رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

گزارش اقدامات و فعالیت‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان که به بررسی آماری وضعیت حاشیه‌نشینی، اعتیاد و طلاق جوانان می‌پردازد را در ادامه می‌خوانید.
به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان؛ باتوجه به این یک چهارم جمعیت کشور براساس سرشماری ۱۳۹۵ کل کشور جوانان هستند و نیز براساس نیازها و ویژگی‌های آنان، این بخش از جامعه توجه مضاعفی را می‌طلبد. بنابراین، جوانان به عنوان ۲۵ درصد از جمعیت کشور به عنوان یکی از اصلی­ترین گروه‌­های در معرض آسیب­های اجتماعی محسوب می شوند.
مقابله با گسترش آسیبهای اجتماعی در بین جوانان مستلزم اتخاذ و اجرای سیاست­ها و برنامه‌های اجرایی دقیق، جامع و بهنگام در این زمینه و به ویژه اولویت­های اعلام شده از طریق شورای اجتماعی کشور ( پنج موضوع اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و مناطق بحرانی) است. به همین منظور، وزارت ورزش و جوانان نیز با استفاده از ظرفیت‌­های جوانان کشور اقداماتی را جهت کاهش و کنترل آسیب­های اجتماعی در بین جوانان انجام داده است که اهم آن ها را در ادامه می خوانید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۲۸
فرهنگ و هنر
پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه ایران بزرگترین کاشف موادمخدر در جهان است، اظهار کرد: حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد کشفیات موادمخدر در دنیا توسط پلیس جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.
وی افزود: همجواری ایران با کشور افغانستان که بزرگترین تولید کننده موادمخدر است و ۷۵ تا ۸۰ درصد موادمخدر دنیا را تولید می‌کند، باعث شده که ایران بزرگترین کشف کننده موادمخدر در دنیا باشد.
افشار با بیان اینکه دسترسی به موادمخدر در ایران خیلی سخت نیست، گفت: طبق آمارهای بدست آمده از استان‌های کشور، زمان دسترسی به موادمخدر حداکثر بین 30 تا 45 دقیقه است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مجازات قاچاقچیان مواد مخدر با قاطعیت انجام می‌شود، گفت: اموال قاچاقچیان مصادره می‌شود و این گونه نیست که یک قاچاقچی بزرگ در زندان بماند و بعد از گذشت چند سال حبس، عفو خورده و از زندان خارج شود و دوباره به کارش ادامه دهد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۵۲
فرهنگ و هنر
زهرا آیت‌اللهی در برنامه گرامیداشت روز ملی جمعیت در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر دو سال است که در فاز کاهش فرزندآوری در کشور قرار داریم، گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت در چند سال گذشته اقبال مردم نسبت به فرزندآوری کاهش یافته است و زوج‌هایی که به‌تازگی ازدواج می‌کنند تا پنج سال نخست زندگی‌شان تمایلی به فرزندآوری ندارند.
وی با اشاره به اینکه تجرد قطعی بین دختران در حال افزایش است،اظهارکرد: این مسئله باعث کاهش فرزندآوری می‌شود. به نظر می‌رسد دستگاه‌های مختلف دولتی نیز عملکرد قابل توجهی در این زمینه نداشتند این در حالیست که بخش غیردولتی اقدامات قابل توجه تر و بهتری در این زمینه انجام داده است.
در بخش دیگری از این نشست حسین مروتی - پژوهشگر و جمعیت پژوه - با بیان اینکه به دنبال سیاست استعماری کاهش جمعیت در ایران در سال ۷۱ تعداد فرزندان زنان ایرانی به چهار مورد رسیده است، گفت: پس از مدتی قانونی به تصویب رسید که به فرزندان چهارم به بعد تسهیلاتی ارائه نشود سپس متعهد شدیم تا نرخ باروری را به ۲.۱ برسانیم تا رشد جمعیت به صفر برسد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۵۰
فرهنگ و هنر
منصور کیایی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه اعتیاد دانش آموزان، گفت: وزارت آموزش و پرورش بارها و به صورت متعدد دغدغههای خود را در حوزه مصرف مواد در گروه سنی دانشآموزان مطرح کرده است.
به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از ایسنا؛ وی همچنین در ادامه افزود: بدون شک وزارت آموزش و پرورش فعالیتهای خود را در حوزه اعتیاد دانش آموزان محدود به عملکردهای آماری نکرده است، به طوری که در طی سالهای گذشته و به ویژه در سال جاری اقدامات گستردهای را در این حوزه انجام داده است.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه متنوع آموزشی، فرهنگی و مراقبتی این سازمان در مقابه با اعتیاد در گروه سنی دانش آموزان کشور، عنوان کرد: در حال حاضر به تناسب میانگینهای آماری، رشد اعتیاد در میان دانش آموزان کشور حدود کم تر از یک درصد افزایش داشته است
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۲۷
فرهنگ و هنر

احمد ریواده، گفت: طبق شیوع شناسی و بررسی های انجام شده از دانشجویان دانشگاه بجنورد بیش از پنج درصد از دانشجویان این دانشگاه مواد مخدر استعمال می کنند.

وی گفت: به منظور پیش‌گیری از اعتیاد دانشجویان تاکنون اقدامات فراوانی انجام شده است، برخی از این اقدامات بسیار موثر بوده و هم اکنون شیوع اعتیاد در دانشگاه ها رو به کاهش است.
ریواده گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید 40 درصد از جمعیت استان تحت پوشش اقدامات برنامه پیش گیرانه قرار گیرند، دانش آموزان و دانشجویان جمعیت هدف این برنامه خواهند بود.
وی گفت: یکی از آسیب هایی جدی که دانشجویان این استان را تهدید می کند آن است که متاسفانه منازلی که به عنوان خانه دانشجویی اجاره می کنند در مناطق آسیب دیده است و در این محلات عرضه مواد مخدر و دسترسی به آن راحت تر است. بیشتر استعمال مواد مخدر در خانه‌های دانشجویی صورت می گیرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۴۸
فرهنگ و هنر
بهزاد سلطانی بعدازظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه در بررسی‌های صندوق نوآوری و شکوفایی کشور فاصله زیاد استان‌ها با تهران دیده شد، اظهار کرد: متاسفانه در ۳ سال اخیر این فاصله با وجود اقدامات صورت گرفته کم نشد، اما در سال ۹۷ و همزمان با سفر استانی رئیس جمهور به خراسان رضوی طرح‌های ویژه استانی آغاز خواهد شد.
وی افزود: برای مشهد ۲۴ برنامه لحاظ شده است و تلاشمان این است که خراسان رضوی به واسطه سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به رتبه قابل توجهی حوزه نوآوری و شکوفایی در میان ۳۱ استان کشور دست یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و در کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم، گفت: هر سال یک میلیون به این تعداد افزوده می‌شود، در حالی که در دنیا اشتغال‌ خوبی به واسطه ایده‌پروری‌های نو و جدید ایجاد شده است و می‌خواهیم با افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان رفع معضل بزرگ بیکاری در ایران را شاهد باشیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۳۹
فرهنگ و هنر
فاطمه عباسی با بیان اینکه بین ۷ تا ۱۰ درصد معتادان جامعه زنان هستند افزود: از بین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد حاضر در کشور بین ۷تا ۱۰ درصد آنان زنان هستند.
وی با تاکید بر اینکه گل پرمصرف‌ترین ماده مصرفی زنان است ادامه داد: از بین معتادان زن کشور ۱۵ درصد آنان مصرف کننده گل هستند و پرمصرف ‌بودن این ماده تغییری در آمار کل زنان معتاد ایجاد نکرده است. همچنین تریاک اولین ماده مصرفی هم بین زنان و هم بین مردان است.
عباسی درادامه با اشاره به مراکز نگه‌داری و درمان زنان برای درمان اعتیاد تصریح کرد: ‌۴۹ مرکز درمان و نگه‌داری اعتیاد ویژه زنان در سراسر کشور وجود دارد. این زنان بر اساس شرایط و درمان مورد نیاز بین ۲۸ روز تا ۳ ماه در این مراکز نگه‌داری می شوند.
به گفته رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور برای زنان «خودمعرف» که خودشان به مراکز درمانی مراجعه می کنند، مدت درمان، نزدیک به ۲۸ روز است، اما معتادان متجاهر باید تا سه ماه در این مراکز نگهداری شوند و بعد از این مدت در صورت نیاز مدت اقامت آنها تا سه ماه دیگر تمدید می‌شود.

منبع: ایسنا
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۲۶
فرهنگ و هنر