رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۱۱ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

دانشگاه استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا برکلی، رتبه‌های برتر در این بخش محسوب می‌شوند.

در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲، دانشگاه هنگ‌کنگ، دانشگاه چینهوای چین و دانشگاه پکن تنها دانشگاه‌های آسیایی هستند که در بین ۱۰ دانشگاه برتر به ترتیب در رتبه ششم و هشتم قرار گرفته‌اند. آکسفورد و کمبریج به‌عنوان تنها موسسات بریتانیایی در بین ۱۰ دانشگاه برتر به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

به نقل از هایراجوکیشن، در این رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهانی برای مدارک تحصیلی معرفی شدند. شایان‌ذکر است، مدرک تحصیلی می‌تواند برای کار و تدریس همچنین انجام تحقیقات درباره نحوه یادگیری موثر باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۰۰ ، ۱۳:۲۴
فرهنگ و هنر

موزه فرهنگ فارس اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ با آثاری از هنرمندان بزرگ این خطه از کشور در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افتتاح شد.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این نخستین موزه استاندارد مورد تایید ایکوم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است که در بخش دولتی در استان فارس سامان یافته است. آثار این موزه شامل؛ قلمدان‌های نفیس دوره‌های زندیه و قاجاریه،جنگ ادبی به خط و انتخاب ملاصدرا، آثار کتابت و تذهیب و خوشنویسی برآمده از خامه هنرمندانه فتحعلی‌خان حجاب شیرازی، وصال شیرازی، احمد نی‌ریزی، لطفعلی شیرازی، محمود مذهب شیرازی، تابلو نقاشی از کمال‌الملک و نیز اسناد و فرمان‌های تاریخی فارس است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۰ ، ۱۲:۴۱
فرهنگ و هنر

یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان؛ رقمی است که به عنوان خط فقر سال ۹۹ از سوی وزارت کار و تعاون اعلام شده که کمی عجیب است، چرا که خرید یک سبد مشخصی از کالای خوراکی برای یک ماه بدون پرداخت هزینه‌ای برای سایر کالا‌ها مانند پوشاک، حمل و نقل، بهداشت و درمان و... بیش از ۸۰۰ هزار تومان برای خانواده‌های چهار نفره هزینه در پی دارد.

حداقل دریافتی در دهه ۹۰ تا چه میزان از خط فقر را پوشش می‌داد؟ در دهه گذشته با حقوق دریافتی تا چه اندازه سبد مشخصی از کالا‌ها و خدمات را خرید؟ با استناد به آمار‌ها دهه ۹۰ با میانگین رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود که نرخ تشکیل سرمایه ثابت در آن نیز به نصف کاهش پیدا کرد. رفاه به میزان قابل توجهی کاهش داشت و ضریب جینی نیز که قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه (سال جاری) به ۰.۳۴ برسد، بر اعداد بالاتر از ۰.۴ مانده و با وجود شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد کاهش یابد. به باور کارشناسان آنچه در دهه گذشته بر اقتصاد ایران گذشت حتی در بهترین سال‌هایش که خبری از تحریم و کرونا نبود، نتوانست عمق فقر را کاهش و رفاه را افزایش دهد.

اما اوضاع آنجایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که با استناد به گزارش پایش فقر وزارت کار و تعاون، ۲۶.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند؛ همان شرایطی که فرار از آن تقریبا غیرممکن است. مگر با کمک‌های نقدی و غیرنقدی و البته بالا بردن قدرت خرید برای حداقل دستمزد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۰ ، ۱۰:۳۸
فرهنگ و هنر

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آیین گرامیداشت هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) ظهر امروز با حضور دکتر انسیه خزعلی - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر علیرضا زالی - رییس دانشگاه و دکتر سمیه اسماعیلی مشاور رییس دانشگاه در امور زنان و خانواده در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار شد.

دکتر علیرضا زالی در این مراسم با تاکید بر لزوم بازنگری و ارتقای برنامه های سلامت زنان در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی، بیان کرد: نامگذاری هفته سلامت بانوان، به این معنا نیست که فقط در یک هفته این موضوع مهم تلقی می شود، بلکه سلامت افراد جامعه به ویژه بانوان که پایه‌های اصلی یک خانواده هستند، همواره نیاز به توجه دارد و این هفته فرصت خوبی برای بازیابی برنامه های مورد غفلت واقع شده و بررسی آسیب شناسانه برخی پیشنهادات است.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی، اگر آمار جمعیت سالمندی نسبت به سایر گروه های سنی در یک کشور به ۷ درصد برسد، به این معنی است که جامعه در حال عبور از فاز اول پیری است. این شاخص در کشور ما ۱۰ درصد است که اگر این رقم به ۱۴ درصد برسد، وضعیت نگران کننده خواهد بود. در فاز سوم پیری نیز این رقم به ۱۹ درصد می رسد که مشکلات بسیاری را در پی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۰ ، ۱۰:۳۵
فرهنگ و هنر

 

غذا نیاز اساسی و پایه برای هر موجود زنده‌ای است. اما در انسان، این رکن اصلی زنده‌بودن، جنبه‌های مختلفی غیر از زنده نگه‌داشتن جسم دارد.

غذا ازجمله صور مهم زندگی مادی بشر به شمار می‌آید و برخلاف آنچه اغلب تصور می‌شود، در ساحت حیات انسانی بسیار مهم و تأثیرگذار بوده است. اهمیت خوراک تنها به سیرکردن شکم آدمیان منحصر نیست، بلکه غذا در طول تاریخ موجد تغییرات اجتماعی، جنگ‌های بزرگ و حتی پیشرفت اقتصادی بوده است. به قولی خوراک، بنیاد همه تمدن‌ها را بر هم ریخته است. برخی تصور می‌کنند برخی رویه‌ها و آداب غذاخوردن و وسایل مرتبط با آن مانند استعمال قاشق و کارد، مربوط به دوره معاصر و حاصل تعامل با تمدن اروپای مدرن است و از این منظر پیشینه‌ای برای این رفتار متصور نیستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۰۰ ، ۱۰:۳۴
فرهنگ و هنر

«میر آب» یعنی امیر آب یا رئیس آب، میر آب مدیر و محاسبه گر زمان و ساعت آبی و تقسیم گر عادلانه و تعیین زمان تحویل دادن آب به افراد بوده است. در لغتنامه دهخدا «میرآب» به معنای مباشر و ناظر تقسیم آبها ذکر شده است.

این شغل یکی از شغل هایی است که در مناطق روستایی مرسوم بوده و در قدیم از شغل های مهم و پر کاربرد بوده که امروزه بسیار کمرنگ شده است. وظیفه این افراد در دوران کم آبی سنگین تر و مهم تر است زیرا باید تلاش کنند با مدیریت صحیح تنشی میان مردم برای آبیاری رخ ندهد. محمد ابراهیمی 73 ساله میرآب روستای زراباد در منطقه الموت شرقی استان قزوین است.

از آنجایی که آب مایه‌ی حیات و از اصلی‌ترین عوامل زندگی انسان‌هاست و از ابتدا مدیریت آن لازم بوده، این شغل در تاریخ از زمانی که روستاها به وجود آمده و کشاورزی شکل گرفته، وجود داشته است.در ادبیات ایران نیز بارها به این شغل اشاره شده تا جایی که مولوی با استفاده از معنای میرآب بیت زیر را سروده :

می شکافد سینه ام را عاقبت همچون صدف
می دهد گر قطره ای میراب این دریا مرا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۰۰ ، ۱۰:۳۲
فرهنگ و هنر

در چهار دهه گذشته تعداد زندانیان در ایران ۱۵برابر شده است. این خبر را عضو کمیسیون قضایی کشور اعلام کرد. دیروز حسن نوروزی نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: «قبل از انقلاب ۱۶هزار زندانی داشتیم و اکنون ۲۴۰هزار زندانی داریم.»

دو سال پیش نیز «تقی رستم‌وندی» رئیس وقت‌ سازمان امور اجتماعی کشور گفته بود: «ایران با داشتن ۲۴۰هزار زندانی رتبه نهم دنیا به لحاظ تعداد کل زندانیان را به خود اختصاص داده است.»در همان زمان سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی وقت اعلام کرد: «در هر ساعت ۵۰ نفر وارد زندان می‌شوند.» پیش‌تر نیز برخی از منابع از رشد ۱۷برابری زندانیان کشور نسبت به دهه‌‌های گذشته خبر دادند.

بر اساس آمارها، تعداد زندانیان قبل از انقلاب با توجه‌ به جمعیت ۳۶میلیون نفری آن زمان، حدود ۱۰ هزار نفر بوده است. اگر بنا باشد آمار رشد زندانیان را بر اساس جمعیت محاسبه کنیم، اکنون که جمعیت ایران مرز ۸۰ میلیون نفر را رد کرده است، باید قاعدتا میزان زندانیان کشور به عدد ۳۰هزار نفر هم نمی‌رسید، اما اکنون تعداد زندانیان ۸برابر این رقم است.تعداد زندانیان در کشور به حدی زیاد است که دو سال پیش حسین پورمند مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌های کشور اعلام کرد تعداد زندانیان ۲۸درصد بیشتر از ظرفیت زندان‌هاست. ناگفته پیداست پیشی گرفتن زندانی‌ها از زندان کیفیت زندگی آنان را نیز پایین می‌آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۰۰ ، ۱۹:۵۱
فرهنگ و هنر