رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۸ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

معماری خانه تیمورتاش مربوط به دوره قاجاریه است و حدود ۱۶۰ سال پیش در شمال غرب پادگان باغشاه (میدان حر) بنا شده است.

در معماری عمارت تیمورتاش می‌توان تلفیقی از سه نوع معماری ایرانی، روسی و هندی را مشاهده کرد، اما بدنه اصلی عمارت متعلق به زمان ناصرالدین شاه قاجار است. با کودتای رضا خان قزاق، عبدالحسین تیمورتاش که به عنوان وزیر دربار تعیین شده بود این عمارت را از سردار بختیاری خریداری نموده و به عنوان محل سکونت انتخاب کرد.

با مورد غضب قرار گرفتن تیمور تاش و قتل وی در روز نهم مهر ۱۳۱۲ اموال او مصادره شد و این عمارت برای تاسیس دانشگاه جنگ به ارتش واگذار شد.اکنون از این خانه تاریخی به عنوان موزه جنگ استفاده می‌شود. این اثر در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۰۰ ، ۱۶:۲۸
فرهنگ و هنر

خانه باغ «خرم» از جمله بنا‌های تاریخی کرمان است که با قدمتی صد ساله، در سال ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه باغ از جمله بنا‌های تاریخی با مالکیت خصوصی است که با همکاری میراث فرهنگی استان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت که اکنون به عنوان اقامتگاه سنتی با همان سبک و سیاق قدیم میزبان مهمانان و مسافران است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۰۰ ، ۱۶:۲۷
فرهنگ و هنر

شهر باستانی بابل از مهم‌ترین، حیرت برانگیز‌ترین و پر رمز و راز‌ترین شهر‌های دنیای باستان به شمار می‌رود.

این شهر که چندی پیش در نشست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد موسوم به یونسکو در شهر باکو آذربایجان در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۰۰ ، ۱۳:۲۱
فرهنگ و هنر

طولانی‌ترین قنات جهان به نام «قنات زارچ» در استان یزد واقع شده است. طول این قنات قریب به ۹۰ کیلومتر و تعداد چاه‌های آن ۲۱۱۵ حلقه است. قدمت این قنات بیش از ۳ هزار سال است. تعدادی از میله‌های این قنات در محل مسجد جامع یزد واقع شده که نشان می‌دهد قبل از ورود اسلام نیز این قنات وجود داشته است و مسجد جامع در حریم قنات ساخته شده است. این میله‌ها برای پر کردن آب انبار وسیع زیر مسجد بوده است تا نمازگزاران بتوانند از طریق پایاب برای وضو گرفتن از آب قنات استفاده کنند. این پایاب هنوز هم قابل استفاده است. یکی از ویژگی‌های جالب قنات، مقطع مربعی آن است. دیگر قنات‌ها مقطعی بیضوی یا دایره‌وار دارند. این ویژگی نشان می‌دهد که قدمت این قنات به زمان زرتشتیان باز می‌گردد. تا نیم قرن پیش نیز آبدهی قنات زارچ بیش از ۱۵۰ لیتر در ثانیه بود اما به دلیل حفر بی رویه‌ی چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در حریم آب قنات، آبدهی آن به شدت کاهش یافته است. مظهر این قنات در شهر زارچ واقع شده و دارای سه شاخه یا تونل زیر زمینی جدا از هم است که تونل‌های آن؛ شیرین، شور و ابراهیم خویدکی نام دارد. البته دو شاخه‌ی شیرین و ابراهیم خویدکی، شاخه‌های خشک شده قنات زارچ هستند و هم‌ اکنون تنها شاخه شور به طول ۷۲ کیلومتر آبدهی دارد که آبدهی این شاخه در بالادست قنات۳۰  لیتر در ثانیه بوده است. در این میان قنات زارچ با عنوان طولانی‌ترین قنات ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۰۰ ، ۱۲:۲۴
فرهنگ و هنر

رئیس پلیس راهور تهران گفت: شرایط ترافیک هنوز به پیک قبلی خود برنگشته چرا که هنوز بازگشایی مدارس انجام نشده و بارندگی نداشته ایم.

سردار محمد حسین حمیدی در جلسه شورای عالی ترافیک شهر تهران اظهار کرد: با بازگشایی مشاغل و انجام واکسیناسیون مسافرین زیادی سفرهای غیرضروری انجام می دهند بنابراین توزیع زمان سفر امری ضروری است.

حمیدی با بیان اینکه آلودگی هوا به مراتب خطرناک تر از کرونا است، ادامه داد: سالیانه ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می دهند و این نشان می دهد که باید در این حوزه ورود جدی داشته باشیم.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوع ساماندهی موتورسیکلتها بیان کرد: کارگروه‌های مشترک بین پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک تشکیل شده که از آن جمله می توان به کارگروه هویت بخشی و اصلاح قوانین درباره موتور سیکلت ها اشاره کرد. همچنین کارگروه پلاک دوم در موتور سیکلت ها به صورتی که دوربین ها بتوانند آن را ثبت کنند نیز مطرح است.

رییس پلیس راهور تهران اضافه کرد: کارگروه حمل بار کمک می کند مشکل حمل بار توسط موتور سیکلت ها حل شود. علاوه براین کارگروه استاندارد سازی برای رفع آلایندگی موتورسیکلت ها و کارگروه فرهنگ سازی تشکیل شده تا ساماندهی در این بخش انجام شود.

حمیدی عنوان کرد: کارگروه ساماندهی تردد موتور سیکلتها در خطوط ویژه و بزرگراه‌ها تشکیل شده و طرح موتوریار که بر اساس آن آموزش راکبین متخلف برای تنطیم ترافیک موتور سیکلت ها به صورت پایلوت انجام شده که اثربخشی بالایی داشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۰۰ ، ۱۲:۰۹
فرهنگ و هنر

بازمانده کاروانسرای تاریخی رباط قِلّی درشرق جاده سنخواست در استان خراسان شمالی قرار دارد. این رباط روزگاری درمسیر راه گرگان به مشهد و نیشابور قرار داشته است و مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی می‌باشد.

این اثر در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پرونده آن به منظور ثبت در فهرست جهانی میراث فرهنگی یونسکو در دست بررسی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۰۰ ، ۱۶:۱۶
فرهنگ و هنر

خوش بینی به آینده در بین افرادی که برای کار و زندگی به کشورهای آسیایی مهاجرت کرده اند ۷۱ درصد بوده است.

سوییس بهترین کشور جهان برای کار و زندگی از دید شرکت کنندگان نظرسنجی بانک اچ اس بی سی شد.

بانک اچ اس بی سی سوییس برای چهاردهمین سال متوالی اقدام به رتبه بندی بهترین کشورهای جهان برای زندگی و کار اتباع خارجی در جهان کرد. این رتبه بندی با نظرسنجی از مهاجران تهیه شده و در بردارنده ۴۶ کشور است. در این نظرسنجی بیش از ۲۰ هزار نفر شرکت کرده اند. افراد شرکت کننده در این نظرسنجی نمایندگانی از ۱۴۳ کشور جهان بوده اند.

همه گیری کرونا در سال قبل تاثیر زیادی روی سطح زندگی مهاجرانی داشت که در کشورهای میزبان به انجام کارهای غیرتخصصی مشغول بودند و بسیاری از آن ها مجبور به تغییر کار خود یا موافقت با کاهش دستمزدهایشان شدند با این حال آن دسته از کارکنانی که به دلیل مهارت شغلی بالای خود مشغول به کار در یک کشور خارجی بودند از این وضعیت کمتر متاثر شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۰۰ ، ۱۷:۱۶
فرهنگ و هنر