رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، جامعه و اجتماع محسوب می شود و میزان اندیشه و تدبر در آن بر میزان پیشرفت، انحطاط، صعود و سقوط جامعه تاثیر دارد. از این رو، اسلام به عنوان یک مکتب آسمانی، این موضوع را نه تنها امری مقدس می داند بلکه جوانان را به انجام دادن آن توصیه می کند.
ازدواج هرچند از یک نظر، مقوله ای شخصی به شمار می رود اما از نگاهی دیگر، دارای جنبه و اهمیتی اجتماعی است زیرا راهی مطمئن برای تامین آسایش جامعه و رفاه بشریت محسوب می شود. سود و زیان ازدواج تنها متوجه زوجین نیست، بلکه افراد اجتماع نیز به گونه ای از آن برخوردار می شوند و اگر جامعه با کاهش این امر رو به رو شود، بحران و آسیب های اجتماعی آن را تهدید خواهد کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۳۵
فرهنگ و هنر

بیش از ٩٠‌درصد افرادی که خودکشی می‌کنند، دچار اختلالات روانی‌اند از خبرهای مختلف صداوسیما فقط بوی مرگ و ناامیدی می‌آید.
به گزارش روزنامه شهروند، سازمان جهانی بهداشت چندی پیش آخرین آمار از وضع خودکشی در کشورها را منتشر کرد، گزارشی که نشان می‌داد هر ٤٠ ثانیه یک نفر در دنیا، خودکشی می‌کند.
براساس آخرین آمار این سازمان، هر سال نزدیک به یک‌میلیون نفر در جهان دست به خودکشی می‌زنند. در گزارش قبلی این سازمان آمده بود که سهم ایران از این خودکشی‌ها، ٤‌هزار و ٦٩ مورد در ‌سال است؛ آماری که نشان می‌دهد به‌طور متوسط هر روز ١١ نفر در کشور با خودکشی به زندگی‌شان پایان می‌دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۳۵
فرهنگ و هنر
سازمان جهانی بهداشت چندی پیش آخرین آمار از وضع خودکشی در کشورها را منتشر کرد، گزارشی که نشان می‌داد هر ۴٠ ثانیه یک نفر روزنامه چندنفر در ایران خودکشی می‌کنند؟/مهم‌ترین دلیل خودکشی‌ها چیست؟/از خبرهای صداوسیما فقط بوی مرگ و ناامیدی می‌آیددر دنیا، خودکشی می‌کند.
به گزارش آفتاب‌نیوز و براساس آخرین آمار این سازمان، هر سال نزدیک به یک‌میلیون نفر در جهان دست به خودکشی می‌زنند. در گزارش قبلی این سازمان آمده بود که سهم ایران از این خودکشی‌ها، ۴‌هزار و ۶٩ مورد در ‌سال است؛ آماری که نشان می‌دهد به‌طور متوسط هر روز ١١ نفر در کشور با خودکشی به زندگی‌شان پایان می‌دهند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۳۱
فرهنگ و هنر
احد رستمی در همایش اهمیت ارزیابی برنامه‌ها و سیاست‌های اجتماعی به موضوع ارزیابی سیاست‌های اجتماعی در ایران اشاره کرد و جزئیات آمار فقر/300 هزار کودک بازمانده از تحصیل/شرط عجیب خواستگاری در برخی نقاط کشور/خودکشی در کدام استان بیشتر است؟گفت: از سال 1383 که وزارت رفاه تشکیل شد، قرار بود بودجه رفاه از طریق وزارت رفاه توزیع شود و تعامل با سازمان مدیریت و دستگاه‌های حمایتی وجود داشت تا کار پیش برود.
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی افزود: اما چالش نخست این بود که مستندات دال بر اثرگذاری و اثربخشی اجرای طرح‌ها چیست؟ وزارت رفاه فاقد ابزارهای مناسبی برای ارزیابی برنامه‌ها بود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۳۶
فرهنگ و هنر
محسن روشن پژوه در نشست خبری «پیمایش ملی اعتیاد» ؛ اظهار کرد: در پیمایش ملی خانوار زنگ حداقل 30 هزار خانه به صدا درآمد و از میان جمعیت 61 هزار نفری این پیمایش حدود 59 هزار نفر با بعد خانوار سه نفر معادل بیش از 20 هزار خانوار در جمعیت عمومی کشور به سوالات این پیمایش پاسخ دادند.
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی ادامه داد: این طرح به شیوه خوداظهاری و به روش خانه به خانه بوده و در تمامی استان‌ها و شهرهای کشور دارای نمونه بوده است.

بیشترین مخدرمصرفی درایران چیست؟/افزایش نگران‌کننده چندمصرفی/ الکل بیش از حدانتظار/استان‌های پرمصرف و کم‌مصرف

نرخ شیوع اعتیاد خیلی نگران کننده نیست
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: پیش از این پیمایش هیچ مطالعه و یا تحقیقی در کشور به این شکل صورت نگرفته بود تا بتوانیم با استناد به آن بگوییم که در حال حاضر نرخ شروع اعتیاد در کشور کاهش و یا افزایش یافته است؛ به عنوان مجری این طرح معتقدم نرخ شیوع اعتیاد کشور در حال حاضر خیلی نگران کننده نیست و بسیار نزدیک به واقعیت های موجود جامعه است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۴۴
فرهنگ و هنر
محمود وفایی گفت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت آثار ناملموس، فالوده و قوتو کرمان، سوهان زرند، مسکن و تنور گلی جنوب، اسپار شهربابک و پسته رفسنجان در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیدند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 50 اثر از آداب و رسوم استان کرمان در فهرست ملی میراث ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده است، اظهار کرد: پرونده‌های مذکور در چند ماه اخیر تکمیل و به تهران ارسال شدند که خوشبختانه این پرونده‌ها موفق به ثبت در فهرست آثار ناملموس کشور شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه بعد از گذراندن سیر ثبت ملی پرونده های ناملموس، باید به دنبال ثبت جهانی این پرونده ها باشیم، بیان کرد: با توجه به اینکه سوغات و خوراک‌های استان و به دنبالش ایران از قدمت بالایی برخوردار هستند، بنابراین باید جهت معرفی به جهانیان تلاش کرد و ثبت جهانی این پرونده ‌ا را در اولویت قرار داد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۵۲
فرهنگ و هنر
محمد فرهادی دیروز این را هم گفت که «تعداد آزمایشگاه‎های مرکزی کشور از ٢١ مورد در ‌سال ٩٢ به ١٣١ آزمایشگاه در ‌سال‌ جاری افزایش یافته، ضمن آن‌که اسامی ١٤ دانشگاه ایران در جمع یک‌درصد دانشگاه‎های برتر و تأثیرگذار دنیا براساس نظام رتبه‎بندی بین‌المللی «لایدن» به ثبت رسیده است.» 
وزیر علوم با اشاره به حضور ٤‌میلیون و ٨٠٠‌هزار دانشجو در ٢‌هزار و ٨٥٩ موسسه آموزش عالی گفت: «این تعداد دانشجو نسبت به اوایل انقلاب رشد ٢٧‌درصدی داشته است و در کنار آن با بیش از ٧٢٠‌هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد که نسبت به سه‌ سال قبل رشدی ٢٤‌درصدی داشته‌اند، حال علم و فناوری کشور خوب است.» 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۴۷
فرهنگ و هنر