رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

با وجود اینکه آگاهی عمومی نسبت به خطرات مصرف دخانیات افزایش پیدا کرده است و دولت‌ها هر سال درباره عوارض آن هشدار می‌دهند اما همچنان بیش از یک میلیارد فرد سیگاری در جهان وجود دارد.

سیگاری‌ترین کشورها؛ مردم جنوب شرق آسیا و اروپا در صدر مصرف‌کنندگان

داده‌ها می‌گویند مردم کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا بیشترین مصرف کنندگان دخانیات در جهان هستند.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال حاضر ۱.۲۵ میلیارد فرد سیگاری در سراسر جهان وجود دارد که از این تعداد ۸۰ درصد آنها در کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​زندگی می‌کنند.

داده‌های مربوط به سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی در سال ۲۰۲۰، حاکی از آن است که بالاترین میزان افراد سیگاری با رقمی حدود ۲۶.۵ درصد در کشورهای جنوب شرق آسیا زندگی می‌کنند و پس از آن اروپا با آمار ۲۵.۳ درصد قرار دارد. اروپا همچنین با حدود «دو برابر میانگین جهانی» رکورددار بیشترین زنان سیگاری در جهان است.

سیگاری‌ترین کشورهای جهان

جزیره «نائورو» واقع در اقیانوسیه در صدر رتبه بندی آمارهای سازمان جهانی بهداشت قرار دارد، براساس این داده‌ها حدود ۴۸.۵ درصد مردم این کشور یعنی تقریبا نیمی از جمعیت آن سیگاری هستند.

پس از آن میانمار با حدود ۴۴.۱ درصد جمعیت سیگاری در رتبه دوم و کشور کِریباتی با ۴۰.۶ درصد در رتبه سوم قرار گرفته است.

همچنین صربستان با ۳۹.۸ درصد جمعیت سیگاری در اروپا جایگاه اول و در جهان در جایگاه چهارم قرار دارد. پاپوآ گینه نو نیز با ۳۹.۳ درصد فرد سیگاری در کشورش، جایگاه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

فرانسه در این رده بندی با ۳۳.۴ درصد جمعیت سیگاری پس از یونان (۳۳.۵ درصد) و بالاتر از لیتوانی (۳۲ درصد) در جایگاه نوزدهم قرار دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ توسط بهداشت عمومی فرانسه روی افراد سیگاری روزانه ۱۸ تا ۷۵ سال انجام گرفت، مردان (۲۷.۴ درصد) بیشتر از زنان (۲۱.۷ درصد) تحت تاثیر سیگار قرار می‌گیرند.

کاهش مصرف دخانیات

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد سیگاری‌ها در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ کاهش یافته است. از هر پنج بزرگسال در سراسر جهان یک نفر دخانیات مصرف می‌کند، در حالی که این رقم در آغاز هزاره، یک نفر به ازای هر سه نفر است. در مجموع جمعیت افراد سیگاری در ۱۵۰ کشور کاهش یافته است. برزیل یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه است، جمعیت افراد سیگاری در این کشور از سال ۲۰۱۰ تاکنون بیش از یک سوم کاهش یافته است.

در مقابل شش کشور دیگر از جمله کنگو، مصر، اندونزی، اردن، عمان و مولداوی در ۱۵ سال گذشته شاهد افزایش جمعیت افراد سیگاری‌ بوده‌اند.

حفاظت از کودکان در برابر دخانیات

سازمان جهانی بهداشت «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» را به عنوان شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات انتخاب کرده است و از دولت‌ها می‌خواهد سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که از جوانان در برابر صنعت دخانیات و صنایع مرتبط محافظت کند. اگرچه به لطف تلاش‌ پیشگامان بهداشت عمومی استعمال دخانیات طی سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما محافظت از این گروه‌ آسیب‌پذیر نیازمند تلاش بیشتری است.

به گزارش یورونیوز، طبق داده‌های سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی بهداشت، دست‌کم ۳۷ میلیون جوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در سراسر جهان به مصرف تنباکو روی آورده بودند. این رقم در اروپا برای پسران ۱۱.۵ درصد و برای دختران ۱۰.۱ درصد تخمین زده شده است.

صنعت دخانیات و جوانان

صنعت تنباکو برای ادامه کسب درآمدهای میلیارد دلاری باید برای میلیون‌ها مشتری که بسیاری از آنها هر ساله جان خود را از دست می‌دهند یا به هر دلیلی از جمله منع پزشکی سیگار را ترک می‌کند، جایگزینی پیدا کند.

این صنعت به همین خاطر برای دستیابی به این هدف، تلاش می‌کند تا محیطی مساعد برای پذیرش محصولات دخانی توسط نسل جدید ایجاد کند.

صنعت تنباکو همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های پرمخاطب در حال توسعه محصولات و تاکتیک‌های تبلیغاتی خود است. جایی که کودکان و نوجوانان به صورت روزانه در آن فعالیت می‌کنند.

محبوبیت محصولاتی مانند سیگارهای الکترونیکی در بین جوانان رو به افزایش است. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۲.۵ درصد از نوجوانان در اروپا سیگار الکترونیکی مصرف کرده‌اند، در حالی که این رقم در بزرگسالان دو درصد بوده است. در برخی از کشورهای منطقه، میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در میان کودکان مدرسه‌ای دو تا سه برابر بیشتر از میزان مصرف سیگار است.

صنعت دخانیات عمداً به جوانان اعتیاد مرگبار می‌فروشد، به همین دلیل است که روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۴ از دولت‌ها و پیشگامان کنترل دخانیات می‌خواهد تا از نسل بعدی در مقابل این خطرات محافظت کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۱۲
فرهنگ و هنر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی