رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

گرمابه‌ها پیش و پس از اسلام در ایران علاوه بر اهمیت به پاکیزگی از نظر رفتار فرهنگی و همچنین معماری مهم بودند و گاهی به عنوان محل نشست بزرگان شهر و یا مکانی برای برگزاری دورهمی‌ به هدف سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

تصاویر| گرمابه‌های تاریخی و سنتی سمنان

سردر، سربینه، میان در، خزینه، اتاق نظافت و گرم‌خانه از جمله بخش‌های اصلی گرمابه‌ها بوده و پس از قانون بهداشت عمومی بلدیه‌ها در سال ۱۳۰۹ و سپس دستور نصب دوش‌ها این بناها با تغییراتی مواجه شدند که می‌توان به ساخت اتاقک‌های دوش و بستن حوض‌های خزینه اشاره کرد.

هر چند در ابتدا این تغییرات به علت فرهنگ عامه‌ای که درباره‌ی حمام پس از صدها سال به وجود آمده بود، مخالفانی داشت اما با پیشرفت و پویایی دانش، این مساله مورد پذیرش همگان قرار گرفت و علاوه بر تغییراتی که در همان بناهای قدیمی ایجاد شد، ساخت حمام‌های نمره آغاز شد.

رفته رفته با گسترش حمام‌های خانگی، عمر گرمابه‌های عمومی با آن شکل از معماری و فرهنگ به پایان رسید و در حال حاضر حمام‌های عمومی بیشتر جهت استفاده مسافران و رهگذران ساخته می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۰۲ ، ۱۱:۵۰
فرهنگ و هنر

رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی موسسه «تایمز هایر اجوکیشن» (Times Higher Education ) در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر شد.‌

برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی معرفی شدند/ «شریف» برترین ایرانی

به نقل از پایگاه رسمی رتبه‌بندی تایمز، این رتبه بندی شامل ۱۹۰۴ دانشگاه در ۱۰۸ کشور و منطقه است.

این جدول بر اساس ۱۸ شاخص عملکرد با دقت کالیبره شده و عملکرد یک موسسه دانشگاهی را در پنج حوزه مورد سنجش قرار می‌دهد که شامل "آموزش"، "محیط تحقیق"، "کیفیت تحقیق"، "صنعت" و "چشم انداز بین المللی" است. 

رتبه بندی امسال، بیش از ۱۳۴ میلیون سند در ۱۶.۵ میلیون نشریه تحقیقاتی را تجزیه و تحلیل کرد و شامل پاسخ‌های نظرسنجی از ۶۸ هزار و ۴۰۲ محقق در سراسر جهان بود. به طور کلی، موسسه تایمز ۴۱۱ هزار و ۷۸۹ نقطه داده را از بیش از ۲ هزار و ۶۷۳ موسسه که داده ارسال کرده بودند، جمع آوری کرده است.

جدول رتبه‌بندی ۲۰۲۴ میلادی که در سراسر جهان مورد اعتماد دانشجویان، اساتید، دولت ها و کارشناسان صنعت است، نشان می‌دهد که چگونه چشم انداز آموزش عالی جهانی در حال تغییر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۰۲ ، ۱۴:۴۴
فرهنگ و هنر