رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: میزان گردشگر خارجی ایران بر اساس آمار دستگاه‌های ذیربط حدود پنج میلیون نفر در سال است در حالی که گردشگران سالانه ترکیه بیش از 40 میلیون نفر است.

منوچهر فرج زاده در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله خود را با عنوان تبیین تدبیر ایجاد قطب‌های گردشگری طبیعی، علمی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویت‌ساز در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه کرد.

وی که مقاله خود را در سالن شماره دو کنفرانس ارائه کرد، در توضیح مقاله اش گفت: گردشگری امروزه به عنوان مهمترین منبع درآمد بسیاری از کشور های جهان است به همین جهت برنامه ریزی گردشگری در دستور کار کشورهای جهان است که با اعمال تمهیدات لازم و ایجاد زیرساخت های گردشگری سعی در رونق گردشگری دارند. این موضوع موجب رقابت بین کشورها برای جذب هرچه بیشتر گردشگر شده است. از سوی دیگر مدیریت استراتژیک از الزامات اولیه برای توسعه گردشگری محسوب می شود، نبود این نوع مدیریت باعث می شود که نتوان به خوبی از مزایای گردشگری بهره مند شد و در مواردی موجب از بین رفتن سرمایه گذاری های صورت گرفته می شود. برای بررسی شرایط آتی در زمینه گردشگری الزاما باید سناریوهای مختلفی را مدنظر قرار داد و مدیریت راهبردی خود را بر این مبنا ساماندهی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۰:۲۸
فرهنگ و هنر

رئیس سازمان بازرسی گفت: آمار ابتلاء به اعتیاد در کشور نسبت به برخی کشورها کمتر ولی نسبت به برخی دیگر از کشورها بیشتر است و طبق آمار ۲۰۲۰ حدود دو درصد جمعیت کشورمان مبتلا به این بلا هستند.

حجت الاسلام حسن درویشیان در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی با معاونان و مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور که با محوریت «برنامه تحول راهبردی ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۱۴۰۰» برگزار شد، با بیان اینکه مبتلایان به موادمخدر هم دنیای خود را تباه می‌کنند و هم آخرت خود را، گفت: کسی که دنیایش با ابتلای به مواد مخدر تباه شود، توفیق انجام تکالیف انسانی و الهی خود را نخواهد داشت و این عمل هم، یک گناه بزرگ محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند تا کشور و به‌ویژه نسل جوان را از مسیر پیگیری تحقق اهداف انقلاب اسلامی باز بدارند، بیان داشت: مبارزه با این بلا و نجات افراد مبتلا و پیشگیری برای عدم ابتلاء افراد سالم جامعه به‌ویژه نسل جوان، یک اقدام ضروری و یک امر واجب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۰:۲۲
فرهنگ و هنر

پالنگان روستایی از توابع شهرستان کامیاران در ۴۷ کیلومتری شمال غربی این شهر و در دره تنگیور قرار دارد و یکی از روستاهای پلکانی و گردشگر پذیر استان کردستان محسوب می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۱۹
فرهنگ و هنر

رتبه‌بندی ۲۰۲۱ تأثیرات دانشگاه‌ها از سوی نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز منتشر شد و ۲۷ دانشگاه ایرانی در جمع یک هزار و ۱۱۵ دانشگاه مؤثر دنیا قرار گرفتند.

بر اساس رتبه‌بندی ۲۰۲۱ تایمز، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع ۲۷ دانشگاه ایرانی قرار داشت که جایگاه این دانشگاه در این رتبه‌بندی از دانشگاه‌هایی چون تهران و صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس و ... بالاتر بود، این درحالی است که براساس رتبه بندی اثرگذاری تایمز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص نوآوری در میان دانشگاه‌های ایرانی رتبه نخست و دارای رتبه ٤٨ جهانی است.

۲۷ دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی اثرگذاری ۲۰۲۱ شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، الزهرا (س)، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی شهیدبهشتی، تبریز، تربیت مدرس، تهران، صنعتی نوشیروانی بابل، کاشان، کردستان، صنعتی شریف، علوم پزشکی زنجان، اراک، شهیدمدنی آذربایجان، گیلان، آزاد اسلامی واحد نجف آباد، صنعتی کرمانشاه، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، شهید باهنر کرمان و تربیت دبیر شهید رجایی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۳۱
فرهنگ و هنر

سال ۱۳۹۷ شورای فرهنگ عمومی استان کردستان ۶ اردیبهشت‌ماه را به نام «روز سنه» (روز سنندج) تصویب کرد. این روز سالروز دستور شاه صفی مبنی بر ساخت شهر سنندج توسط حاکم کردستان سلیمان خان اردلان است.

سابقه‌ی سکونت در شهر سنندج به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد. در دوران پس از اسلام زلزله‌ای مخرب در سده‌ی ۶ هجری قمری سبب تخریب این شهر می‌شود که برای مدتی طولانی سنندج را به یک مخروبه‌ی خالی از سکونت تبدیل می‌کند.

خاندان اردلان به فرمان شاه صفی در چهار نقطه‌ی سلیمانیه، سنندج، مریوان و پالنگان چهار قلعه می‌سازند که از طریق یک راه ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شده‌اند. از همان زمان، سلیمان خان اردلان مرکز حکومت اردلان را از قلعه‌های حسن‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر کنونی سنندج منتقل کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۲:۰۸
فرهنگ و هنر

کلیسای «سنت استپانوس» یا» «کلیسای استفانوس» مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد.

آذربایجان ‌شرقی به‌ عنوان یکی از تاریخی‌ترین استان‌های ایران با قدمت هزاران‌ساله، جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری را در دل خود جای داده است که دو مورد از آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و سالانه گردشگران بسیاری را از سرتاسر جهان به سوی خود فرا می‌خوانند.

شهرستان جلفا از جمله مناطق ویژه گردشگری ایران محسوب می‌شود که از زمان‌های پیش از میلاد به سبب موقعیت جغرافیایی و استراتژی اهمیت خاصی داشت و از لحاظ فرهنگی و مدنی دارای شهرتی فراوان بود، به ‌طوری‌که اصحاب الرس در زمان حضرت سلیمان‌بن داود در این منطقه ظهور کرده، باعث ایجاد دوازده شهر در کنار رودخانه ارس شدند که نام دوازده ماه بر آن‌ها اطلاق شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۵۸
فرهنگ و هنر

پس از ظهور اینترنت و به دنبال آن گسترش تصاعدی فضای‌مجازی، جدای از کاربردهای اقتصادی، علمی، سیاسی، فرهنگی و ... آن، شبکه‌های اجتماعی یکی از پرطرفدارترین محیط‌های اینترنتی برای کاربران بوده است.

همین علاقه باعث شده شرکت‌های بزرگی که در این زمینه کار می‌کنند، روزبه‌روز عظیم‌تر شوند و در نتیجه صاحبان‌شان هم لحظه به لحظه پولدار. به تازگی خبری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده با این مضمون که پاول دوروف، بنیان گذار پیام رسان تلگرام پس از انتقال و سکونت در امارات، به صدر جدول ثروتمندان این کشور صعود کرده است. به همین بهانه، تصمیم گرفتیم زندگی و ثروت صاحبان چند شرکت فعال در فضای‌مجازی با رویکرد شبکه‌اجتماعی را که بین 10 نفر اول از لحاظ سرمایه در این حوزه هستند، بررسی کنیم. آمار این پرونده از به‌روزترین فهرست‌های معتبر دنیا تهیه شده و فقط صاحبان شبکه‌های اجتماعی در آن آمده‌اند. همین ثروت زیاد یکی از نکات عجیب فضای‌مجازی است که برای فعالان در این حوزه وسوسه‌کننده و جذاب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۲۰
فرهنگ و هنر