رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه

فرهنگی، اجتماعی، هنری و آموزشی

رصــدخــانــه
بایگانی

۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

دیدن صحنه های نزاع و درگیری در خیابان برای هیچ کدام از ما صحنه های عجیب و غریبی نیست. دست به یقه شدن افراد در خیابان به بهانه های مختلف از نبود جای پارک گرفته تا ترافیک های سرسام آور و حتی گاهی نوع نگاه کردن افراد به همدیگر هم بهانه کلی زد و خورد می شود.

تهرانی‌ها عصبانی‌ترین مردم کشور

صحنه‌های زد و خوردی که برای ساعتی همه عابرین پیاده را محو تماشای خود می‌کند. البته نزاع و درگیری بین افراد چیزی نیست که فقط در خیابان‌ها شاهدش باشیم و خیلی از اوقات از صدقه سر زندگی اپارتمان نشینی حتی در بین خانواده‌ها هم دیده می‌شود و دیوار‌های پیش ساخته و ضعیف نمی‌تواند به خاطر ضعف در برابر صدای بلند برای اهالی خانه ابروداری کنند و خلاصه همسایه‌ها از حالشان با خبر می‌شوند.

آخرین آماری که روی سایت سازمان پزشکی قانونی کشور قرار گرفته است حکایت از ان دارد که تهرانی‌ها با ثبت ۸۰ هزار و ۹۸۳ مورد شکایت نزاع، رتبه اول نزاع‌های ثبت شده را به خود اختصاص داده اند. یا بهتر است بگوییم تهرانی‌ها عصبانی‌ترین مردم ایران در سال گذشته شناخته شده اند. امیرحسین عباسی روانشناس معتقد است عوامل زیادی در عصبانی بودن و پرنزاع بودن مردم پایتخت موثر است که از جمله ان‌ها می‌توان به شرایط پر استرس کار و زندگی در این شهر در اندشت و بزرگ اشاره کرد. شهری که در آن مردم روز‌ها ساعت‌های زیادی را در ترافیک‌های سرسام آور برای رسیدن به محل کار، منزل یا مراکز مورد مراجعه برای انجام کار‌های روزانه باید تلف کنند و همین مسئله روح و روان ان‌ها را به هم می‌ریزد و با کوچکترین تلنگری ممکن است با هم درگیر شوند: «البته خیلی از امار نزاع‌ها در هیچ مراجع و مرکزی ثبت نمی‌شود و بخش قابل توجهی از این مسئله هم ریشه در فرهنگ ایرانی ما دارد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۳ ، ۱۲:۲۴
فرهنگ و هنر

شهرهای هنگ‌کنگ و سنگاپور در صدر فهرست جهانی جدید گران‌ترین شهرهای جهان برای مهاجران قرار گرفته‌اند.

گران‌ترین شهر‌های دنیا برای مهاجرت کجاست؟

بر اساس گزارش هزینه زندگی ۲۰۲۴ دانشگاه مرسر آمریکا، هزینه‌های بالای مسکن باعث شد که شهر‌های رقیب شکست بخورند و زوریخ، ژنو، بازل و برن در صدر جدول قرار گرفت. نیویورک با یک پله سقوط در جایگاه هفتم قرار گرفت. لندن با ۹ پله افزایش نسبت به رتبه بندی سال گذشته، جایگاه هشتم را به خود اختصاص داد.

گزارش مرسر اعلام کرد که افزایش هزینه‌های مسکن و تورم مشکلاتی را برای مهاجران ایجاد کرده است. ایوون ترابر، از کارشناسان دانشگاه مرسر، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که چالش‌های هزینه زندگی تأثیر قابل‌توجهی بر سازمان‌های چندملیتی و کارکنان آن‌ها داشته است.

ترابر می‌گوید هزینه‌های بالای زندگی ممکن است باعث شود که افراد هزینه‌های خود را کاهش دهند یا حتی برای رفع نیاز‌های اولیه خود تلاش کنند. کارفرمایان برای جبران این چالش‌ها، می‌توانند بسته‌های جبرانی که شامل کمک هزینه مسکن یا یارانه می‌شود یا سایر خدمات حمایتی را ارائه دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۳ ، ۱۲:۲۱
فرهنگ و هنر

کیواس برای دوازدهمین سال پیاپی، بهترین شهرهای دانشجویی سال 2025 را فهرست کرد. در این فهرست مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی بر مبنای بازخورد خود دانشجویان، مناسب بودن شهریه دانشگاه، رتبه دانشگاه و فرصت‌های شغلی رده‌بندی شده‌اند.

آرمان‌شهر‌های دانشجویی در جهان کدامند؟ / لندن؛ هالیوود جویندگان علم

شرکت کاکارلی سیموندز (QS) برای فهرست کردن بهترین شهر‌های دانشجویی روی شهر‌هایی با حداقل جمعیت ۲۵۰ هزار نفری و حداقل ۲ دانشگاه تمرکز کرده و از ۱۰۰ هزار دانشجو شامل دانشجویانی که به تازگی در دانشگاه‌های آن شهر ثبت‌نام کرده‌اند، دانشجو‌هایی که در حال حاضر در آن دانشگاه تحصیل می‌کنند و دانشجویان سابق آن نظرسنجی کرده‌اند و در ۲ شاخص مطلوبیت و صدای دانشجو را مد نظر گرفته‌اند.

لندن برای ششمین دوره متوالی بهترین شهر دانشجویی جهان شناخته شده است. بعد از لندن، توکیو دوم و سئول سوم این لیست قرار دارند. همچنین مونیخ به رتبه چهارم صعود و ملبورن به رتبه پنجم سقوط کرده است.

پنج شهر دانشجویی برتر بعدی شامل سیدنی، پاریس، زوریخ، برلین و مونترال می‌شوند. شهر پاریس از رتبه سیزدهم در فهرست سال گذشته به رتبه هفتم صعود کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۳ ، ۱۲:۲۰
فرهنگ و هنر

بودجه قانون جوانی جمعیت از ۱۰.۵ هزارمیلیارد سال ۱۴۰۱ به ۶.۵ هزار میلیارد تومان رسیده و از سویی وام ازدواج هم آن طور که باید روی ریل نیست

۱۲ میلیون مجرد پشت چالش‌های ازدواج

نمی‎توان از تشکیل خانواده، فرزندآوری و ضرورت خروج از بحران «جمعیت» در کشور سخن گفت، اما شرایط «ازدواج» را برای جوانان تسهیل نکرد. مسئله ازدواج در یک نگاه کلی وابسته به عوامل و پیش‎نیاز‌های متعددی است که تسهیل‎گری و فراهم آوری اغلب آن‌ها از وظایف دولت به شمار می‎آید؛ مواردی همچون اشتغال، مسکن و تسهیلات ازدواج که چنان‎چه فراهم شود، بی شک هر جوان در سن ازدواج، علاقه‎مند به تشکیل خانواده و فرزندآوری است. حال باید از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و رئیس جمهور آینده پاسخ این پرسش را جویا شد که برای امر ازدواج و تسهیل آن چه برنامه‌ای را پیش روی دولت خود دارند؟

ما در این گزارش، ابعاد مسئله ازدواج، موانع و چالش‌های پیش روی آن را که مانع از افزایش جمعیت و فرزندآوری می‌شود، بررسی می‌کنیم. در نخستین گام باید سرکی به آمار جوانان در سن ازدواج بکشیم. در این زمینه، به تازگی سینا کلهر سخنگوی وزارت ورزش و جوانان و معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشستی خبری به آماری اشاره کرده است: «جوانان در شرف ازدواج از ۱۶ میلیون به ۱۲ میلیون کاهش یافته است. تغییرات جمعیتی کشور مهم‌ترین علت این کاهش است.» در همین حال و هوای آماری، ۲۶ اردیبهشت گذشته مسعود عالمی سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت در نشست علمی «تحولات، سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی ایران» گفته است: «در بحث تجرد طبق آخرین آمار ۱۱.۶ میلیون مجرد در سن ازدواج داریم. این عدد بسیار بزرگ است و همین بازه سنی انباشت عدم ازدواج‌هایی است که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۰۳ ، ۱۴:۱۷
فرهنگ و هنر

گزارش جدید بانک جهانی، کشورهایی با بیشترین مصرف اینترنت موبایل در دنیا را معرفی می‌کند.

کدام کشور‌ها بیشترین مصرف دیتای اینترنت موبایل را دارند؟

پیش‌بینی می‌شود ترافیک جهانی اینترنت موبایل به‌ازای هر نفر تا سال ۲۰۲۷ به ۴۲ گیگابایت در ماه برسد. تعداد کاربران اینترنت روزبه‌روز بیشتر می‌شود و بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، هند شاهد افزایش ۱۷۰ درصدی کاربران اینترنت بوده است.

کشور‌هایی با درآمد متوسط بیشترین سهم از مصرف دیتای اینترنت موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. کشور کوراسائو با مصرف ۱۳۱٫۱ گیگابایت دیتای اینترنت ماهانه به ازای هر نفر در رتبه‌ی اول قرار دارد.

کوراسائو تنها ۱۹۳ هزار نفر جمعیت دارد. دلایلی از جمله هجوم بیش از یک میلیون گردشگر و نبود زیرساخت‌های لازم برای سیستم‌های مخابراتی خط ثابت و اینترنت پهن‌باند باعث شده است تا رتبه‌ی این کشور در مصرف اینترنت موبایل بسیار زیاد باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۳ ، ۰۸:۵۸
فرهنگ و هنر

با وجود اینکه آگاهی عمومی نسبت به خطرات مصرف دخانیات افزایش پیدا کرده است و دولت‌ها هر سال درباره عوارض آن هشدار می‌دهند اما همچنان بیش از یک میلیارد فرد سیگاری در جهان وجود دارد.

سیگاری‌ترین کشورها؛ مردم جنوب شرق آسیا و اروپا در صدر مصرف‌کنندگان

داده‌ها می‌گویند مردم کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا بیشترین مصرف کنندگان دخانیات در جهان هستند.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال حاضر ۱.۲۵ میلیارد فرد سیگاری در سراسر جهان وجود دارد که از این تعداد ۸۰ درصد آنها در کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​زندگی می‌کنند.

داده‌های مربوط به سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی در سال ۲۰۲۰، حاکی از آن است که بالاترین میزان افراد سیگاری با رقمی حدود ۲۶.۵ درصد در کشورهای جنوب شرق آسیا زندگی می‌کنند و پس از آن اروپا با آمار ۲۵.۳ درصد قرار دارد. اروپا همچنین با حدود «دو برابر میانگین جهانی» رکورددار بیشترین زنان سیگاری در جهان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۰۳ ، ۱۳:۴۹
فرهنگ و هنر

پرسیدن اینکه کدام کشور ثروتمندترین کشور جهان است پاسخ ساده و سرراستی ندارد، به این خاطر که باید اول مشخص کنید مقصودتان از ثروت چیست و کدام رتبه‌بندی مد نظرتان است.

کدام کشور ثروتمندترین کشور جهان است؟

مطمئناً بسیاری معمولاً فکر تصور می‌کنند که معنی ثروتمندترین را می‌دانند: کشوری که وقتی کل دارایی‌هایش را جمع می‌زنید و بدهی‌هایش را کم می‌کنید از بقیه بیشتر ثروت داشته باشد.

یورو نیوز در خبری نوشت:این قطعاً یکی از راه‌های اندازه‌گیری ثروت یک کشور است، اما این تنها روش نیست؛ بنابراین ثروتمندترین کشور جهان را چه کشوری می‌توان دانست؟ پاسخ به این سوال بستگی دارد که ثروت را بر اساس چه فاکتوری محاسبه کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۰۳ ، ۱۱:۵۹
فرهنگ و هنر