رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

رئیس سازمان بهزیستی کشور بر فرهنگ سازی در حوزه فرزندآوری تاکید کرد و گفت: اگر فرهنگ سازی صورت نگیرد ۳۰ درصد از جمعیت جامعه ایرانی تا سال ۱۴۲۵ را سالمندان تشکیل می‌دهند.

علی محمد قادری شامگاه چهارشنبه در نشست علمی کاربردی معاونین پیشگیری بهزیستی خدمت به افراد جامعه بویژه محروم‌ترین مردم از افضل‌ترین و اعلی ترین عبادات دانست و افزود: اگر تعریف درستی از جایگاه خدمت گذاری خود داشته باشیم قطعاً به بار سنگین مسؤولیت و تکالیف برعهده گرفته خود پی خواهیم برد و خدمت به محرومان و یتیمان توفیق الهی که به واسطه دمیده شدن روح الهی در کالبد بشر میسر شده است.

قادری سازمان بهزیستی را مولود انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: در حال حاضر تحول در سازمان، لازمه حیات سازمانی است و در این راستا باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۲۸
فرهنگ و هنر

ریس موسسه تحقیقات جمعیت کشور با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن سیاست مانع زدایی از ازدواج جوانان و فرزندآوری خانواده‌ها، گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون مجرد در کشور داریم که از این میان شش میلیون پسر ۲۰ تا ۴۵ ساله و ۵.۶ میلیون دختر ۱۵ تا ۴۰ ساله «مجرد» هستند که اگر وارد تجرد قطعی شوند، از آنجا که طبیعتا فرزندی ندارند از خود جانشینی باقی نخواهند گذاشت و جمعیت جدید جایگزین نمی‌شود.

مسعود عالمی نیسی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ میلیون مجرد در کشور داریم، اظهار کرد: با کاهش میزان ازدواج، نرخ فرزندآوری نیز در جامعه کم می‌شود و اگر این ۱۲ میلیون نفر به تجرد قطعی برسند؛ طبیعتا فرزندی هم نخواهند داشت و جانشینی برای خود باقی نخواهند گذاشت. اینگونه جمعیت کشور شروع به پیر شدن کرده و جمعیت جدید جایگزین نمی‌شود. میانگین سنی ایرانیان تا ۳۰ سال آینده به حدود ۴۸ سال می‌رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۲۷
فرهنگ و هنر

گُلوَنی یا گُل وَنی در گویش لری به گونه‌ای از سربند یا روسری چهارگوش که از جنس ابریشم با نقش‌های زیبای سنتی است گفته می‌شود. این پوششی است که زنان لُر به طرز خاصی به سر می‌کنند و بخشی از پوشش سنتی زنان و مردان لرستان است.

این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به طور کلی گفته می‌شود که سربند و دستار «پوششی با سه هزار سال قدمت» است و از زمان ماد‌ها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان ایران‌زمین استفاده می‌شد.

۲۶ اردیبهشت روز ملی گلونی، پوشش سه هزار ساله‌ی مردم زاگرس نشین ایران است. این مراسم امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱در موزه ملی ایران برگزار شد. در این جشنواره پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی گفت: گُلوَنی، سربندی باستانی است که زنان اقوام مختلف زاگرس آن را به شکل خاصی به سر می‌کنند و بخشی از پوشش زیبای زنان و مردان این منطقه است. قرار است هرسال در این تاریخ، دختران و زنان لر با به سر کردن این پوشش سنتی و بومی نام و یاد این اثر ارزشمند را زنده نگه دارند.

گلونی را زنان لک و لر و کرد در هنگام مراسم شادی استفاده می‌کنند، اما از دوره قاجار به بعد مردان نیز شروع به استفاده از آن کردند. مردان گُلوَنی را دور «شو کلاو» یا همان کلاه لری مرسوم در منطقه لرستان می‌بستند و به گاه مهمانی یا جنگ، برای تزیین یا نگهدارنده کلاه از آن استفاده می‌کرده‌اند. زنان لک و لر در زمان گذشته کت و گُلوَنی را باهم می‌پوشیدند به‌طوری‌که کت را جدا زیر گُلوَنی می‌بستند تا مو ها‌ی سر به خوبی پوشیده شوند. ۲۶ اردیبهشت ماه روز روسری لُری نام‌گذاری شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۴:۱۰
فرهنگ و هنر

در جنوب شرقی درود یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی ایران قرار دارد. دریاچه‌ای محصور در میان رشته کوه‌های اشترانکوه که طبیعتی بی نظیر را برای دوستداران طبیعت خلق کرده است.

دریاچه گهر در ارتفاع ۲۳۵۰ متری از سطح دریا قرا دارد و شامل دو بخش گهر بزرگ با وسعت حدود صد هکتار و گهر کوچک می باشد.عمق دریاچه بین ۴ تا ۲۸ متر و عرض آن بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر و طول آن۱۵۰۰ متر می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۴:۴۴
فرهنگ و هنر

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو (سلطان محمد خدابنده) است که حدود هفتصد سال قبل به دستور او در سلطانیه، در حاشیه شهر زنجان کنونی ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود.

گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است. گنبد این بنا گنبدی عظیم ودوپوش است که از بی‌نظیرترین گنبدهای دو پوشش و سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، و گنبد مسجد ایاصوفیه است. بدنه اصلی گنبد و تمام ساختمان آن با آجر ساخته شده و گنبد با روکش کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی و به شیوه معرق‌کاری تزیین شده است چنانچه گویی جامه‌ای فیروزه‌ای بر تن کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۴:۴۳
فرهنگ و هنر

بیش از سیصد سال است که در اواخر ماه اردیبهشت اهالی روستای هیزج از توابع شهرستان قهاوند همدان بر سر چشمه زه با پختن شیربرنج آئین شکرگزاری چشمه‌ی همیشه جاری برگزار می‌کنند

در این آیین، برکت محصول زراعی را به صورت آئینی ویژه از خداوند طلب می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۱۸
فرهنگ و هنر

آیین سنتی بیل گردانی در نیم ور محلات جمعه ۱۶ اردیبهشت ماه و پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور مردم از شهر‌های مختلف کشور برگزار شد.

در این آیین که با موضوع اهمیت و جایگاه ویژه آب در کشت و کار انجام می شود نمایش ویژه ای نیز پیش از شروع مراسم و در راستای تبیین شکل گیری از مراسم آیینی اجرا شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۱۶
فرهنگ و هنر