رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

پدیده «کودک همسری» سالهاست که به دغدغه فعالان حقوق تبدیل شده است. به عقیده این فعالان « کودک همسری» آسیب های زیادی به ساختار خانواده و اجتماع وارد می کند و باید برای آن راه حلی اندیشیده شود.
به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایسنا، براساس آمارهای منتشر شده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،  پیش رسی ازدواج ـ نسبت مردان و زنانی که در سن کمتر از ۱۵ سالگی ازدواج می کنند ـ در سال ۱۳۹۲ به ترتیب برای مردان ۰.۴  درصد و برای زنان ۵.۴ درصد است. این رقم با افزایش برای دختران در سال ۹۳ به ۵.۶ درصد رسیده و در سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز به ترتیب رقمی معادل ۵.۴ و ۵.۵ را نشان می دهد. این رقم در ۹ ماهه نخست سال ۹۵، ۰.۰۵ درصد برای پسران و ۵.۵ درصد برای دختران است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۵:۲۹
فرهنگ و هنر

انجمن علمی روان پزشکان ایران میزان شیوع اختلالات روان بین افراد ۱۵ تا ۶۵ سال بدون احتساب اختلالات شخصیتی را ۲۴ درصد اعلام کرده است. اورژانس اجتماعی کشور نیز با اعلام اینکه 23.6 درصد از ایرانیان به انواع اختلالات روانی مبتلا هستند، نشان می دهد مساله توجه به «سلامت روان» در کشور موضوعی جدی است که باید توجه مسئولان را به خود جلب کند.
به گزارش ایسنا، بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت افراد یک جامعه نه تنها ابعاد جسمی را در برمی گیرد بلکه بیش از همه ابعاد ذهنی و فکری شهروندان یک جامعه را شامل می‌شود. بر اساس تعریف این سازمان «سلامت روانی در درون مفهوم کلی سلامت قرار دارد و سلامت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی؛ سلامت به معنای نبود بیماری یا عقب‌ماندگی نیست.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۶ ، ۱۱:۰۸
فرهنگ و هنر

موضوع اشتغال فارغ التحصیلان در سال های اخیر یکی از چالش های بزرگ کشور در مسئله بیکاری شده و دولت ها مرتباً پیرامون آن سخن می گویند. با این وجود، به اعتقاد کارشناسان بازار کار حل مسئله بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چند اه مشخص دارد که غیر از آن کار خاصی نمی توان کرد و نباید امیدوار به حل مشکلات اشتغالی جوانان درس خوانده بود.
به گزارش تسنیم، اولاً اینکه باید روند رو به رشد ورود به دانشگاه و رقابت شکل گرفته بین دانشگاه های مختلف در جذب دانشجو متوقف شود، آموزش ها کیفی و بر اساس نیاز بازار کار باشد.

بیکارترین رشته‌های دانشگاهی در ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۹:۱۲
فرهنگ و هنر

در این بیانیه با تاکید بر ضرورت اقدامی اساسی برای داشتن هوایی پاک، با توجه به تمامی عوامل موثر از جمله فرهنگ سازی، تدوین و اجرای آموزش‌های مقدماتی در مدارس ،جلب مشارکت های مردمی و اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور، از تمامی مسئولان،دست‌اندرکاران، فعالان حوزۀ سلامت محیط زیست درخواست شده است تا با انجام اقدامات عملی بخصوص اجرای صحیح قانون هوای پاک و تدوین راهکارهای اجرایی مؤثر و عاجل موجبات تامین محیطی سالم را برای تمامی آحاد مردم فراهم آورند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۴:۰۱
فرهنگ و هنر
سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه با اعلام آمار تاسف بار، خبر از افزایش مصرف دخانیات بخصوص سیگار در میان دختران جوان به نسبت پسران در کشور داد. اما چه دلایلی باعث می شود که با وجود هشدارهای مکرر جامعه پزشکی به مصرف سیگار،‌ این بار این آتش در دامن زنان شعله ورتر شود.
به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مجید ابهری آسیب شناس و جامعه شناس کشورمان در توضیحاتی در مورد چرایی گسترش این آسیب اجتماعی، گفت: تغییر سبک زندگی، تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای و برخی از دوستان باعث شده تا برخی از دختران برای فخر فروشی و بزرگ نمایی خود دست به رفتارهایی بزنند که باعث انحراف آنها از مسیر سلامت جسمی و سلامت اجتماعی گردد که یکی از آنها مصرف سیگار قلیان و حتی مصرف مواد مخدر است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۴:۰۰
فرهنگ و هنر
حسین اسدبیگی در رابطه با وضعیت کودک آزاری بخصوص در خانواده‌ها بیان داشت: در سال گذشته ۸۶ درصد کودک آزاری‌ها توسط پدر و مادر صورت گرفته است، اما نکته اصلی آمار کودک‌آزاری از جانب پدر است.
وی افزود: طبق آمار اورژانس اجتماعی در سال گذشته در مراکز مداخله در بحران ۱۶۴۲ مورد کودک آزاری‌ها یعنی ۶۰ درصد آن توسط پدر صورت گرفته است.
اسدبیگی در ادامه گفت: از این آمار ۷۳۹ مورد یعنی ۲۶ درصد توسط مادر، ۸ مورد توسط خواهر و ۲۰ مورد نیز توسط برادر صورت گرفته است.
بر اساس گفته‌های رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی تنها ۱.۵ درصد کودک آزاری‌ها توسط غریبه‌ها صورت گرفته است.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت سمن‌ها و مراکز مردم نهاد که در حوزه حمایت از کودکان فعالیت می‌کنند در کاهش خشونت علیه کودکان تاثیرگذار است یا خیر، بیان داشت: فعالیت سمن‌ها و ان جی اوها در کاهش و کنترل خشونت علیه کودکان نقش بسزایی دارد و لازم است که توجه بیشتری به این سازمان‌ها شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۶ ، ۱۵:۱۲
فرهنگ و هنر