رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

گزارش‌های مرکز آمار حکایت از این دارد که سمنان، ایلام و بوشهر کمترین نرخ بیکاری و کردستان، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری بیشترین نرخ بیکاری را دارند.

مطابق گزارش‌های ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران از آخرین وضعیت اشتغال در زمستان ۱۴۰۱، جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۴۳۶ هزار نفر بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که نرخ بیکاری به ۹.۷ درصد افزایش یافته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۳.۷ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۲ درصد و کشاورزی با ۱۳.۰ درصد قرار دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۰۲ ، ۱۶:۰۰
فرهنگ و هنر

مسجد کبود (به ترکی آذربایجانی: گؤی مچید) یا مسجد جهانشاه، از مسجد‌های تاریخی تبریز مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلو‌ها در قرن نهم هجری می‌باشد که طبق کتیبهٔ سردر آن در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله قراقویونلو بنا شده‌است.

این مسجد با تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌کاررفته در آن و به ویژه به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق آن به «فیروزهٔ اسلام» شهرت یافته‌است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۳۱
فرهنگ و هنر

انجمن نجوم آمریکا جایزه «جوزف وبر» (Joseph Weber Award) را به «شعله نیکزاد» بانوی دانشمند ایرانی شاغل در ناسا اعطا کرد.

جایزه جوزف وبر توسط انجمن نجوم آمریکا برای طراحی ابزار دقیق نجومی به فردی برای طراحی، اختراع یا بهبود قابل توجه ابزار دقیق که منجر به پیشرفت در نجوم می‌شود، اعطا می‌شود.

برای اینکه تأثیر علمی ابزار دقیق ارزیابی شود، ممکن است مدت زمان قابل توجهی بین توسعه ابزار دقیق و اعطای جایزه سپری شده باشد.

سایت جامعه اخترشناسی آمریکا در سایت خود تصاویر برندگان این جایزه در سال‌های اخیرا را منتشر کرده که نام شعله نیکزاد نیز در لیست فرد برنده این جایزه در سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۲ ، ۱۸:۱۶
فرهنگ و هنر

در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان راور در استان کرمان و در مسیر مشهد مقدس کاروانسرای بسیار زیبایی واقع شده است که دربند نام دارد.

این کاروانسرا به دستور محمد اسماعیل خان نوری وکیل الملک که درسال ۱۲۷۱ به حکومت کرمان منصوب شد ساخته شده است. علت نامگذاری این بنا به خاطر موقعیت آن بوده است، به گونه‌ای که به آسانی می‌توانستند راه‌های عبور آن را ببندند و تنها یک راه را باز بگذارند و به این ترتیب راهزنان و مهاجمین را دربند بکشند. کاروانسرای دربند مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۳۹
فرهنگ و هنر

شوش هزاران سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته‌شدهٔ جهان و یکی از مهمترین و باشکوهترین شهر‌های باستانی ایران است.

شهری که آثاری تاریخی از هفت هزار سال قبل در خود جای داده و از ۲۶ مکان تاریخی، فرهنگی و طبیعی که تاکنون از ایران در میراث جهانی ثبت شده ۲ اثر متعلق به این شهر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۳۸
فرهنگ و هنر

بالاترین نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد که نشان دهنده وضعیت بحرانی معیشتی در این استان است.

در میان استان‌های کشور، سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای در سال ۱۴۰۱ (تا پایان بهمن) به ثبت رسانده است.

سال ۱۴۰۱ همزمان با نابسامانی‌های اقتصادی، سال رکوردزنی‌های تازه برای نرخ تورم بود، به طوری که در بخش‌های مختلف اقتصادی، مناطق شهری و روستایی، استان‌ها و کالا‌های اساسی نرخ تورم‌های بالا و قابل توجهی را به ثبت رساند.

یکی از این رکورد‌ها به نرخ تورم بالا در استان سیستان بلوچستان اختصاص دارد که نشان دهنده وضعیت بحرانی معیشتی در این استان است.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار کشور، در میان استان‌های کشور، استان سیستان و بلوچستان در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ برای ۵ ماه متوالی (مهر تا بهمن) در بالاترین سطح نرخ تورم نقطه‌ای قرار گرفت.

این استان همچنین بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ را به ثبت رساند که میزان آن بسیار تامل برانگیز است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۴
فرهنگ و هنر

حمام کرناسیون از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر دزفول است که همواره مورد توجه گردشگران بوده و جزو آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این حمام از بنا‌های اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار است.

حمام کرناسیون دزفول در سال ۸۵ بازسازی شد و پس از بازسازی توسط سازمان نوسازی و میراث فرهنگی به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد و با بازدید از آن می‌توان با انواع مشاغل قدیم دزفول آشنا شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۰۲ ، ۱۶:۵۱
فرهنگ و هنر