رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

به گزارش ایسنا، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی ثبت جهانی دو شهر مریوان برای بافت کلاش و سیرجان برای گلیم شیریکی پیچ و نخستین روستای صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه «کلپورگان» برای سفال را در سیستان و بلوچستان تایید کرد.
غدا هیجاوی -  رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و کوین مورای- معاون رئیس منطقه‌ای شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی مرداد امسال از شهر مریوان در کردستان، سیرجان در کرمان و کلپورگان در سیستان و بلوچستان بازدید کردند تا روند تولید صنایع دستی در این شهرها را بررسی کنند. شهرستان مریوان قطب تولید کلاش محسوب می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۶ ، ۱۰:۳۷
فرهنگ و هنر

به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، دانشگاه‌های بریتانیایی برای اولین بار در 14 سال گذشته دو رتبه نخست را در رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی "آموزش عالی تایمز" (Times Higher Education) به خود اختصاص داده‌اند. دانشگاه "آکسفورد" در رتبه بالاتری قرار دارد و دانشگاه "کمبریج" از مقام چهارم به جایگاه دوم صعود کرده است.

به طور کلی، آمریکا همچنان در رتبه بندی دانشگاهها، با داشتن 62 نماینده در 200 دانشگاه برتر دنیا دو برابر بیشتر از انگلیس با 31 نماینده حائز رتبه است. آلمان با 20 دانشگاه، هلند 13 و استرالیا هم با 8 دانشگاه در جمع 200 دانشگاه برتر  حضور دارند.

اما این پیشرفت ادامه دار دانشگاههای چینی است که همچنان به چشم می‌خورد، و برای اولین بار دو نماینده در 30 رتبه نخست دارد. ضمن اینکه دانشگاههای دارای رتبه پایین چین نیز دستاوردهای بزرگی کسب کرده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۴۹
فرهنگ و هنر

در جهان سالانه حدود هشت هزار نفر به علت خودکشی جان خود را ازدست می دهند، که این آمار گواهی است بر آنکه در هر ۴۰ ثانیه یک نفر به علت خودکشی از دست می رود. این در حالی است بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در زمره کشورهایی با کمترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی محسوب می باشد.
به گزارش مهر، طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۵ ، میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در هلند ۲۲.۲ مورد، در روسیه و بلژیک ۲۰ مورد، در فرانسه ۱۷ مورد، در فنلاند ۱۶ مورد، در سوییس ۱۵ مورد، در دانمارک ۱۲ مورد به ازای هر صد هزار نفر جمعیت کشور می باشد، این در حالی است که این میزان در ایران ۳.۶ مورد به ازای هر صد هزار نفر برآورد شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۴:۴۵
فرهنگ و هنر

به گزارش ایسنا، شریفی یزدی ضمن بیان این مطلب در خصوص اینکه اگر گرایش والدین به تک فرزندی افزایش یابد در آینده نزدیک، با کاهش نسل جوان و نیروی کار چه عواقبی در انتظار جامعه خواهد بود؟ افزود: زمانی که به آمار نگاه می کنیم متوجه می شویم این اتفاق در جامعه ما روی داده است. این موضوع پیامدهای اجتماعی زیادی به دنبال دارد که یکی از آنها این است که منظومه عاطفی کودکان را دچار خدشه می کند. یعنی وقتی کودک بزرگ می شود و والدین خود را از دست می دهد، ارتباطات خونی و عشیره ای که همواره در طول تاریخ کارساز بوده و در کشور نیمه سنتی ما نیز برقرار است کارکرد خود را از دست می دهد.
این روان شناس اجتماعی که در یک گفتگوی رادیویی با موضوع  خطرات تک فرزندی در جامعه و علل گرایش نسل جوان به تک فرزندی صحبت می کرد، با بیان اینکه آمار خانواده های تک فرزند برای مسئولان و برنامه ریزان هشدار برانگیز است و در آینده پژوهی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: تبعات و آسیب هایی که در آینده تک فرزندان ایجاد می شود قابل انکار نیست و هرگز نباید از منظر اقتصادی ، این موضوع روانشناختی را نادیده گرفت. از سوی دیگر باید بدانیم شرایط پیش آمده تا چه میزان خواسته خانواده و تا چه حد حاصل تحمیل بر آنهاست و باید پژوهش زیادی بر روی آن صورت بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۱۴
فرهنگ و هنر

به گزارش اتاق تهران،بخشی از رتبه­بندی ثروت جهان بر اساس ناثروتمندان و میزان دارایی‌شان صورت می‌گیرد. اینکه چه‌کسی در چه کشوری بیشترین ثروت را دارد و در جایگاه چندم میلیاردرها ایستاده است. نام‌های این فهرست مشخص هستند و بسیاری از آنها چهره‌های شناخته‌شده‌ای به حساب می‌‌آیند و برخی دیگر پشت نام تجارت‌ها و دارایی‌هایشان کمتر به اسم شناخته می‌شوند. اما بخشی دیگر از ارزش‌گذاری ثروت بر مبنای نام برندها است. برندهایی که در بیشتر مواقع از نام موسسان خود و مدیران اجرایی شرکت‌ها شناخته‌شده‌تر هستند. اگر بر این مبنا دسته‌بندی کنیم دیگر الزاما نام شرکت نفر اول فهرست میلیاردرها، در رتبه اول برندهای اررشمند جهان قرار ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۵۹
فرهنگ و هنر
هرچند در عرصه‌های اندرونی و فضاهای غیررسمی، مردم آموخته‌اند شادمانی را هرچند گاه با افراط و تفریط داشته باشند، اما مسأله اصلی آن است که در عرصه‌های عمومی ما بجز مناسبت مذهبی بسیار محدود (نیمه شعبان) فرصت دیگری برای شادمانه بودن جمعی و در کنار هم بودن  نداریم
شادی‌های پس از پیروزی‌های فوتبال، انتخابات و... بیانگر آن است که نظام فرهنگ رسمی و سیاست‌های فرهنگی ما، ظرفیتی برای این مسأله نداشته‌اند و نخواسته‌اند داشته باشند
شادی هرچند در سطح روانی و فردی تجربه می‌شود، اما عملاً یک محصول جمعی است. شادی محصول زندگی شادمانه است، محصول جمع‌های شاد و باهم‌بودن‌ها و شیوه زندگی شادمانه است. فقدان آیین‌های شاد غیرمذهبی و محدود و کنترل کردن تجمعات شادمانه غیرمذهبی، عملاً سبب اختلالی در دانش و مهارت‌های فرهنگی شادمانگی در جامعه ما شده است
«شادی»، «شاد بودن» و «شادمانی کردن» مفاهیم کلیدی در هر فرهنگی است که می‌توان از طریق آنها نظام زندگی مردم هر جامعه‌ای را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در فرهنگ ایران امروز، این مفاهیم نه تنها همیشه مبهم بوده‌اند، بلکه محل نزاع گفتمانی گروه‌های مختلف رسمی و غیررسمی هم بوده‌اند. آنچه طی دهه‌های اخیر در جامعه ایرانی در خصوص شادی در سیاست‌های فرهنگ رسمی رخ داده است، نوعی ابهام و گاه تناقض را شامل می‌شده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۲۰
فرهنگ و هنر