رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: براساس آمار رسمی، 19,9 درصد از خشونت‌های خانگی در تهران را خشونت‌های جسمی و 52,4 درصد از آن را رشد پنهان جرائم جنسی در ایران/ هر ۹ ثانیه یک خشونت در ایران رخ می‌دهدخشونت‌های روانی تشکیل می‌دهد؛ در این میان اگرچه خشونت، ابعاد گسترده‌ای دارد و فقط منحصر به زنان نمی‌شود اما آمار جهانی نشان می‌دهد سهم زنان و کودکان، به‌مراتب بیشتر است.سهم خشونت‌های پنهان کلامی، همچنان در آمارهای رسمی و غیررسمی نادیده گرفته می‌شود. این درحالی است که در برخی کشورها، ساختار قدرت، چنان باورهای مردسالارانه را تقویت کرده که عملا امکان بسترسازی برای انواع خشونت‌های کلامی و غیرکلامی را فراهم کرده است.
اینجاست که جای خالی قوانین و برنامه‌های حمایتی، تا حدود زیادی احساس می‌شود. معاونت زنان دولت یازدهم، در لایحه‌ای که هنوز از جزئیات آن خبری در دست نیست، به‌دنبال تصویب قانونی برای تأمین امنیت زنان در برابر خشونت است. باید دید این طرح تا چه حد، می‌تواند ابعاد خشونت علیه زنان را پوشش دهد و ضمانت اجرای قوانین ناظر بر این حوزه را فراهم کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۵:۰۵
فرهنگ و هنر

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، معصومه ابتکار که به عنوان نماینده دولت در حمایت از لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در جلسه علنی روز چهارشنبه سخنرانی می کرد، گفت: ما تنها در بخشی از روستاها در کشور هوای سالم داریم و جلوگیری از آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردار است لذا این لایحه با همکاری همه بخش های اجرایی و وزارتخانه ها تدوین شده و لایحه ای کارآمد و به روز است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه از 20 سال پیش قوانینی در ارتباط با آلودگی هوا در کشور داشتیم که امروز باید آنها را روزآمد کنیم، تصریح کرد: در لایحه جدید این اتفاق افتاده و بخشی از مواد آن مرتبط با چالش های جدیدی نظیر آلودگی هواست که مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۴:۵۶
فرهنگ و هنر

رئیس کل مبارزه با مصرف دخانیات کشور گفت: در کشور ما هزینه روزانه مصرف سیگار ۱۰ میلیارد تومان است و دولت دو برابر این رقم را خرج بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا مسجدی رئیس کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات گفت: متأسفانه مسئله‌ای که در کشور ما در حال رخ دادن است، همه‌گیری استفاده از قلیان در بین دختران و مادران است و باید گفت این یک برنامه تهاجمی فرهنگی و از پیش‌طراحی‌شده است.
وی افزود: کشور ما یکی از پیشگام‌ترین کشورها در بحث سلامت عمومی است و ما کشوری که رئیس‌جمهور آن در شورای امنیت قضایی کشورش عضو باشد، بسیار کم داریم و باید به وزارت بهداشت به خاطر عضویت رئیس‌جمهور در شورای امنیت قضایی تبریک گفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۵ ، ۱۵:۳۰
فرهنگ و هنر

به گزارش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 52 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورا، گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درخصوص کیفیت مقالات پژوهشی کشور ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد.
در ابتدای این گزارش و با اشاره به لزوم حرکت فعالیت های پژوهشی به سمت نوآوری، بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور؛ روند کیفی این فعالیت ها براساس اطلاعات موجود در پایگاه های معتبر علم سنجی بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسون رویترز، مبنی بر رتبه بندی 100 دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین المللی؛ وجود 50 دانشگاه و موسسه آمریکایی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبه بندی مورد اشاره قرار گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۵ ، ۱۶:۲۵
فرهنگ و هنر
زندگی فعلی ما نتیجه انتخاب های گذشته ماست. خیلی از ما در مقطعی از زندگی فرصت آن را داشتیم که رشته تحصیلی دیگری را بخوانیم یا شغل دیگری را انتخاب کنیم که مسیر دیگری را در زندگی پیش پای ما می گذاشت. شاید شما هم بارها در تنهایی از خود پرسیده باشید اگر آن رشته یا آن شغل را انتخاب کرده بودم الان وضع مالی من چطور بود؟ آیا در آن مقطع انتخاب درستی کردم یا باید آن شغل و تخصص دیگر را پیگیری می کردم؟
ایران تلنت با انجام تحقیقی که بیش از 36 هزار شرکت کننده با شغل ها و تخصص های مختلف در آن شرکت کردند، به نتایج و اطلاعاتی دست پیدا کرده است که می تواند تا حد زیادی به این دست سوالات ما پاسخ دهد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۵ ، ۱۱:۳۱
فرهنگ و هنر
اولیا علی‌بیگی رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، با انتقاد از معیار تعریف فرد شاغل در ارائه آمار گفت: طبق تعریف سازمان جهانی کار، یک ساعت کار در هفته فرد شاغل محسوب می‌شود اما واقعیت این است که باید با نگاه به واقعیات جامعه خودمان در مورد مبنای سنجش و استخراج آمار تصمیم بگیریم.رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، با تاکید بر اینکه قاعدتا در تصمیم‌گیری‌ها باید به تناسب شرایط جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی داخلی تصمیم‌گیری شود گفت: اگر قرار است بر اساس معیارهای بین المللی آمار را ارائه دهیم باید خدمات مساوی و هم تراز باجامعه بین‌المللی  به نیروی کار ایرانی ارائه شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۵ ، ۱۴:۲۹
فرهنگ و هنر
این گزارش همچنین حاکی از آن است که لندن پنجمین شهر گران جهان برای تحصیل است و در رتبه بالاتری از سیدنی و توکیو به لحاظ شهریه، مخارج و هزینه‌های زندگی قرار دارد.
دانشجویان بین‌المللی در لندن بطور میانگین ماهانه 3674 پوند هزینه کرده و ساکنان بریتانیا نیز ماهانه حدود 2552 پوند برای همه چیز پرداخت می‌کنند. این میزان بالاتر از  میانگین درآمد ماهیانه در انگلیس است.
گزارش جدید کارگزار املاک Savills، بوستون آمریکا را گرانترین شهر جهان برای تحصیل معرفی کرده که در آنجا، دانشجویان بین‌المللی و داخلی باید بطور میانگین 5810 دلار در ماه پرداخت کنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۵ ، ۱۵:۰۲
فرهنگ و هنر