رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: بعد از تدوین لایحه‌ای در خصوص وضعیت فرونشست در کشور به دنبال آن هستیم که طرحی در مورد فرونشست زمین در تهران با محوریت اقدامات شهرداری تهران آماده کنیم.

حجت الاسلام محمد آقامیری در خصوص تدوین طرح «فرونشست زمین» در تهران گفت: بعد از تدوین لایحه‌ای در خصوص وضعیت فرونشست در کشور به دنبال آن هستیم که طرحی در مورد فرونشست زمین در تهران با محوریت اقدامات شهرداری تهران آماده کنیم.

وی با بیان اینکه جلسات با حضور اساتید و متخصصان این حوزه در حال برگزاری است، گفت: ما در این طرح در نظر داریم که برای شهرداری تهران و واحد‌های زیرمجموعه آن تکالیف کاربردی در نظر بگیریم و به آن‌ها بگوییم که در حوزه جلوگیری از فرونشست زمین در تهران چه کار‌هایی را انجام بدهند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه در این طرح در نظر داریم تا سطح ناحیه همه عوامل شهرداری تهران را درگیر کرده و برای آن‌ها تکالیفی در نظر بگیریم، گفت: همچنین بر اساس این طرح باید مدیران شهری هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد و اقدامات خود را به شورای شهر تهران ارائه دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۶:۳۹
فرهنگ و هنر

حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در واکنش به سخنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص محرومیت یک‌چهارم مردم ایران از امکانات اولیه زندگی گفت: فقر و مصیبت‌های مردم بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر از آن است که کسی بتواند این مصیبت‌ها را درک کند. اوضاع به مراتب بدتر و وخیم‌تر از آمار و ارقامی است که ارایه می‌شود.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها و اولین اجلاس مشترک با معاونین شهرسازی و معماری که در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت در سراسر ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند البته یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور قابلیت توانمندسازی ندارند و این افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار خواهند گرفت.

براساس تازه‌ترین برآوردها، تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه امسال به ۶۸.۷ درصد رسیده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار دارد. این بیشترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بازه حداقل ۳۲ سال اخیر بوده است. سوالی که مطرح می‌شود، این است که با توجه به تورم فعلی و خط فقر ۲۰ میلیون تومانی آیا تعداد افرادی که از امکانات اولیه محروم هستند همین رقم اعلامی از سوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چقدر می‌توان بدون درآمد‌های نفتی رفاه را برای مردم به وجود آورد؟

حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در واکنش به سخنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص محرومیت یک‌چهارم مردم ایران از امکانات اولیه زندگی گفت: فقر و مصیبت‌های مردم بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر از آن است که کسی بتواند این مصیبت‌ها را درک کند. اوضاع به مراتب بدتر و وخیم‌تر از آمار و ارقامی است که ارایه می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۶:۳۷
فرهنگ و هنر

ازدواج رویدادی است که دو فرد را برای زندگی با هم پیوند می‌دهد و یک ارتباط قانونی، فرهنگی و یا مذهبی بین آنان ایجاد می‌کند که بر همه چیز از نام و آدرس تا خانواده آینده آنان تاثیر می‌گذارد.

به نقل از ورلد پاپییولیشن، ازدواج رسمی فرهنگی و جهانی است، رسمی که آنقدر برای بشر شناخته شده است که هیچ نمونه شناخته شده‌ای از جامعه‌ای که ازدواج در آن مرسوم نباشد وجود ندارد. افراد به دلایل زیادی ازجمله عشق، همراهی، میل به تشکیل خانواده، ثبات مالی، موقعیت اجتماعی و رضایت مذهبی ازدواج می‌کنند و تقریبا در هر موردی ازدواج به‌عنوان یک رویداد مهم در زندگی افراد در نظر گرفته می‌شود.

طلاق و علل آن

اما گاهی اوقات، پیوند ازدواج گسسته می‌شود. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار سلامت ایالات‌متحده، تقریبا سالانه چهار تا پنج میلیون نفر در ایالات‌متحده ازدواج می‌کنند و تقریبا ۴۲ تا ۵۳ درصد از این ازدواج‌ها در نهایت به طلاق ختم می‌شود.

طلاق دلایل احتمالی زیادی ازجمله خیانت، مشکلات مالی، از دست دادن صمیمیت، سوءمصرف مواد، سوءاستفاده خانگی، عدم تعهد، تفاوت‌های اخلاقی یا مذهبی دارد. طلاق در سراسر جهان رخ می‌دهد و در واقع، ممکن است به اندازه خود ازدواج جهانی باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۳:۰۲
فرهنگ و هنر

در آخرین بررسی گزارش کرده ایران نسبت به سال ۲۰۱۳ با ۳ پله سقوط به جایگاه ۱۲۶ جهان رسیده است.

به گزارش موسسه لگاتوم، رفاه ایرانیان در ۱۰ سال ۳ پله سقوط کرده‌است.

موسسه لگاتوم رفاه را در سه حوزه، یعنی جامعه فراگیر، اقتصاد آزاد و شهروندان توانمند مورد مطالعه قرار داده است. در آخرین بررسی گزارش کرده ایران نسبت به سال ۲۰۱۳ با ۳ پله سقوط به جایگاه ۱۲۶ جهان رسیده است.

بنا بر یافته‌های لگاتوم، بدترین سقوط طی یکسال گذشته مربوط به نپال است که با ۱۰ پله سقوط از رتبه ۱۳۳ به ۱۴۳ رسیده است و بدترین سقوط در ۱۰ سال گذشته مربوط به ونزوئلاست که با ۳۶ پله سقوط از رتبه ۱۰۹ جهان در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۴۵ در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۸:۱۴
فرهنگ و هنر

«باداب سورت»، دومین اثر طبیعی ایران، بعد از کوه دماوند است که در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است. این محوطه طبیعی در سال ۱۳۹۹ و در یک مزایده به بخش خصوصی واگذار شد و سرمایه‌گذار جوان مازندرانی توانست برای مدت ۱۵ سال محوطه چشمه سورت را در اختیار بگیرد، اما با شیوع ویروس کرونا، مراحل رسمی واگذاری چند هفته به تأخیر افتاد و در نهایت ۲۰ فروردین ۱۳۹۹، محوطه از سوی اداره کل منابع طبیعی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد تا اقدامات اجرایی را آغاز کند و البته تاکنون نیز ۱۰ مترمربع از حوضچه‌های پلکانی این محوطه طبیعی احیا شده‌اند.

چشمه‌های باداب سورت ساری در استان مازندران با چندین چشمه و استخر از جنس تراورتن و آب‌های کاملا متفاوت از نظر رنگ، بو، مزه و حجم آب هستند که اطراف آن را چشمه‌های پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی پر کرده‌اند. رنگ نارنجی‌ منحصربه‌فرد این چشمه‌ها در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده‌اند. در پاموکاله ترکیه نیز چشمه‌هایی شبیه باداب سورت ساری وجود دارد. همچنین ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک به این جاذبه طبیعی کشورمان شباهت دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۳:۲۹
فرهنگ و هنر

آیین سنتی بیل گردانی با قدمتی دو هزار ساله به منظور پاسداشت آب، شکرگزاری کشاورزان و دعا برای سالی پر باران در فصل زراعی پیشِ رو جمعه ۸ اردیبهشت با حضور مردم از شهر‌های مختلف کشور در شهر نیم‌ور محلات برگزار شد.

در این آیین ۷ بیل در دو دسته ۳ تایی و ۴ تایی به یکدیگر بسته شده و توسط پهلوانان به دو دست گرفته شده و دور سر چرخانده می‌شود. این ۷ بیل، نمادی از ۷ آسمان، ۷ جوی آب که در ۷ شبانه روز، دشت نیم‌ور را سیراب می‌کنند و ۷ دانگ زمین کشاورزی منطقه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۳:۱۵
فرهنگ و هنر