رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۲۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

ما ایرانیان در کشوری زندگی می کنیم که از گذشته تا به امروز به لحاظ ساختار معماری بی نظیرش در جهان شناخته شده است. آثار تاریخی بسیاری از تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین باقی مانده است که هر کدام از آن ها جلوه ای خاص از معماری این سرزمین را به نمایش می گذارد. یکی از دوره های تاریخی ایران که در مورد معماری آن بسیار زیاد می توان صحبت کرد، عصر هخامنشیان است. به جز تخت جمشید و شکوه بی همتایش، در گوشه و کنار کشور ایران بناهای حیرت انگیز فراوانی وجود دارد که با دیدن آن ها غرق در حیرت می شویم.سازه های آبی این شهر با ساختار حیرت انگیزش در گوشه ای از استان خوزستان نظر بسیاری از گردشگران و توریست ها را به سمت خود جذب کرده است. سازه های آبی شوشتر با حفظ شکوه گذشته خود، یکی از افتخارات مردم ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در ادامه شما را با جزییات این سازه عظیم آشنا می نماییم.
همان طور که گفتیم سازه های آبی شوشتر یکی از آثار جهانی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از این محوطه تاریخی و بی نظیر، به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی دنیا پیش از انقلاب صنعتی نام برده اند. این سازه آبی که از آثار بی بدیل دوره هخامنشی محسوب می شود، اطلاعات و آمار خوبی را از ایران باستان در اختیار ما قرار می دهد. همچنین این اثر با توجه به زمان ساخت و دوره ای که در آن بنا نهاده شده است، از شاهکارهای فنی و مهندسی در جهان به شما می رود.

نمایی از سازه های آبی شوشتر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۴۳
فرهنگ و هنر

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین شاهکار‌های تاریخی ایران زمین است. پیشینیان این مجموعه‌ی تاریخی عظیم را روی صخره‌ای سترگ و در نزدیکی شهر بم در استان کرمان ساخته‌اند.ارگ بم بنایی تاریخی و مهم در شهرستان بم واقع در استان کرمان است که به صورت قلعه‌ای مستحکم بنا شده و با شماره‌ی ثبت ۵۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

01

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۴۸
فرهنگ و هنر

شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل - زاهدان قرار دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌اند. تمدن شهر سوخته یکی از شگفتی‌های دنیای باستان است. این شهر مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ بوده است.

egABDSL090s5aBvHWN8lUGivJKAjb6JjRNiaueLm.jpeg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۳۲
فرهنگ و هنر

مجموعه جهانی تخت سلیمان با آثاری پررمز و راز دارای عجایب سحرآمیزی از زادگاه زرتشت بوده که بازدید از آن پنج دوره تاریخ تمدن بشری و ایرانی را به علاقمندان معرفی می‌کند.
این مجموعه تاریخی کم نظیر و آثار باستانی آن یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است، این آثار تاریخی که در کوهستان‌های غرب کشور و در محل بسیار مصفا و خوش آب و هوای تکاب قرار گرفته، در زمان‌های قدیم دارای موقعیت سوق الجیشی حساس بوده است.
بقایای مجموعه بر روی جبهه ای از سنگ در ۴۸ کیلومتری شمال شرق تکاب قرار گرفته و در میان انبوهی از آثار طبیعی و مصنوعی مانند دریاچه‌ها، آبگرم‌ها، قبور کهنسال و ابنیه تاریخی دیگر احاطه شده است.

مجموعه جهانی تخت سلیمان,کوه زندان سلیمان

تخت سلیمان نام محوطهٔ تاریخی بزرگی در نزدیکی تَکاب در استان آذربایجان غربی است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۳۰
فرهنگ و هنر

گنبد سلطانیه، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است. گنبد سلطانیه عظیم و بزرگ که عظمتش هرکس را به خود جذب می‌کند.

گنبد سلطانیه؛ بزرگترین گنبد خشتی جهان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۰۵
فرهنگ و هنر

موزه ارمیتاژ دومین موزه بزرگ جهان

موزه ارمیتاژ Hermitage Museum که در زبان فارسی به آرمیتاژ و یا هرمیتاژ مشهور شده جزو 5 موزه برتر جهان است. این مجموعه کم نظیر درواقع نمایشی از دوره های مختلف تاریخی و امپراتوری سزار های روس بر این سرزمین پهناور را روایت می کند. موزه ارمتیاژ به عنوان بزرگ ترین گالری هنری جهان نیز شناخته می شود که بیش از 3 میلیون اثر هنری در آن نگهداری می شود. موزه ارمتیاژ در شهر سن پترزبورگ قرار دارد اما جالب است بدانید این موزه شعبه های رسمی در شهر های کازان روسیه، آمستردام هلند، ونیز ایتالیا و ویبورگ روسیه دارد.
سنگ بنای اولیه موزه هرمیتاژ یا ارمیتاژ به الیزابت اول بر می گردد اما شاید بتوان گفت روس ها بیشتر آثار هنری خریداری شده موزه هرمیتاژ را مدیون همت کاترین کبیر هستند. او در سال 1764 میلادی اقدام به خرید بیش از 200 نقاشی مشهور اروپا کرد. بعد از این سال مجموعه ی محوطه کنونی موزه که متشکل از چند کاخ است به محلی برای نگهداری آثار برترین هنرمندان دنیا مانند میکل‌آنژ، لئوناردو داوینچی، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، رامبرانت، آگوست رودن، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ، پل گوگن و پابلو پیکاسو تبدیل شد. کاترین تمام آثار هنری مورد نظرش را در نگارخانه خود به نام گوشه عزلت یا تنهایی"My Hermitage " جمع کرد؛ به طوری که تنها افراد محدودی می توانستند از آثار هنری دیدن کنند. جالب است که کاترین در نامه خود می نویسند متاسفم که فقط من و موش های کاخ می توانیم این زیبایی را ببینیم و درک کنیم. هرمیتاژ تا سال 1917 صرفا کاخ سکونتی ملکه و تزارها بود و بعد از انقلاب روسیه به فرمان لنین به عنوان موزه انتخاب شد.
بعد از کاترین کبیر نوبت به ملکه الیزابت می رسد. الیزابت علاقه زیادی به معماری داشت بنابراین دستور ساخت بناهای مشهوری مانند کاخ زمستانی، صومعه اسمولنی، کاخ پتروف و دانشگاه دولتی مسکو را به فرماندهان خود می دهد. او همچنین جهت محافظت از تابلوهای نگارخانه ارمتیاژ دستور می دهد تعدادی گربه آموزش دیده را در گنجینه رها کنند تا موش ها نتوانند به آثار آسیب بزنند!!
در ادامه کمی با الیزابت و کاترین کبیر آشنا خواهیم شد، داستان زندگی این دو فرمانروا بسیار جالب و خواندنی است.موزه ارمیتاژ دومین موزه بزرگ جهانمعرفی کامل موزه ارمیتاژ روسیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۴۳
فرهنگ و هنر

معرفی موزه میراث روستایی گیلان

موزه های روستایی، تصاویری ملموس از زندگی سنتی‌اند که در آنها می توان معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را از نزدیک مشاهده و زندگی روستایی را تجربه کرد؛ این موزه ها فضایی را فراهم می‌کنند تا مردمان هر سرزمین با گذشته نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند. موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران می باشد. این موزه که در نوع خود در خاور میانه و آسیای مرکزی منحصر بفرد است، با هدف پاسداشت و حفظ میراث مادی و معنوی مردم سرزمین گیلان طراحی شده است. فکر برپایی این موزه پس از زمین لرزه 1369رودبار، توسط دکتر محمود طالقانی مطرح شد. چند روز پس از وقوع این زمین لرزه، مجموعه مطالعاتی تحت عنوان "اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی" زلزله به سرپرستی دکتر طالقانی آغاز گردید. نتایج این مجموعه تحقیقات بیانگر ایجاد دگرگونی شدیدی در زندگی مردم و گسست آنان از گذشته نزدیک شان بود؛ در واقع از بین رفتن روش زندگی بومی به بهانه نوسازی و توسعه در مناطق آسیب دیده در استان گیلان همانند سایر مناطق کشور از دهه 20 آغاز شده بود و حوادث طبیعی تنها تشدید آن را در پی داشت.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۲۷
فرهنگ و هنر