، میانگین سنی ازدواج در مردان ۲۷.۳ سال و در زنان نیز ۲۲.۸ سال به ثبت رسیده است.
ابوترابی همچنین در مورد طلاق نیز اظهار داشت: طی سال گذشته ، ۱۷۴ هزار و ۵۹۷ واقعه طلاق نیز ثبت شده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال به آمار ولادت ها در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: در تعطیلات نوروز ۹۷ ، ۳۱ هزار و ۸۷۰ ولادت به ثبت رسیده که براساس آمارها تعداد پسران بیشتر از دختران بوده است و استان های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین ولادت را به خود اختصاص داده اند.

منبع: مهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۷ ، ۱۳:۰۰
فرهنگ و هنر
حسین راغفر افزود: مطالعات نشان می‌دهد خط فقر مطلق برای مناطق محروم ۵٠ درصد مناطق شهری و حدود دو میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه منظور دولت از فقر مطلق برای یک خانواده پنج نفره ٧٠٠ هزار تومان است، افزود: این مبلغ برای یک خانواده پنج نفره حتی تامین کننده غذایشان نیست. درحال حاضر حتی اندازه خانواده در ایران تغییر کرده و کوچک تر شده است و به میانگین چهار نفر رسیده است. خط فقر همچنین بین نقاط مختلف کشور و حتی روستاهای مختلف، متفاوت است.
این استاد دانشگاه با تعریف سبد معیشتی خانوارها، افزود: آنچه ما به عنوان فقر مطلق تعریف می‌کنیم سبد مشخصی است که باید حداقل کالاهای اساسی را در بر داشته باشند به نحوی که اگر فردی به آنها دسترسی نداشته باشد، سلامت فیزیکی، جسمانی و روحی‌اش به خطر بیفتد، این کالاها در همه جای دنیا پذیرفته شده و شامل غذا، مسکن، خدمات سلامت، حمل نقل و... هستند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۵۴
فرهنگ و هنر